Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Vizualizace vesmírné rakety na jaderný pohon.
Vizualizace vesmírné rakety na jaderný pohon.
Autor: NASA

Na Mars s atomovým pohonem. Bílý dům podporuje NASA ve výzkumu, který začal von Braun

07. října, 17:31  -  František Novák
Vizualizace vesmírné rakety na jaderný pohon.
Vizualizace vesmírné rakety na jaderný pohon.
Autor: NASA
07. října, 17:31

Spojené státy obnovují program vývoje jaderných motorů pro rakety. Mají mít dvakrát větší účinnost než současné typy raketových motorů. S myšlenkou letu na Mars s pomocí jaderných motorů přišel Wernher von Braun už v 60. letech. NASA v roce 2018 získala na vývoj této technologie 100 milionů dolarů z amerického rozpočtu, pro tento rok to je 125 milionů. Nový pohon by se mohl použít už pro let Američanů na Měsíc v roce 2024.

Americká vláda Donalda Trumpa dala zelenou výzkumu jaderného pohonu pro rakety. Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku NASA obnovil projekt, který započal už konstruktér Wernher von Braun v 60. letech minulého století. Sám počítal s tím, že by Američané mohli s tímto druhem pohonu přistát na Marsu už v 80. letech. NASA tvrdí, že jaderný raketový pohon je revoluční technologií, která změní dosavadní plány objevování okolního vesmíru člověkem.

„Pokroky ve vývoji materiálů, zkušebních možnostech a vývoji reaktorů jsou pro NASA impulsem k ocenění jaderného tepelného pohonu (Nuclear Thermal Propulsion – NTP) jako alternativy pro 21. století k pohonu pro průzkumné mise s člověkem na Mars a dále do vesmíru,“ uvedla vesmírná agentura.

Aby bylo možné využít jaderný materiál ve vesmíru, vydal letos v srpnu prezident USA memorandum, jež nařizuje, aby NASA přepracovala své bezpečnostní předpisy pro využívání jaderných materiálů. To má zajistit Spojeným státům technologickou dominanci ve vesmíru. Na vývoj jaderných motorů v roce 2018 Kongres vyčlenil částku 100 milionů dolarů (2,3 miliardy korun), letos to je 125 milionů (2,9 miliardy korun).


NASA od nového robota očekává nalezení života na Marsu. Obává se reakce lidstva


Jaderné motory jsou sice účinnější než stávající raketový pohon, jejich použití ale bylo dosud spojováno s velkým rizikem. Kromě toxického odpadu je problémem i vysoká teplota přes dva tisíce stupňů Celsia, kterým je vystaven motor. „Na Mars se můžete dostat se současnými motory, ale bude to velmi těžké,“ uvedl odborník NASA na jaderný pohon William Emrich. „Při letech dál než na Měsíc je mnohem lepší jaderný pohon,“ doplnil.

Časopis Wired napsal, že Trump tlačí na odborníky z NASA, aby připravili co nejdříve misi na Měsíc. Satelit Země by pak byl i vhodným místem pro testování jaderného pohonu. Tradiční motor by měl raketu vynést nejprve na oběžnou dráhu a teprve pak by se mohly nastartovat motory s jaderným palivem.

V principu se jedná o to, že by vodík na velmi vysokou teplotu ohřála štěpná reakce jaderného paliva – uranu. Cesta lidské posádky ze Země na Mars by se zkrátila na polovinu. Šéf NASA Jim Bridenstine tvrdí, že tuto technologii by měly Spojené státy v kosmu využít.

Výzkum začal už v roce 1961 v rámci programu Nuclear Engine for Rocket Vehicle Application (NERVA). Podle von Brauna měly takové motory dostat americkou misi na rudou planetu. V roce 1969 počítal s termínem startu v listopadu 1981. Přistání se mělo uskutečnit v srpnu 1982. Na konci roku 1972 byl projekt kvůli změnám priorit Spojených států pozastaven. Nyní jej oživila Trumpova administrativa. První využití motorů s jaderným palivem by se mohlo překrývat s termínem přistání na Měsíci v roce 2024.

O vývoji motorů na jaderný pohon hovoří také Rusko. Dají se využít i pro rakety, jež by se mohly vyhnout protiraketové obraně protivníka. Zejména po výbuchu na severu Ruska u města Severodvinsk se začaly množit spekulace, že šlo o testování nové rakety Burevestnik s jaderným pohonem.

Dále čtěte:

Zákaz styku s pozemšťany: vědec popsal rizika kolonizace Marsu

NASA chce na Marsu zapíchnout jen americkou vlajku. Spolupráci s Čínou vylučuje

Amatéři na cestě do vesmíru: dánská „hobby-raketa“ vystoupala do 6,5 kilometru

Útoky povzbudily jaderné ambice Rijádu. Palivo si budeme vyrábět sami, hlásí Saúdové

„Americký Černobyl“ skončí v září. Elektrárna Three Mile Island dlouhodobě prodělává


Čtěte také

 Kazachstán má obrovská ložiska uhlí, která sytí většinu místních elektráren

Centrální Asie: Výhodná poloha a nerostné bohatství

Ekonomika pěti postsovětských republik stojí na velkém nerostném bohatství. Vedle ropy,…

před 1 hodinou

Ilustrační foto

Češi v Kazachstánu uspěli s dodávkami těžebních strojů i piva. Spolupráci zlepšila přímá letecká linka

Spolupráci Kazachstánu a České republiky letos zlepšilo otevření přímé letecké linky mezi…

před 1 hodinou

 Export - ilustrační foto

Česká šance na východě. Exportéři mohou těžit z dohody EU s Japonskem

Tuzemští podnikatelé mohou výhodně vyvážet do Japonska, třetina ale v bezcelní politice…

17. listopadu 2019

Události Výročí 30 let od 17. listopadu 1989 na Národní třídě

Po 30 letech byla Národní třída opět neprůchozí. Desetitisíce lidí si přišly připomenout listopadové události

Desetitisíce lidí odpoledne úplně zaplnily Národní třídu v Praze, kde dopoledne začaly…

17. listopadu 2019

Události Sociolog Oto Sedláček

Stálo to za to, vzpomíná na listopad 89 sociolog Oto Sedláček

Propadám skepsi, když lidé nadávají. Listopad byla skvělá změna, vzpomíná Oto Sedláček,…

17. listopadu 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Za jakých okolností budete mít nárok na pohřebné?
Jak se připravit na pracovní pohovor?
Jak žádat o mateřskou, když studujete? A jak o ní žádá otec či jiná osoba?
Mince či bankovky jsou lákavější investicí než zlato, zhodnotí se rychleji
Změnil jsem dodavatele a platím víc! I k tomu může dojít
Auta
Listopad 89 v motoristickém tisku: Sovětské koncepty,…
Škoda Favorit vs. Škoda Octavia: Rozdíl třiceti let v praxi
Grafická demododávka společnosti 3M na veletrh CzechBus
VW vystavuje v Praze posla své elektrické budoucnosti. Kvóta pro ČR je už prodaná
Peugeot se vrátí do Le Mans. Deset let poté, co vytrvalostní závody opustil
Hry pro příležitostné hráče