Menu Zavřít

Elektromobily se vyplatí. Už po 4 letech provozu poráží auta s běžným motorem

6. 12. 2017
Autor: Profimedia.cz/Benjamin John / Alamy

Komu připadá elektromobil jako příliš vysoká investice, má pravdu jen částečně. Už po 4 letech provozu jsou veškeré náklady spojené s pořízením a provozem plně elektrického auta nižší než v případě benzínové nebo naftové varianty. Nejhůře je na tom hybridní pohon. Pro elektromobily bude za několik let ještě lépe, tvrdí britský průzkum.

Pokud si koupíte elektromobil ve Spojeném království, USA nebo Japonsku, máte jistotu, že po čtyřech letech budou vaše výdaje s ním spojené nižší než u jakékoli jiné motorizace. K tomuto závěru došli vědci z britské univerzity v Leedsu, kteří své závěry zveřejnili v časopise Applied Energy.

„Byli jsme výsledky srovnání překvapeni a povzbuzeni tím, že s narůstající výrobou budou elektromobily ještě levnější a náklady na baterie budou klesat,“ prohlásil James Tate, který vedl průzkum s kolegyní Kate Palmerovou. „Je to opravdu pozitivní příběh,“ dodal.


Jak se těží kobalt pro výrobu baterií v Kongu. Čtěte více:

Kobalt pro Číňany v Kongu těží děti. Případ otřásá londýnskou burzou

Pětina produkce kobaltu se v Demokratické republice Kongo těží ručně, ilustrační foto


Je třeba dodat, že náklady na pořízení elektromobilů jsou nyní dotovány poměrně štědrými částkami. Ale i bez dotací by měla být jejich koupě a provoz do několika let levnější, dodali autoři průzkumu.

V současné době dotace na elektromobil v Británii a Japonsku činí v přepočtu 5 tisíc liber (145 tisíc korun), v USA to je 6500 liber (189 tisíc korun), uvedl britský The Guardian.


Evropa chce jezdit na elektřinu. Letos se čeká boom prodejů

 Nissan Leaf


Do analýzy se počítají náklady za první čtyři roky provozu. To znamená kupní cenu, náklady na pohonné hmoty, pojištění, daně a náklady na údržbu. Elektromobily vyhrály ve všech srovnávaných zemích – Velké Británii, Japonsku a amerických státech Kalifornie a Texas.

Pro provoz plně elektrických aut hovoří nižší cena elektřiny oproti ceně benzínu nebo nafty. Náklady na údržbu jsou také nižší díky jednodušší konstrukci elektromotoru, který také pomáhá s brzděním vozu (rekuperace) a snižuje se opotřebení brzdových systémů.


Continental vyvíjí gumy pro elektromobily:

Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit

Guma Continental pro elektrovozy


Ve Velké Británii byly v roce 2015 náklady na provoz u elektromobilů o deset procent nižší než u benzínových nebo naftových vozů. Naopak plug-in hybridy dopadly nejhůře.

Tate odhadl, že elektromobil Nissan Leaf bude do roku 2025 i bez dotací levnější variantou než auto se spalovacím motorem. V Británii se upozorňuje na silné znečištění ovzduší ve městech, proto prodeje automobilů s naftovým motorem v roce 2016 klesly o 30 procent, prodej elektromobilů vzrostl o 37 procent, i když v absolutních číslech se stále jedná o zlomek prodejů. V Británii je na silnicích 32 milionů osobních vozů a asi 120 tisíc z nich je plně elektrických.

Analytik Matt Finch z neziskové organizace Energy and Climate Intelligence Unit tvrdí, že prodej elektromobilů v Británii překoná prodeje osobních vozů s naftovým motorem už v květnu 2019. James Tate, docent pro dopravu a životní prostředí na University of Leeds, v tomto ohledu varuje před nedostatečnými výrobními kapacitami automobilek, protože poptávka po elektromobilech je podle něj vysoká a převyšuje nabídku.

V nabídce elektrovozů podle analytika EV-Volumes.com Viktora Irleho v současnosti chybí vozy střední třídy. Segment nejmenších aut zaplňuje například Renault Zoe nebo Nissan Leaf, vyšší třídu zase Tesla S. „Myslím, že se tradiční automobilky bojí, že budou kanibalizovat na prodejích svých konvenčních automobilů (ve střední třídě), které jsou nejprodávanějšími,“ míní Irle.

Dále čtěte:

BRAND24

Doprava v roce 2050 podle BMW: elektrokola řízená umělou inteligencí

Těžba niklu způsobuje rakovinu. Odvrácená tvář zelených elektromobilů

Zlatá horečka zachvátila dna oceánů. Bojuje se o vzácné kovy

Stroj pro průzkum mořského dna.


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).