Bitva o Atlantik: obří aerolinky se bojí trpaslíka z Irska

Pavel Michl 19. května 2016, 06:30  -  mic
19. května 2016, 06:30

Není mnoho nízkonákladových leteckých společností na přímé trase mezi USA a Evropou. Rozhodně žádné, kterých by se velcí hráči doposud obávali. Přesto, vstupu Norwegian Air International na tento trh se velké aerolinky obávají natolik, že proti udělení licence ve Washingtonu silně protestují.

Norwegian Air International (NAI), dcera deváté největší letecké společnosti v Evropě Norwegian Air Shuttle (NAS), získala minulý měsíc předběžný souhlas k získání licence na lety přes Atlantik od amerického ministerstva dopravy. To vyvolalo ostrou kritiku velkých amerických aerolinek, ale také amerických odborů, které proti udělení licence vystupují již dva roky.

NAI je menší aerolinkou, která vznikla teprve v roce 2014. Její flotila čítá pouze 35 letadel, které dostala od mateřské NAS. Pro srovnání, americká Delta má 823 strojů, United Airlines 717 letadel. Když NAS, se 111 stroji, před lety usilovala o licenci pro lety mezi USA a Evropou, tak hlasité protesty jako dnes se nekonaly.

Příčina obav velkých aerolinek však tentokrát vychází z jedné důležité skutečnosti. NAI má totiž sídlo na rozdíl od NAS mimo Norsko – v Dublinu. Založení nové aerolinky v cizí zemi, se všemi dodatečnými náklady, jen kvůli provozování transatlantických letů přitom zjevně nedává velký smysl.

Strach o práci

Velké aerolinky a odbory v USA pro to mají jednoduché vysvětlení: Norové takto chtějí využívat měkkých pracovních regulací a nízkých daní v Irsku. Aerolinka bude moci například zaměstnávat levné piloty a letušky z Asie. A to přijde americkým společnostem vůči jejich zaměstnancům nespravedlivé. Odbory kvůli tomu již zorganizovaly několik protestních akcí.

„Norwegian Air International si vybrala své sídlo na základě toho, kde jsou daně a zákony příznivé,“ prohlásil šéf americké unie pilotů Tim Canoll. „Ministerstvo umožňuje zahraniční aerolince přímo soupeřit s americkými na dlouhých mezinárodních linkách s neférovými ekonomickými výhodami.“

Přečtěte si o nejistém osudu Dreamlineru, letadla určeného pro dlouhé lety mezi USA a Evropou:

Levná ropa trápí Boeing. Dreamlinery nejdou na odbyt

Volání odborů již vyslyšeli zákonodárci v Kongresu, kteří podle The Economist projednávají zákon, který by zabránil NAI obdržet licenci. Ozval se také demokratický prezidentský kandidát Bernie Sanders, když v kampani mluvil o „nepřijatelném dovozu levné pracovní síly z Thajska a dalších zemí“.

Tvrzení odborů a amerických leteckých společností aerolinka, která již dostala povolení v Irsku, odmítá. Norové zdůvodnili vznik irské společnosti výhodami, které vyplývají z registrace aerolinky v Evropské Unii. Ta společnosti umožňuje na základě dohod „Open Skies“ z roku 2007 provozovat lety mezi EU a dalšími zeměmi, včetně Spojených států, pokud splní stanovené podmínky. A ty aerolinka podle svého vyjádření splnila, tudíž by měla dostat licenci amerických úřadů bez překážek.

Samotné obavy Američanů o pracovní místa NAI odmítá. Na transatlantických linkách prý nebude zaměstnávat posádku z Asie. Mzdy asijských pilotů proti evropským jsou navíc údajně pouze o jedno procento nižší.

Zbývá několik překážek

V současnosti se čeká na definitivní rozhodnutí amerických úřadů, které podle všeho bude kladné. Poslední šancí amerických aerolinek a odborů je pak zmíněný zákon projednávaný v Kongresu. Pokud nedopadne, budou mít NAI otevřenou cestu na linky mezi USA a Evropou. A mohou - ale nemusí - proměnit tento trh stejně, jako to nízkonákladové společnosti udělaly s lety v Evropě nebo v USA.

Podle serveru businessinsider.com tomu tak být nemusí. NAS dosud na transatlantických letech představuje jen mizivou část trhu, pouhé dvě procenta. Proti tomu Delta, United Airlines, American Airlines a jejich evropské joint ventures mají téměř 80 procent. Tento oligopol je častým předmětem kritiky - Američané ho však zjevně nejsou ochotni rozbít za cenu ztráty pracovních míst.

Lety mezi USA a Evropou pro Norwegian navíc dosud nejsou ziskové. Byznys model aerolinky je zaměřen nízkonákladově – což je segment, který mezi Evropou a USA zatím úspěch nemá. Podle analytika airwaysnews.com Vinay Bhaskari sice nemusí přijít výrazný dopad dopad na hlavní trasy mezi New Yorkem a Londýnem, kde budou dále vládnout Boeingy 787 velkých aerolinek, ale spíše na vedlejší trasy jako Manchester – Pittsburgh.


Čtěte dále:

Nehoda s 68 oběťmi vyšachovala letadla ATR z USA. Teď usilují o návrat

Obří Airbus A380 začne od května létat i do Prahy

Nebeská kuchyně: top aerolinky lákají foodies

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít