Praha zvažuje zavedení mýta. Nízkoemisní zóny zavrhla - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Praha zvažuje zavedení mýta. Nízkoemisní zóny zavrhla

, čtk,
Praha zvažuje zavedení mýta. Nízkoemisní zóny zavrhla
Zdroj: čtk

Vedení Prahy zamýšlí ve městě zavést pro auta mýtné. Chce proto jednat s ministerstvem dopravy o změně zákona, který by to umožnil. Výše mýtného by mohla být v řádu desetikorun za den. Řekli to náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) a Tomáš Voříšek z magistrátní komise pro udržitelnou energii a emisi. Dříve zamýšlené nízkoemisní zóny město zavrhlo.

„Rádi bychom během měsíce vyvolali první jednání na ministerstvu a pokusili se najít shodu na základních principech,“ řekl Voříšek. S ministerstvem chce město jednat také o dílčích opatřeních, která by byla zavedena před změnou zákona. Týkala by se třeba zpoplatnění komunikaci první třídy na území Prahy. „Bude ale záležet na výsledku jednání,“ uvedl Voříšek.

V řádu několika měsíců pak bude připravena studie proveditelnosti zavedení mýtného, která nastíní další možné kroky. Reálný odhad možnosti zavést mýto je podle představitelů města tři až pět let.

Měla by Praha zavést mýto?

Výhodou mýtného proti dříve zvažovaným nízkoemisním zónám je možnost zavádět jej postupně, například pouze na některých komunikacích. Provoz by pak město vyhodnotilo a podle toho postupovalo dál. „Zpoplatněním by také vznikl fond, který bude samozřejmě reinvestován do podpory čistší mobility nebo dalších opatření zlepšujících životní prostředí,“ řekl ředitel magistrátního odboru ochrany prostředí Štěpán Kyjovský.

„My bychom chtěli zavést systém s výnosovou neutralitou, to znamená ideálně, abychom nevybrali nic. Chtěli bychom se dotknout svědomí Pražanů, aby uvědoměle do centra nevjížděli, když mají vysokoemisní vozidlo. Zavedení mýta neslouží k vybírání poplatků, není daň, je to proto, abychom zlepšili životní prostředí,“ řekl Hlubuček.


Čtěte více:

Bezemisní Praha? Bursík chystá mýto, bioplynku a podporu elektromobility

Martin Bursík


Ke kontrole vozidel by Praha mohla využít 5500 kamer městského kamerového systému a auta kontrolující vozy v rámci systému parkovacích zón. „Jsme schopni každé auto najít a říct, kudy projelo, nepotřebujeme závory, ani nic na vjezdu a výjezdu,“ řekl Hlubuček. Ve hře je i možnost satelitního sledování vozů, který chce ministerstvo zavést v rámci platby mýtného na dálnicích.

Možnosti platby město bude teprve zvažovat. Podle předběžných odhadů by mohlo být v řádu desetikorun za den. Elektromobily by platit nemusely. Zároveň bude komise pro udržitelnou energii a klima řešit způsob získávání takzvaně čisté energie pro dobíjení elektromobilů.

Čtěte také:

Komentář: Bursíkův poslední blud

Ambiciózní klimatický plán: Praha v žebříčku měst chybí

Ochrana klimatu nesmí být na úkor evropského průmyslu, řekl Babiš

Automobily zamořují česká města škodlivými oxidy dusíku. Nejvíce Prahu

Ekologové kritizují plán zlepšování ovzduší v Praze. Není konkrétní, tvrdí

Ohodnoťte tento článek
Diskuze