Kia předstihla v žebříčku kvality Porsche; nejhorší jsou Smart, Fiat – a Volvo

27. června, 06:30  -  Jiří Červenka
27. června, 06:30

Aktuální studie americké společnosti J.D. Power tvrdí, že kvalita vozů prodávaných ve Spojených státech doznala největšího zlepšení za posledních sedm let. Kde ale existují vítězové, musí být i poražení.

Společnost J.D. Power provádí dotazníková šetření kvality, spolehlivosti a spokojenosti zákazníků s automobily i dalším spotřebním zbožím. Tento týden zveřejnila analýzu 2016 U.S. Initial Quality Study, která zkoumá počet problémů, s nimiž se zákazníci setkali za prvních 90 dnů vlastnictví nového vozu. Jedná se o data z amerického trhu, ale v době globalizované nabídky mnoha značek prozradí výsledky leccos zajímavého i nám.

Kvalita je v žebříčku vyjádřena jako počet problémů na 100 aut, nižší číslo tedy znamená lepší výsledek. 21 z 33 značek zahrnutých v průzkumu se podle J.D. Power meziročně zlepšilo. Teprve podruhé v historii se stalo, že američtí výrobci jako celek měli menší počet problémů než zahraniční značky. A poprvé od roku 2006 byly „neprémiové“ značky v průměru spolehlivější než ty prémiové (104 vs. 108 problémů na 100 aut).

Přehled podle značek najdete níže v grafu od J.D. Power. Umístění Fiatu a Smartu nepřekvapí, je konzistentní s podobnými statistikami z jiných zemí. Výsledek si však patrně nedá za rámeček Volvo a také pozice značky Mazda příliš neodpovídá její dobré pověsti, pokud jde o spolehlivost a kvalitu.

Z jednotlivých tříd stojí z evropského pohledu za zmínku Audi TT, které mezi „kompaktními prémiovými vozy“ předstihlo Porsche Boxster a Cayman; BMW X5, jež v kategorii „středních prémiových SUV“ překonalo sesterské X6 i Lexus RX; nebo Kia Sportage, která dosáhla lepšího výsledku než Hyundai Tucson a Buick Encore, což je zámořský příbuzný Opelu Mokka.

Porsche, tradiční premiant tohoto i podobných žebříčků, se může utěšovat aspoň tím, že model 911 vyšel nejlépe v hodnocení „středních prémiových sportovních vozů“ a Macan porazil dvě další „kompaktní prémiová SUV“, Lincoln MKC a BMW X3.

J.D. Power uvádí, že počet problémů za prvních 90 dnů je „vynikajícím prediktorem“ dlouhodobé spolehlivosti. Studie zkoumá četnost výskytu 233 různých možných problémů, rozdělených do osmi kategorií: exteriér; sedadla; jízda; hnací ústrojí; výbava; funkce a ovládání; interiér; topení, ventilace a klimatizace; a konečně audio, komunikace, zábava a navigace.


Čtěte dále:

Pět nejlepších SUV do levého pruhu německé dálnice

Mazda MX-5 je ikona i bestseller. Vznikl jich už milion

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče