Extremistické Audi TT RS je rychlejší než Porsche 911

25. dubna, 10:00  -  Jiří Červenka
25. dubna, 10:00

Běžné verze Audi TT jsou spíš stylová kupé než opravdové sporťáky. Model TT RS, který teď Audi představuje na autosalonu v Pekingu, ale přidává k metrosexuální image také koňskou dávku testosteronu.

Třebaže automobilový trh v Asii se v posledních letech výrazně globalizuje, sportovním vozům tam pšenka stále příliš nekvete. Přesto si Audi vybralo právě probíhající autosalon v Pekingu jako místo světové premiéry nového Audi TT RS – dosud nejrychlejší, nejvýkonnější a nejhrozivější verze oblíbeného malého kupé. Vzniklo tak pozoruhodné auto, které se vymyká běžnému zařazení. Technický základ má i toto TT společný s masově vyráběnými modely koncernu Volkswagen, jako je Golf nebo Octavia. Jízdní výkony ale patří zcela do kategorie „dospělých“ sportovních vozů.

Model TT RS existoval už v předchozí generaci TT, dnes je ale ještě rychlejší

Stejně jako u předchozí generace TT RS je pod kapotou napěchovaný pětiválcový motor 2.5 TFSI, který se pyšní šesti tituly „Motor roku“. Po nejnovější sérii vylepšení je ale ještě potentnější než dřív. Audi slibuje 294 kW (rovných 400 koní) a točivý moment 480 Nm, navíc dostupný v širokém rozsahu 1750-5850 ot./min. Co to znamená? Že tenhle motor potáhne jako lokomotiva v každých otáčkách… Hnací sílu přenáší na všechna kola dvouspojková 7stupňová převodovka S tronic a pohon všech kol. Ten sice nese stejné obchodní označení quattro jako ve větších modelech Audi, ale namísto mezinápravového diferenciálu zde spočívá v jednodušší spojce Haldex.

Úctyhodným parametrům motoru odpovídají rovněž jízdní výkony. Nejvyšší rychlost je sice elektronicky omezena na 250 km/h (za příplatek na 280), ale TT RS kupé zvládne akceleraci 0-100 km/h za 3,7 sekundy! Abychom tento údaj zasadili do kontextu: i slovutné Porsche 911 v silnějším provedení Carrera S s příplatkovou dvouspojkovou převodovkou PDK a paketem Sport Chrono potřebuje na stejnou disciplínu o dvě desetiny delší čas.

Hlavní novinkou v kabině je umístění startovacího tlačítka a přepínače jízdních režimů přímo na volant

Podvozek i brzdy samozřejmě prošly patřičnými úpravami, ale připlatit si můžete za přední kotouče z keramického kompozitu, magnetoreologické tlumiče pérování nebo kovaná 20palcová kola.

Na pohled odlišíte TT RS od pomalejších verzí podle stříbrného orámování přední masky s nápisem quattro vpředu a výrazného spoileru v kombinaci s velkými oválnými koncovkami výfuku vzadu. Uvnitř najdete sériově montovaný digitální přístrojový štít (v terminologii Audi „virtuální kokpit“) a také nový sportovní volant, na kterém se nachází startovací tlačítko a přepínač jízdních režimů. Klapku ve sportovním výfuku můžete ovládat i nezávisle na aktivním režimu díky tlačítku na středovém panelu.

Vedle kupé bude v nabídce rovněž Roadster se stahovací střechou

Nové Audi TT RS se oficiálně začne prodávat na podzim. Zákazníci v Německu zaplatí 66 400 eur (v přepočtu přibližně 1,79 milionu Kč) za Coupé a 69 200 eur (1,87 mil. Kč) za o něco těžší a pomalejší Roadster se stahovací střechou. Ceny pro český trh budou stanoveny později.

První Audi TT přišlo na trh v roce 1997. Pod ikonickým designem bylo podepsáno hned několik návrhářů, kteří se později stali hvězdami automobilového designu u jiných značek: J Mays, Martin Smith (Ford) nebo Peter Schreyer (Hyundai-Kia).


Čtěte dále:

Tesla Model S přijíždí s novou tváří, kratším nabíjením a lepším vzduchem v kabině

Fenoménu SUV neuniklo ani Maserati, na český trh přichází Levante

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče