Pět rad jak rozjet byznys a nezkrachovat

30. dubna, 09:00 - Jonáš Kříž
30. dubna, 09:00

Rádi byste začali podnikat, ale bojíte se možných výzev. Rizika krachu začínajících podniků jsou vysoká. Až polovina nově založených firem skončí během pouhých pěti let. V horizontu deseti let pak krachuje celých 70 % nově začínajících podnikatelů.

Projděte si pět rad pro začínající podnikatele tak, jak je sestavil server entrepreneur.com.

Začněte s tím, čemu rozumíte

Podnikání není ani tolik o geniálních nápadech jako spíše o schopnosti pružně a adekvátně reagovat na reálné potřeby lidí. Není náhodou, že většina úspěšných podnikatelů byla původně profesně činná v těch samých oblastech, ve kterých následně rozjeli svůj byznys. Novou obchodní příležitost nevysedíte v univerzitní knihovně ani ji neobjevíte během účasti na vzdělávacích seminářích. Adekvátně identifikovat aktuální potřeby daného odvětví můžete jedině na základě osobní zkušenosti z pozice insidera, který se v oblasti pohybuje s odborným přehledem.

Buďte věrohodní

Snad nic není pro vaše obchodní partnery tak důležité jako vaše věrohodnost a autentické zkušenosti, které v daném odvětví máte. Platí to nejen pro ně ale i pro vaše dodavatele, nové potenciální členy vašeho týmu a v neposlední řadě samozřejmě pro koncové zákazníky. Pokud se vám při startu vašeho podnikání těchto kvalit nedostává, pracujte na nich. V opačném případě budete od samého počátku bojovat v předem prohrané bitvě.

Nepotřebujete nutně peníze, potřebujete zdroje

K nastartování vašeho byznysu potřebujete samozřejmě finance. Mnoho lidí si ale mylně myslí, že k tomu, aby začali sami úspěšně podnikat, potřebují ohromné množství peněz. Na mysli jim přitom vyvstává představa vysokých půjček, zadlužení a následné osobní katastrofy. Navzdory tomu většina úspěšných podnikatelů pracuje s penězi, které má a v případě, že nedostačují, se snaží alokovat potenciální zdroje tak, aby byly k co největšímu užitku. Pečlivě proto v začátcích zvažte, zda za některé věci opravdu musíte platit. Potřebujete kancelář, nebo můžete pracovat z domova?

Opravdu je nutné si pro vaši práci pořizovat nákladný software, anebo můžete začít s programy, které jsou běžně dostupné? Nechte si poradit od zkušenějších přátel či lektorů. Snažte se navázat spolupráci s některými z vašich prvních klientů či obchodních partnerů.

Většina firem spolupracuje na základě tzv. „barteru“ nebo chcete li směnného obchodu. Firmy si navzájem vyměňují služby, které jsou pro ně výhodné, aniž by si za ně platily. Asi nejjednodušším příkladem fungování takového obchodu je vzájemné poskytování reklamního prostoru či vzájemné propagace. Důležité je si především uvědomit, co vlastně pro vaši podnikatelskou činnost potřebujete a najít cestu k tomu, jak to získat co nejekonomičtěji.

Zajistěte si zákazníky co nejdříve

O úspěchu každého byznysu dříve či později rozhodne koncový zákazník. Služby a produkty, které se setkají s poptávkou, zaručí vaší firmě životaschopnost, zatímco ty neúspěšné potáhnou vaší činnost ke dnu. Podnikatel, který na to jde chytře, se snaží své zákazníky získat již v okamžiku, kdy se mu v hlavě rodí první obchodní plány. Své o tom ví například Joan McCallová, americká podnikatelka na poli marketingu, které se podařilo první kontrakt udat svému bývalému zaměstnavateli ještě předtím, než byla její firma vůbec spuštěna. Kromě okamžitého cashflow a raných zisků plynoucích z rychlých prodejů vám tato strategie zajistí i jednoznačné ověření vašich původních plánů a podnikatelské intuice.

Spolehlivý obchodní model

Cílem podnikání je zisk. Bez konkrétní strategie, jakým způsobem bude vaše společnost generovat zisky, nemůžete v konkurenčním prostředí přežít. Jak bude vaše společnost vydělávat? Kdo zaplatí za vaše produkty, služby a kolik? Jaká bude výše vašich marží a celkové provozní výdaje? Kolik budete schopni vydělávat po odečtení všech vašich výdajů. To vše a mnohem více by měl obsahovat kvalitní obchodní model.

Podniky, které v tržní konkurenci obstály a v současné době se počítají mezi ty úspěšné, disponují širokou škálou zdrojů potenciálních zisků a schopností upravovat ceny podle tlaků konkurence. Výše jejich hrubé marže startuje někde na 50% s deseti či dvaceti procentními zisky. To jsou čísla, ke kterým byste se ve vašem podnikání měli snažit přiblížit. Mějte je na paměti, když budete zvažovat, že odstartujete svůj byznys.


Dále čtěte:

Americký sen je fikce. Nevěří mu už ani boháči

Jste mentálně silnější než ostatní?

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče