ALTERNATIVNÍ PALIVA Prakticky trvalý růst cen pohonných hmot v poslední době znovu vyvolal zvýšení zájmu o alternativní pohony pro motorová vozidla. Ten pramení také z toho, že podle některých odhadů by těžba ropy měla vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat.
ALTERNATIVNÍ PALIVA Prakticky trvalý růst cen pohonných hmot v poslední době znovu vyvolal zvýšení zájmu o alternativní pohony pro motorová vozidla. Ten pramení také z toho, že podle některých odhadů by těžba ropy měla vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat.
Za dvacet let nastane celosvětový problém: sníží se těžba ropy. To je další impulz k přechodu na alternativní motorová paliva. Ještě závažnější problém je snaha vyhnout se závislosti na jejich dodávkách, pocházejících převážně z nestabilních oblastí světa, protože krize v těchto regionech opakovaně a především nevratně vyhánějí cenu pohonných hmot vzhůru.
Snížení spotřeby automobilových benzinů a nafty je možné docílit jejich náhradou netradičními palivy buď fosilního původu, tedy zemním plynem a palivy vyráběnými ze zemního plynu, nebo biologickými (estery rostlinných olejů, etanol). Případně palivy získávanými s využitím obnovitelných energií z vodních a větrných elektráren (elektrická energie, vodík vyráběný elektrolýzou vody).
SÁZKA NA VODÍK
Podle odborníků by za 15 let mohlo jezdit kolem pěti procent motorových vozidel v Evropě na vodíkový pohon. Největší podíl mezi alternativními palivy má mít za 15 let zemní plyn, který má k pohonu využívat desetina vozů. Následují biopaliva, zejména řepkový olej a bioethanol, přidávané do nafty a benzinu, s předpokládaným osmiprocentním podílem.
Auta na vodík zatím nikdo ve světě komerčně nenabízí. Důvodem jsou vysoké náklady na výrobu vodíkových článků i potřeba vybudovat dostatečnou síť čerpacích stanic. První prototypy aut na vodík již představily například společnosti DaimlerChrysler, Honda nebo Mazda. Vozy na zemní plyn již na českých silnicích jezdí v několika stovkách exemplářů. V nabídce je má několik automobilek, například Fiat či Citroen. V červnu se k nim přidá i Opel.
PODLE BOSCHE NENÍ DŮVOD K PANICE
Naopak šéf české pobočky firmy Bosch Group Martin Zettl vidí pohon blízké budoucnosti v naftovém motoru. „Je to ekonomičtější, proto na naftu jezdí celá firma,“ říká. Podle jeho slov jezdí v Česku na naftu mnohem méně automobilů než třeba v sousedním Německu či Rakousku. Také na trhu zatím převažuje prodej aut s benzinovými motory nad těmi s dieselovými. „Nafta v Česku nemá bohužel takové renomé, jaké by měla mít, chystáme proto reklamní kampaň, v níž chceme lidem vysvětlit, proč je současný dieselový motor výhodnější než benzinový,“ říká Zettl.