NASA objevila obrovskou zásobárnu vodního ledu pod povrchem Marsu

24. listopadu, 11:28 - čtk
24. listopadu, 11:28

Obrovské ložisko vodního ledu ukryté nehluboko pod povrchem Marsu objevili vědci s pomocí amerického satelitu Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), informovala americká vesmírná agentura NASA. Odhaduje se, že ložisko by mělo obsahovat tolik vody, jako má Hořejší jezero v Severní Americe.

Odborníky k významnému objevu přivedl zájem o zvláštně hrbolatý terén v části oblasti nazvané Utopia Planitia, která se nachází zhruba v polovině mezi rovníkem a severním pólem rudé planety. Rozhodli se místo prozkoumat pomocí radaru SHARAD, který je umístěn na družici obíhající kolem Marsu a dokáže probádat i vrstvy pod povrchem.

Při rozboru údajů získaných při více než 600 přeletech MRO nad zkoumanou oblastí vědci zjistili, že jde o ložisko rozlohou rozsáhlejší, než je území Mexika. Jeho hloubka se pohybuje od přibližně 80 do asi 170 metrů a jeho složení tvoří z 50 až 85 procent vodní led promísený s prachem a většími kamennými částicemi.

Velmi významná je skutečnost, že se tato voda nachází blízko pod povrchem - v hloubce jednoho až deseti metrů. Tato vrstva ji na jednu stranu chrání před unikáním do řídké marsovské atmosféry, ale zároveň z tohoto ložiska dělá možnou obrovskou dobře přístupnou zásobárnu vody pro budoucí lidské výpravy, které budou Mars jednou zkoumat.

Přečtěte si, jak chce Elon Musk kolonizovat Mars:

4 kroky ke kolonizaci Marsu. Musk představil plán

„Toto ložisko je pravděpodobně mnohem dostupnější než většina vodního ledu na Marsu, protože je na relativně nízké marsopisné šířce a leží v ploché, hladké oblasti, kde bude přistání snazší než v jiných místech s ledem ukrytým pod povrchem,“ uvedl Jack Holt z Texaské univerzity, který se podílí na výzkumech zaměřených na vodu a led na Marsu.

Hořejší jezero je největší z pěti Velkých jezer nacházejících se na pomezí USA a Kanady. Je dlouhé 563 kilometrů, široké až 257 kilometrů a průměrná hloubka činí 147 metrů. Objem vody v tomto jezeře dosahuje 12 100 kilometrů krychlových.

Obama vizionář: Ve třicátých letech bude člověk na Marsu