I regionální letadlo může mít dvě uličky. Airbus předal první A330 Regional

22. srpna 2016, 07:05  -  Jiří Červenka
22. srpna 2016, 07:05

Národní přepravce Saúdské Arábie si převzal první Airbus A330 modifikovaný pro nasazení na krátkých trasách.

Letecká společnost Saudi Arabian Airlines oficiálně převzala svůj první Airbus A330-300 Regional. Jedná se o první komerční nasazení nové regionální varianty typu 330, což je širokotrupý model jinak určený pro dlouhé tratě. Třeba ČSA ho nasazují na linku do Soulu.

Ačkoliv Airbus A330 poprvé vzlétl v roce 1992 a do pravidelného provozu byl uveden o dva roky později, regionální variantu ohlásil evropský výrobce až na aerosalonu v Pekingu v roce 2013. Místo nebylo zvolené náhodou. Airbus chtěl touto variantou oslovit zejména letecké společnosti z lidnatých zemí, kde se i na krátkých linkách přepravuje hodně lidí a přitom z různých důvodů nelze navýšit denní počet spojů.

V Japonsku nic nového

Není to poprvé, kdy se původně dálkový letoun přizpůsobuje pro nasazení na hustě obsazených regionálních trasách. V 90. letech vyrobil Boeing 19 kusů legendárního „jumba“ v provedení 747-400D (Domestic) speciálně pro frekventované linky mezi japonskými ostrovy.

Regionální varianta Airbusu A330-300 pojme až 400 osob a má dolet 2700 námořních mil (5000 km). Saudi Arabian Airlines si jich objednaly celkem dvacet.

Velkým letadlem i do Barcelony nebo Curichu

Hlavně na vrcholu sezóny nebo při zácviku posádek se na regionálních linkách čas od času objevují i běžné verze širokotrupých dálkových letadel. ČSA občas vypraví svůj jediný A330 například do Barcelony, nedávno jsme v Praze mohli pravidelně vídat nové Boeingy 777 společnosti Swiss a přes prázdniny k nám velká letadla tu a tam vyslalo i několik nízkonákladových dopravců, zejména ze Španělska.

Modelová řada A330 se mezitím připravuje k přechodu na novou generaci. V prvním čtvrtletí letošního roku zpomalil Airbus výrobu na sedm kusů měsíčně. Na jaře 2017 se začne vyrábět modernizovaná varianta A330neo s úspornějšími motory Rolls-Royce Trent 7000 a dalšími vylepšeními, které v úhrnu sníží spotřebu na jedno sedadlo asi o 14 procent. Airbus zatím eviduje 184 závazných objednávek, z toho 174 na delší variantu A330-900neo s typickou kapacitou 287 cestujících a doletem 12 130 km.


Čtěte dále:

Gigant není v kurzu. Airbus zpomalí výrobu modelu A380 o polovinu

Airbus má problém. Qatar Airways kvůli němu odkládají nejdelší let světa


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení dalším Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít