Airbus i Boeing zvažují ještě delší verze svých dvoumotorových obrů

12. července, 15:10  -  Jiří Červenka
12. července, 15:10

Aerosalon v britském Farnborough není jen místem, kde se předvádějí letadla, oznamují obchody a uzavírají nové. Výrobci zde také vypouštějí pokusné balonky informací o nových modelech, aby zmapovali odezvu trhu i konkurence.

Airbus A350-2000. Boeing 777-10X. Letadla, která zatím nejsou ničím víc než ideami v hlavách výrobců, analytiků a managementu leteckých společností – a přece se o nich na právě probíhajícím aerosalonu ve Farnborough diskutuje živěji než o většině fyzicky existujících exponátů. V leteckém průmyslu se totiž plánuje, přemýšlí a kalkuluje dlouhá léta dopředu.

„Kdyby někdo chtěl, tak to zvládneme“

Představitelé americké společnosti tak nechali zaznít, o čem se zatím pouze spekulovalo: model 777X-10, ještě delší varianta nové generace největšího dvoumotorového letounu, je technicky proveditelná. „Pokud by někdo chtěl ještě větší kapacitu, je to pro nás relativně jednoduchá záležitost,“ nechal se před reportéry slyšet výkonný ředitel divize dopravních letadel Boeingu Ray Conner.

Znamená to, že Boeing se chystá takový model opravdu vyrábět? Ne nutně. Společnost bude čekat na odezvu leteckých společností a pouze pokud některá projeví vážnější zájem, pustí se do opravdových příprav. Dosud ale trhu chyběl signál, že Boeing by se na takové letadlo vůbec „cítil“.

Nová generace označovaná jako 777X zatím počítá se dvěma modely: 777-8 s délkou 69,5 m a typickou kapacitou 350 míst; a 777-9 dlouhý 76,7 m a schopný pojmout asi 400 lidí. Delší varianta má zamířit do provozu v roce 2020, menší model o další dva roky později.

Airbus A350 vs. Boeing 777X
A350-1000 777-9
Max. kapacita 440 cestujících 425 cestujících
Délka 73,8 m 76,7 m
Rozpětí 64,75 m 71,8 m
Šířka kabiny 5,61 m 5,97 m
Max. vzletová hmotnost 308 t 351,5 t
Dolet 14 800 km 14 075 km
Dostup 13 100 m 13 140 m
Motory 2x Rolls-Royce Trent XWB 2x General Electric GE9X
Tah 2x 432 kN 2x 470 kN

Už 777-9 bude delší než dnešní nejdelší dopravní letadlo světa, Boeing 747-8, a varianta 10X by se kapacitou 450 míst už blížila gigantickému Airbusu A380. Ten má ovšem potíže s odbytem, aerolinky mají problém tak velké letadlo naplnit. Proto není ani jisté, že se najde nějaký zájemce o superdlouhou variantu 777.

Airbus: trhu hrozí přesycení

Konkurenční Airbus je stran poptávky po tak velkých letadlech skeptický. Jejich A350-1000 má podobnou kapacitu jako 777-8 a teoretický model A350-2000 by odpovídal Boeingu 777-9. Evropská společnost se nicméně obává přesycení trhu v kategorii nad 350 míst. Po roce 2022 v ní bude nabízeno pět modelů: Boeing 777-8, Boeing 777-9, Airbus A350-1000 a navzdory váznoucímu odbytu nejspíš i oba velké „čtyřmotoráky“, Airbus A380 a Boeing 747-8i. Přesto Airbus zatím možnost prodloužené třistapadesátky nevyloučil. „Pořád debatujeme o tom, jestli trh takové letadlo chce,“ řekl ve Farnborough jeho obchodní ředitel John Leahy.

Mohlo by vás zajímat

 Náměstkyně ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová

Klára Dostálová: Čínské svatby lákají do Prahy

 Michal Hašek (ČSSD)

Kapky štěstí na jižní Moravě

Ilustrační foto

Na tom Schumpeterovi něco bude

Makrooko Miroslava Zámečníka

Lavičky ze dřeva a vzpomínek

 Geolog Václav Cílek (foto Martin Pinkas/Euro)

Václav Cílek: Ocitáme se ve světě nerovnováhy

Hongkong - ilustrační foto

Ekonomicky nejsvobodnější zůstává Hongkong, Česko si výrazně polepšilo

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a chci zakázat…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

  • Miroslav Bárta: Káhiru dobylo jenom pár set jezdců

Hry pro příležitostné hráče