Propadák A380. Obří Airbus kupují jen Emirates

Pavel Michl 12. července 2016, 11:20  -  mic
12. července 2016, 11:20

Gigantický Airbus A380 je ve službě již devět let a jeho výrobce rozhodně nemůže být spokojený s odbytem stroje. Pouhých 319 prodaných či objednaných letounů zůstává daleko za plány Airbusu. A nebýt aerolinek Emirates, které využívají téměř polovinu z nich, byl by to pro evropského producenta letadel velice ztrátový podnik.

Výrobu 1200 letadel A380 do dvaceti let plánoval Airbus, když v roce 2007 svůj největší stroj uváděl na trh. Evropská společnost má sice ještě více než polovinu času, ale se 193 prodanými stroji a 126 objednanými je v podstatě již nyní jisté, že plán Airbusu nevyjde.

Airbusu vešlo do cesty několik překážek. Nejprve přišla finanční krize, následoval růst cen ropy, kvůli kterému poklesl apetit aerolinek na velká čtyřmotorová letadla náročná na spotřebu paliva.

Japonské aerolinky, známé svojí náklonností k velkým letadlům, si objednaly jen několik kusů A380. Ze Spojených států nepřišla dokonce žádná objednávka. Jen jedna aerolinka nekopíruje své konkurenty - arabská Emirates, která je suverénně největším kupcem A380. V její flotile létá 81 těchto strojů a dalších 61 má v záloze.

Počet prodaných a objednaných Airbusů A380 do května 2016
Emirates (SAE) 142
Singapore Airlines 24
Qantas Airways (Austrálie) 20
Amedeo (Irsko, leasingová firma) 20
Lufthansa (Německo) 14
British Airways 12
Air France 12
Utajení kupci 10
Devět dalších kupců 65

Zdroj: Airbus (Bloomberg)

Leasingová společnost Amedeo před třemi lety oznámila, že nakoupí dvacet strojů A380. Dodávky ale musela odložit, protože nenašla žádnou leteckou společnost, která by si od ní chtěla letadlo půjčit.

Do vývoje A380 dal Airbus 32 miliard dolarů. Vzhledem k ceně 433 milionů dolarů za jeden stroj, přičemž téměř všechny navíc prodal se slevou, už společnost přiznává, že se jí investice nevyplácí. Pokud produkce klesne pod 30 letadel ročně, bude podle analytika banky Société Générale Zafara Khana celý projekt v červených číslech.

Přerušení výroby by bylo pro Airbus náročné. Společnost by musela propustit tisíce zaměstnanců a odepsat řadu evropských továren. „A380 zůstane. Pečujeme o něj, vylepšujeme ho a investujeme do něj,“ tvrdí John Leahy, prodejní šéf Airbusu. Výkonný ředitel Thomas Enders jeho nadšení nesdílí, když označil budoucnost A380 za „chladnokrevnou“.


Emirates s A380 létají i do Prahy. Čtěte více o kolosálním stroji:

Obří Airbus A380 začne od května létat i do Prahy

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít