Airbus má problém. Qatar Airways kvůli němu odkládají nejdelší let světa

13. května, 08:00  -  Jiří Červenka
13. května, 08:00

Za odložením nového spoje mezi katarskou metropolí Dauhá a novozélandským Aucklandem údajně stojí skluz v dodávkách nového Airbusu A350. Ten přitom na této lince vůbec létat nemá.

Od třetího prosince letošního roku měla společnost Qatar Airways spustit přímý spoj z Dauhá do Aucklandu na Novém Zélandu. Při délce přes 16 700 km a době trvání 17,5 hodiny by se jednalo o nejdelší non-stop leteckou linku na světě. Obsluhovat ji měl Boeing 777. Qatar Airways nicméně tento týden oznámily, že spuštění nové linky se odkládá. A viní z toho Airbus.

„Mohu potvrdit, že výhledově počítáme s únorem. Je to kvůli dostupnosti letadel, konkrétně kvůli skluzu v dodávkách (Airbusů) A350,“ řekla mluvčí Qatar Airways agentuře Reuters.

Jak souvisí opožděné dodávky A350 s trasou, na které má létat Boeing? Ten bude zkrátka potřeba jinde. Katarské aerolinie budou mít v prosinci k dispozici méně dálkových letadel, než s kolika počítaly, a odložení nového letu je samozřejmě schůdnější než rušení nebo omezování těch stávajících. Ani těm se však omezení nevyhnou, Qatar Airways budou na některých spojích snižovat frekvence.

Není to poprvé

Možná jde také o způsob, jak zvýšit tlak na Airbus. Mezi oběma společnostmi to v nedávné minulosti mediálně jiskřilo opakovaně, naposled kvůli skluzu v dodávkách A320neo – nové generace úzkotrupého letounu na krátké a střední tratě. Problémy s motory Pratt & Whitney i s hydraulikou musel veřejně připustit i Airbus, když posunul naplánované termíny dodání A320neo hned několika odběratelům. Šéf Qatar Airways Akbar Al Baker v únoru prohlásil, že bude požadovat kompenzaci, a ředitel Airbusu v rozhovoru pro média připustil, že Katařané mají na odškodnění nárok.

Obě firmy se ale ocitly v křížku již v roce 2014. Příčinou byl právě model A350. Qatar Airways, které měly být prvním zákazníkem (tzv. „launch customer“) zcela nového letounu, v prosinci toho roku veřejně oznámily, že první A350 v naplánovaném trmínu nepřevezmou. Přesné důvody tehdy zveřejněny nebyly, Akbar Al Baker je nicméně v oboru vyhlášený důsledným lpěním i na nejmenších detailech. Jím řízená společnost nepřevzala v původně ohlášeném termínu svůj první Boeing Dreamliner ani svoje první „superjumbo“ Airbus A380. Dodavatelé museli vždy nejprve odstranit veškeré nedostatky, které Bakerovi lidé objevili.

Aktuálně provozují Qatar Airways sedm Airbusů A350-900. Objednaných mají dalších 36 kusů a k tomu 37 kusů delší varianty A350-1000, která se začne vyrábět později. Podle Reuters stojí za nejnovějším zpožděním dodávek problémy s kvalitou výroby u „nejméně jednoho“ letounu.

Odpověď na Dreamliner

Airbus A350 XWB je nejnovějším širokotrupým dvoumotorovým modelem evropského výrobce. Vyznačuje se zejména materiálem použitým k výrobě trupu i křídel. Ty jsou nikoliv z běžného hliníku, ale z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny. Oproti podobně konstruovanému Dreamlineru, který přišel na trh dřív, prezentuje Airbus jako hlavní výhodu širší trup a z toho pramenící pohodlí pro cestující. (XWB znamená extra wide body, mimořádně široký trup.)

Varianta A350-900 je míněna jako náhrada čtyřmotorových Airbusů A340-300 a 340-500, na trhu soupeří s některými verzemi Boeingů 787 Dreamliner a 777. (Všechny tyto modely se nabízejí v několika variantách s odlišnou délkou trupu, kapacitou a doletem.)

V polovině roku 2017 by měl začít na pravidelných linkách létat prodloužený A350-1000. Při kapacitě 356 cestujících ve třech třídách nahradí dlouhý Airbus A340-600 a bude přímo konkurovat Boeingu 777-300ER. Prvním zákazníkem mají být opět Qatar Airways.

Kratší variantu A350-800 Airbus zrušil. Plánuje však model 350-900ULR (ulltra long range) s doletem 16 120 km (A350-900 má 15 tisíc kilometrů). Sedm těchto strojů objednaly Singapore Airways, které je chtějí nasazovat na přímé lety do USA v délce trvání až 19 hodin.

Aktuálně nejdelší pravidelnou linkou je let EK 449 společnosti Emirates z Aucklandu do Dubaje. Boeing 777-200LR překoná vzdálenost 14 203 km obvykle za 17 hodin a 15 minut.


Čtěte dále:

Nejdražší letenka světa stojí 900 tisíc. Jedním směrem

Nehoda s 68 oběťmi vyšachovala letadla ATR z USA. Teď usilují o návrat

Mohlo by vás zajímat

Panorama čtvrti City of London

Londýn zůstává největším finančním centrem. Možná naposledy

 Weikert

Otloukánek Ťok

 První televizní debata prezidentských kandidátů.

Debatní převahu Clintonové potvrzují i finanční trhy

 Nejbohatší Číňan Wang Ťien-lin

Peníze za propagaci Číny. Wanda investuje do filmů od Sony

Britští vojáci během cvičení jednotek NATO v Polsku

Evropská armáda rozděluje spojence. Britové jsou proti

Praha Mobiliář na letišti

Lavičky a koše v novém. Praha vyhlašuje designérskou soutěž

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče