Pět nejlepších SUV do levého pruhu německé dálnice

30. května, 09:30  -  Jiří Červenka
30. května, 09:30

Luxusní SUV umějí být nejen komfortní, ale ve vrcholných motorizacích i neuvěřitelně rychlá – zvlášť pokud nemají elektronický omezovač na 250 km/h. Vybrali jsme pětici mastodontů, se kterými na „autobahnu“ slušně proženete nejeden sporťák.

5. Jeep Grand Cherokee SRT

Důkaz, že SUV s mimořádnými jízdními výkony nemusí mít na kapotě znak evropského výrobce. Co do technické vyspělosti se nejrychlejší Jeep s německou konkurencí měřit nemůže, ale díky motoru V8 Hemi 6,4 l se na dostatečně dlouhém úseku rozburácí až na 257 km/h – je tedy přece o kousek rychlejší než modely od Audi, BMW a Mercedesu, jejichž omezovače jsou oficiálně nastavené na dvě stě padesát. (Pomiňme, že v praxi se elektroničtí hlídači často ukazují jako poněkud benevolentní…) Opravdové eso v rukávu si ale Jeep schovává na příští rok. Je veřejným tajemstvím, že značka plánuje model Grand Cherokee Trackhawk, poháněný motorem z Dodge Challenger Hellcat. A ten má výkon 527 kW neboli 717 koní. To bude teprve jízda!

Jeep Grand Cherokee SRT
Motor V8 Hemi 6,4 l
Výkon 344 kW (468 k) v 6250 ot./min.
Točivý moment 624 Nm v 4100 ot./min.
0-100 km/h 5,0 s
Nejvyšší rychlost 257 km/h
Cena 2 150 600 Kč

4. Range Rover Sport SVR

Přestože má v názvu Sport, patří druhý největší Ranger Rover spíš k těm pohodovějším SUV. To ale neplatí pro variantu SVR. Pětilitrový, kompresorem přeplňovaný osmiválec servíruje svůj nevšední potenciál surovým způsobem, díky kterému zažijete za volantem intenzivnější emoce než ve funkčně dokonalejších, ale pocitově sterilních německých SUV. S Cayennem na klikaté silnici sice SVR krok neudrží, o závodním okruhu nemluvě, ale podmanivý charakter je víc než dostatečnou kompenzací. Land Rover trvá na tom, že tento model zvládne i náročnější terén než štěrkové parkoviště u golfového hřiště, ale při pohledu na 22“ kola, nízkoprofilové pneumatiky a masivní nárazníky doporučujeme zůstat raději na té dálnici.

Range Rover Sport SVR
Motor V8 5,0 l S/C
Výkon 405 kW (550 k)
Točivý moment 680 Nm
0-100 km/h 4,7 s
Nejvyšší rychlost 260 km/h
Cena 3 575 671 Kč

3. Maserati Levante S

O prvním SUV v historii italské značky jsme informovali nedávno v souvislosti s jeho příchodem na český trh. Dnes nás zajímá model Levante S. Je poháněný twin-turbo šestiválcem 3,0 l, který se vyrábí u sesterského Ferrari. Jednotka s interním označením F160 nabízí právě tak živelný zvukový projev, jaký od benzínového motoru z Itálie očekáváte, a samozřejmě i odpovídající dynamiku. Modelem Levante S ale Maserati neřeklo poslední slovo. V dohledné době dostane italské SUV také osmiválec Ferrari F154 o objemu 3,8 l, který je třeba v kabrioletu Ferrari California T naladěný na 414 kW (560 k). Tím by Maserati mohlo přinejmenším dorovnat dynamiku aktuálního Porsche Cayenne.

Maserati Levante S
Motor twin-turbo V6 3,0 l
Výkon 316 kW (430 k) v 5750 ot./min.
Točivý moment 580 Nm v 3000 ot./min.
0-100 km/h 5,2 s
Nejvyšší rychlost 264 km/h
Cena cca 2 400 000 Kč

2. Porsche Cayenne Turbo S

Donedávna nekorunovaný král všech sportovních SUV. Cayenne možná není žádný krasavec a nepůsobí tak impozantně jako BMW X6 M nebo Mercedes GLE 63 AMG, jenže na rozdíl od nich nemá omezovač rychlosti, takže jim na dálnici ujede. A nejen tam. Na legendární Severní smyčce Nürburgringu, která se stala neoficiálním měřítkem celkových dynamických schopností sportovních aut, prolomil Cayenne S jako první SUV osmiminutovou hranici. S časem 7:59,74 je jen o necelé čtyři sekundy pomalejší než Porsche 911 GT3 z roku 1999 – tedy na okruhy optimalizovaná verze sportovního kupé a první silniční Porsche, které se kdy na ’Ringu dostalo pod osm minut. Vývoj zkrátka nezastavíte.

Porsche Cayenne Turbo S
Motor twin-turbo V8 4,8 l
Výkon 419 kW (570 k) v 6000 ot./min.
Točivý moment 800 Nm v 2500 ot./min.
0-100 km/h 4,1 s
Nejvyšší rychlost 284 km/h
Cena 4 640 000 Kč

1. Bentley Bentayga

První SUV značky Bentley je zároveň nejdražší, nejluxusnější a ovšem i nejrychlejší SUV na trhu. (Alespoň prozatím. Porsche se už nechalo slyšet, že připravovaná nová generace Cayenne to tak nenechá.) Přeplňovaný šestilitrový dvanáctiválec s točivým momentem 900 Nm totiž dotlačí dvouapůltunové SUV za hranici 300 km/h. Bentayga přitom není koncipovaná jako sportovní SUV, na první místo staví téměř starosvětský luxus a pohodlí celé posádky. Tomu odpovídá i nabídka výbavy na přání, ve které nechybí čajový servis, sada na podávání šampaňského nebo palubní hodiny Breintling za necelé čtyři miliony korun. Pro jistotu zdůrazňujeme, že to je cena hodinek, nikoliv celého vozu. Zájemci se jen hrnou. Na Bentaygu se aktuálně čeká rok a Bentley navyšuje výrobu z původně plánovaných 3600 aut ročně na pět a půl tisíce.

Bentley Bentayga
Motor twin-turbo W12 6,0 l
Výkon 447 kW (608 k) v 5000 ot./min.
Točivý moment 900 Nm v 1350 ot./min.
0-100 km/h 4,1 s
Nejvyšší rychlost 301 km/h
Cena 5 821 000 Kč

Čtěte dále:

10 nejdražších aut všech dob

Rolls-Royce Phantom se loučí edicí Zenith, kupé a kabrio nástupce nedostanou

Mohlo by vás zajímat

ilustrační foto

Důl Paskov se nebude zavírat dříve než v květnu 2017

Tony Blair

Blair končí s podnikáním, chce se věnovat neziskové činnosti

 Zateplení domů,

Vláda hledá nový zdroj peněz na zateplení veřejných budov

Je toto budoucnost? Páreček robotů na vycházce

Ilona Švihlíková: Robotizace otevírá dveře dystopiím

Chomejní na hlavním vlakovém nádraží v Teheránu.

Írán zavádí kreditní karty. Pomalu a jen pro „domácí užití“

 Ilustrační foto

Volný pád Deutsche Bank pokračuje

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče