Levná ropa trápí Boeing. Dreamlinery nejdou na odbyt

17. května 2016, 14:30  -  Jonáš Kříž
17. května 2016, 14:30

Více místa a komfortu s delším doletem a efektivnějším provozem zároveň. To jsou trumfy, s kterými měl Boeing 787 Dreamliner přebít konkurenci. Poptávku po vlajkovém letounu americké společnosti ale nyní brzdí nízká cena pohonných hmot.

Problémy doprovázely Dreamliner již krátce po jeho uvedení do ostrého provozu. Potíž s bateriemi se projevily mimo jiné i v tom, že stroj nesměl několik měsíců vůbec létat. Finanční prostředky, které Boeing do vývoje letounu investoval, se pak i s vícenáklady věnovanými na analýzu a odstranění daných nedostatků vyšplhaly na astronomických 32 miliard dolarů.

Navzdory počátečním problémům však obraz nového letadla nedošel k úhoně a Dreamliner se zařadil mezi nejrychleji prodávaná dopravní letadla vůbec. Ani číslo 1154 k dnešnímu dni celkem prodaných letadel však k vytvoření finanční záplaty pro Boeing nestačí. Prodeje strojů začaly navíc v poslední době klesat, stejně tak jako akcie společnosti.

Aerolinkám se vyplatí starší stroje

Pro mnoho odvětví jsou nízké ceny pohonný hmot výhodné. V žádném případě to ale neplatí, co se týče zavádění nových technologií a celkové modernizace letecké dopravy. Právě díky levné ropě se totiž v poslední době leteckým společnostem více vyplatí provozovat starší a energeticky náročnější letadla, než aby investovaly do nového nákladného stroje. Platí to i u „leasingu“ letadel, kdy si některá z aerolinek dané letadlo pouze propůjčí.

„Aerolinky k nám přicházejí s tím, že by si rády prodloužily zapůjčení na dva až tři roky u starších letadel“, sdělil agentuře Reuters Aengus Kelly, výkonný ředitel koncernu AerCap Holding. Leasingová společnost se sídlem v Dublinu je největším pronajimatelem dopravních letadel na světě. Kromě starších strojů má k dispozici i celou osmdesátku letadel typu Dreamliner. Podle Kellyho se jich však dosud podařilo udat pouze malou část.

Dreamlinery jsou totiž drahé v pořízení tak i v leasingu. Ve světle nižší pořizovací ceny a levné ropy jsou tak starší stroje pro dopravce více ekonomické než jejich potenciálně úspornější následovník. Ten by přitom díky své lehké konstrukci a nové technologii umožnil létat až o 20 procent efektivněji. Jinými slovy by létal s více lidmi, na větší vzdálenosti a za menší náklady na spotřebované palivo.

Levnější letadla, nebo vyšší zisk?

Podle Reuters se Boeing v současnosti potýká také s tím, jak učinit výrobu Dreamlineru cenově dostupnější. Společnost již například z letadel odstranila nákladné materiály a zredukovala leteckou výrobní divizi o celou desetinu.

Otázkou zůstává, zda se dané úpravy promítnou i do cen letadel či pouze do zisku společnosti. Podle vyjádření Boeingu se totiž společnost bude snažit do konce dekády posunout od desetiprocentního zisku v tomto roce k číslům pohybujícím se někde okolo 15 procent.

Pomalé prodeje a neúspěšná snaha společnosti udat pro tento rok dalších 120 letadel tak, aby se alespoň zhruba pokryly výrobním náklady, se pomalu začínají projevovat i na trzích s cennými papíry. Akcie společnosti zaznamenaly 8procentní propad a to ve stejné době, kdy index celého odvětví vzrostl o celých pět procent.
__

Čtěte dále zprávy a komentáře ze světa byznysu

Na květnové výplaty OKD má, o červnových nemluví

Hrozí nedostatek kávy? Produkci ve Vietnamu ničí sucho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít