Nehoda s 68 oběťmi vyšachovala letadla ATR z USA. Teď usilují o návrat

05. května, 11:30  -  Jiří Červenka
05. května, 11:30

Evropský výrobce turbovrtulových dopravních letadel pro regionální tratě pořádá propagační turné po Spojených státech. Doufá v návrat na velký trh, který zatím dává přednost kanadskému Bombardieru, ale ještě častěji nasazuje i na krátké tratě proudová letadla.

Nejen evropské automobilky uvažují o vstupu či návratu na lukrativní severoamerický trh. Francouzsko-italská společnost ATR (Avions de transport régional) vyrazila do Ameriky na propagační turné s modelem ATR 72-600. Jedná se o nejnovější provedení turbovrtulového letounu na regionální tratě, jehož starší varianty dobře znají i tuzemští cestující.

V Evropě i Asii běžné, v USA raritou

České aerolinie provozují aktuálně tři letouny ATR 42-500 (pro 48 cestujících) a stejný počet ATR 72-500 (pro 64 cestujících). K významným evropským provozovatelům patří skandinávský SAS nebo francouzský HOP!, mimořádně rozšířené jsou ATR třeba v Indonésii. V Americe jsou však stroje tohoto typu exotickým zjevem. V nákladní verzi je používá FedEx, osobní ATR nelétá v USA ani jedno. Tamnímu trhu dominují turbovrtulové letouny kanadského výrobce Bombardier.

Letadla ATR zmizela z amerických letových tras po nehodě letu American Eagle 4184, při kterém v roce 1994 zahynulo všech 68 osob na palubě. Vyšetřování ukázalo, že příčinou nehody byla ztráta ovladatelnosti způsobená námrazou. Následně došlo ke konstrukčním změnám na odmrazovacím zařízení a zejména v provozních příručkách. Podobná nehoda se už nikdy neopakovala, ale ATR se už na tamějším trhu prosadit nedokázalo.

Amerika dává přednost tryskáčům

Při aktuálním turné se ATR 72-600 zastaví v Torontu, Chicagu, White Plains, Hyannis, Washingtonu DC, Charlotte, Dallasu, Seattlu a Cincinnati. Akce má i vlastní hashtag na sociální síti Twitter: #ATR4US.

Výrobce doufá, že provozovatele přesvědčí pořizovacími a provozními náklady, které jsou menší než v případě Bombardieru, o letadlech s proudovými motory nemluvě. Americké letecké společnosti totiž vůbec nejčastěji nasazují i na krátké tratě regionální „tryskáče“, jako je brazilský Embraer, řada CRJ od Bombardieru anebo dosluhující McDonnell Douglas.

ATR přitom argumentuje tím, že 30 procent tratí obsluhovaných v USA regionálními proudovými letadly je kratších než 300 námořních mil (cca 556 km), na nichž má ATR 72-600 „bezkonkurečně“ nízké provozní náklady.

ATR vs. Bombardier: Turbovrtulová regionální letadla v číslech
Typ ATR 72-600 Bombardier Q400
Kapacita 78 cestujících 78 cestujících
Cestovní rychlost 509 km/h 667 km/h
Dolet 1528 km 1567 km
Dostup 25 000 stop (7620 m) 27 000 stop (8230 m)
Typická nosnost 7500 kg 8670 kg
Délka x rozpětí 27,17 x 27,05 m 32,81 x 28,4 m
Cena 24,7 mil. USD (581 mil. Kč) 27 mil. USD (635 mil. Kč)

Ve hře je rozchod s Airbusem

Společnost ATR byla založena v roce 1981 jako společný podnik Aérospatiale (dnešní Airbus) a Aeritalia (dnes součást italské průmyslové skupiny Leonardo-Finmeccanica). Finální montáž letounů ATR probíhá v Toulouse. Vztahy mezi oběma spoluvlastníky jsou v posledních letech napjaté. Generální ředitel Finmeccaniky Mauro Moretti řekl koncem dubna na setkání s akcionáři, že s Airbusem vyjednává o možném převzetí kontroly nad ATR. „Naši partneři nechtějí investovat do vývoje, takže je musíme přesvědčit, aby buď investovali, nebo s námi uzavřeli dohodu, která by nám dala plnou kontrolu,“ řekl.

Příčinou neshod je rozdílný náhled na nutnost vývoje nového modelu. Ředitel ATR Patrick de Castelbajac vnímá potřebu zcela nového stroje s kapacitou až 90 míst, ale Airbus tyto plány blokuje. Argumentuje přitom skutečností, že ATR má pro sebe 80 až 90 procent trhu. (Zbytek připadá na Bombardier.) Největší penetraci má firma v Asii.


Čtěte dále:

Obří Airbus A380 začne od května létat i do Prahy

Nebeská kuchyně: top aerolinky lákají foodies

Mohlo by vás zajímat

ilustrační foto

Důl Paskov se nebude zavírat dříve než v květnu 2017

Tony Blair

Blair končí s podnikáním, chce se věnovat neziskové činnosti

 Zateplení domů,

Vláda hledá nový zdroj peněz na zateplení veřejných budov

Je toto budoucnost? Páreček robotů na vycházce

Ilona Švihlíková: Robotizace otevírá dveře dystopiím

Chomejní na hlavním vlakovém nádraží v Teheránu.

Írán zavádí kreditní karty. Pomalu a jen pro „domácí užití“

 Ilustrační foto

Volný pád Deutsche Bank pokračuje

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče