I regionální letadlo může mít dvě uličky. Airbus předal první A330 Regional

22. srpna, 07:05  -  Jiří Červenka
22. srpna, 07:05

Národní přepravce Saúdské Arábie si převzal první Airbus A330 modifikovaný pro nasazení na krátkých trasách.

Letecká společnost Saudi Arabian Airlines oficiálně převzala svůj první Airbus A330-300 Regional. Jedná se o první komerční nasazení nové regionální varianty typu 330, což je širokotrupý model jinak určený pro dlouhé tratě. Třeba ČSA ho nasazují na linku do Soulu.

Ačkoliv Airbus A330 poprvé vzlétl v roce 1992 a do pravidelného provozu byl uveden o dva roky později, regionální variantu ohlásil evropský výrobce až na aerosalonu v Pekingu v roce 2013. Místo nebylo zvolené náhodou. Airbus chtěl touto variantou oslovit zejména letecké společnosti z lidnatých zemí, kde se i na krátkých linkách přepravuje hodně lidí a přitom z různých důvodů nelze navýšit denní počet spojů.

V Japonsku nic nového

Není to poprvé, kdy se původně dálkový letoun přizpůsobuje pro nasazení na hustě obsazených regionálních trasách. V 90. letech vyrobil Boeing 19 kusů legendárního „jumba“ v provedení 747-400D (Domestic) speciálně pro frekventované linky mezi japonskými ostrovy.

Regionální varianta Airbusu A330-300 pojme až 400 osob a má dolet 2700 námořních mil (5000 km). Saudi Arabian Airlines si jich objednaly celkem dvacet.

Velkým letadlem i do Barcelony nebo Curichu

Hlavně na vrcholu sezóny nebo při zácviku posádek se na regionálních linkách čas od času objevují i běžné verze širokotrupých dálkových letadel. ČSA občas vypraví svůj jediný A330 například do Barcelony, nedávno jsme v Praze mohli pravidelně vídat nové Boeingy 777 společnosti Swiss a přes prázdniny k nám velká letadla tu a tam vyslalo i několik nízkonákladových dopravců, zejména ze Španělska.

Modelová řada A330 se mezitím připravuje k přechodu na novou generaci. V prvním čtvrtletí letošního roku zpomalil Airbus výrobu na sedm kusů měsíčně. Na jaře 2017 se začne vyrábět modernizovaná varianta A330neo s úspornějšími motory Rolls-Royce Trent 7000 a dalšími vylepšeními, které v úhrnu sníží spotřebu na jedno sedadlo asi o 14 procent. Airbus zatím eviduje 184 závazných objednávek, z toho 174 na delší variantu A330-900neo s typickou kapacitou 287 cestujících a doletem 12 130 km.


Čtěte dále:

Gigant není v kurzu. Airbus zpomalí výrobu modelu A380 o polovinu

Airbus má problém. Qatar Airways kvůli němu odkládají nejdelší let světa


Mohlo by vás zajímat

Panorama čtvrti City of London

Londýn zůstává největším finančním centrem. Možná naposledy

 Weikert

Otloukánek Ťok

 První televizní debata prezidentských kandidátů.

Debatní převahu Clintonové potvrzují i finanční trhy

 Nejbohatší Číňan Wang Ťien-lin

Peníze za propagaci Číny. Wanda investuje do filmů od Sony

Britští vojáci během cvičení jednotek NATO v Polsku

Evropská armáda rozděluje spojence. Britové jsou proti

Praha Mobiliář na letišti

Lavičky a koše v novém. Praha vyhlašuje designérskou soutěž

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče