Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Nezaměstnanost je nízká, poptávka po personalistech vysoká

Nezaměstnanost v ČR se už spoustu měsíců drží na minimu. Od roku 2014 s občasnými výkyvy…

Oslavy výročí vzniku ČSR potrvají celý měsíc od 28. září

Národní oslavy 100 let Československa začnou 28. září znovuspuštěním staroměstského…

Průlom v pohledu na alternativní medicínu

Informace o předání petice na podporu biotroniky do Poslanecké sněmovny a Senátu…

Těžba niklu způsobuje rakovinu. Odvrácená tvář zelených elektromobilů

25. srpna 2017, 06:16  -  frn
25. srpna 2017, 06:16

Náklady spojené s ekologickými dopady těžby niklu, který je hlavní součástí baterií pro elektromobily, jsou průkopníky bezemisních vozů podceňovány. V mnoha zemích, kde se nikl těží, musí řešit důsledky těžby, která je velmi nešetrná k životnímu prostředí a způsobuje vážné zdravotní problémy lidem v okolí dolů.

Nástup éry elektrických vozů s dobíjecími bateriemi se zdá nevyhnutelný. Podporovatelé této myšlenky často zdůrazňují škodlivý potenciál spalovacích motorů, jež využívají fosilní paliva. Méně se hovoří o ekologických dopadech těžby drahých kovů, které jsou potřeba pro výrobu akumulátorů.

Nejvíce se hovoří o lithiu, případně o těžbě kobaltu, který se těží v Kongu a Rwandě a z jeho prodeje mají zisk místní gerily, které tím financují ozbrojené konflikty.

Nikl, který není tak vzácný, se ale v bateriích hojně využívá. V bateriích pro automobilku Tesla to je právě nikl a grafit, o využití lithia Elon Musk hovoří jen jako o „soli, kterým se dochutí salát“.

Lehký toxický kov se těží v Austrálii, Kanadě, Indonésii, Rusku a na Filipínách. Jeho těžba má velký vliv nejen na horníky, ale také na zdraví lidí v okolí dolů a také na okolní životní prostředí. Při zpracování rudy niklu vzniká oxid siřičitý, který se uvolňuje do ovzduší, prach z těžby způsobuje u lidí rakovinu a poškozuje vývoj lidského plodu, upozorňují mnozí zástupci ekologických sdružení.


Černá labuť energetiky. Místo lithia hliník:

Hliník místo lithia. Edison internetu chystá černou labuť v energetice


Na Filipínách se vede boj o uzavření 17 dolů, ve kterých se těží nikl kvůli dopadům na životní prostředí i zdraví rodin horníků. „Proč je těžba důležitější než život lidí,“ ptala se v únoru Regina Lopezová, filipínská ministryně životního prostředí, která ale ve funkci v květnu skončila. Doly, jež se mají uzavřít, produkují podle Reuters polovinu produkce niklu Filipín a deset procent celosvětové produkce.

Důl v kolumbijském Cerro Matoso, které vlastní firma South32 (v roce 2014 se odštěpila od australsko-britské těžařské firmy BHP Billiton), zase způsobuje místním lidem dýchací problémy, vede také k deformaci plodů, rakovině a onemocněním kůže.

„Těžba rud s obsahem niklu společně s jejím drcením a transportem vede k vysokým koncentracím prachu ve vzduchu, který obsahuje toxické kovy, kromě niklu také měď, kobalt a chrom,“ vysvětlil odvrácenou tvář těžby tohoto kovu David Santillo z Greenpeace Research Laboratories.

Vývoj ceny niklu za posledních deset let:


source: tradingeconomics.com

Firmy, který nikl využívají, by se měly podle něj spustředit na recyklaci tohoto kovu, než na další těžbu rudy, která je často nevalné kvality. Automobilka Renault, která vyrábí v Evropě nejprodávanější elektromobil Zoe, tvrdí, že 70 procent hmotnosti baterií recykluje.

Společnost Tesla zdůraznila, že použitý nikl v jejích vozech je ze sta procent opět využíván, na dotaz Guardianu ale neuvedla, z jakých zdrojů nikl pochází.

V Rusku byl v minulosti terčem kritiky ruský těžební gigant Norilsk Nikel, který je největším producentem niklu a paladia na světě. Město Norilsk patřilo k nejvíce znečištěným městům v Rusku. Firma uvedla, že emise oxidu uhličitého v roce snížila o 49 procent, jež pocházely z uhelných elektráren, které vyrábějí elektřinu pro těžaře.

I když tlak na producenty těžkých kovů ohledně standardů bezpečné a zodpovědné těžby v souvislosti s nástupem elektromobilů roste, v praxi se toho příliš nezměnilo, uvedl Andy Whitmor z neziskové organizace London Mining Network.

Dále čtěte:

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory

Britský expert: I elektromobily jsou špinavé. Stopka pro spalovací motory nestačí



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zpřísnění pravidel pro poskytování úvěrů se blíží. Lidé se předzásobují
Výpočet důchodu v roce 2019
Komunální a senátní volby: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Jak na "novou" hypotéku dosáhnou lidé s minimální či průměrnou mzdou?
Taky už vám přišel spam, že si vás někdo natočil?
Auta
Volvo V60 Cross Country: Švédské kombi přichází ve verzi,…
Právě vychází časopis Auto motor a sport 10/2018
Automobilka Lotus nemůže najít své první auto. Žádá proto o pomoc každého z vás
Co ukáže Škoda v Paříži? Vision RS, Kodiaq RS, Karoq Sportline i Alexu
Donald Trump se dočkal. Jeho nová limuzína je konečně hotová
Technologie
Mi 8 Lite přichází. Xiaomi svůj klon iPhonu X okořenilo špetkou Huaweie
Nvidia oznámila, kdy se bude dát koupit GeForce RTX 2070, levnější model Turingu
HBO Go boduje. Velká filmotéka s plnou českou podporou zlevnila o třetinu
Zprávy pro Android: vzdušný design, brzy i propracované vyhledávání
Co se dělo na Měsíci před Apollem? (video s CZ titulky)
Hry pro příležitostné hráče