Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Demonstrace na podporu uzavření dolů drahých kovů na Filipínách.
Demonstrace na podporu uzavření dolů drahých kovů na Filipínách.
Autor: Profimedia.cz

Těžba niklu způsobuje rakovinu. Odvrácená tvář zelených elektromobilů

25. srpna 2017, 06:16  -  frn
Demonstrace na podporu uzavření dolů drahých kovů na Filipínách.
Demonstrace na podporu uzavření dolů drahých kovů na Filipínách.
Autor: Profimedia.cz
25. srpna 2017, 06:16

Náklady spojené s ekologickými dopady těžby niklu, který je hlavní součástí baterií pro elektromobily, jsou průkopníky bezemisních vozů podceňovány. V mnoha zemích, kde se nikl těží, musí řešit důsledky těžby, která je velmi nešetrná k životnímu prostředí a způsobuje vážné zdravotní problémy lidem v okolí dolů.

Nástup éry elektrických vozů s dobíjecími bateriemi se zdá nevyhnutelný. Podporovatelé této myšlenky často zdůrazňují škodlivý potenciál spalovacích motorů, jež využívají fosilní paliva. Méně se hovoří o ekologických dopadech těžby drahých kovů, které jsou potřeba pro výrobu akumulátorů.

Nejvíce se hovoří o lithiu, případně o těžbě kobaltu, který se těží v Kongu a Rwandě a z jeho prodeje mají zisk místní gerily, které tím financují ozbrojené konflikty.

Nikl, který není tak vzácný, se ale v bateriích hojně využívá. V bateriích pro automobilku Tesla to je právě nikl a grafit, o využití lithia Elon Musk hovoří jen jako o „soli, kterým se dochutí salát“.

Lehký toxický kov se těží v Austrálii, Kanadě, Indonésii, Rusku a na Filipínách. Jeho těžba má velký vliv nejen na horníky, ale také na zdraví lidí v okolí dolů a také na okolní životní prostředí. Při zpracování rudy niklu vzniká oxid siřičitý, který se uvolňuje do ovzduší, prach z těžby způsobuje u lidí rakovinu a poškozuje vývoj lidského plodu, upozorňují mnozí zástupci ekologických sdružení.


Černá labuť energetiky. Místo lithia hliník:

Hliník místo lithia. Edison internetu chystá černou labuť v energetice


Na Filipínách se vede boj o uzavření 17 dolů, ve kterých se těží nikl kvůli dopadům na životní prostředí i zdraví rodin horníků. „Proč je těžba důležitější než život lidí,“ ptala se v únoru Regina Lopezová, filipínská ministryně životního prostředí, která ale ve funkci v květnu skončila. Doly, jež se mají uzavřít, produkují podle Reuters polovinu produkce niklu Filipín a deset procent celosvětové produkce.

Důl v kolumbijském Cerro Matoso, které vlastní firma South32 (v roce 2014 se odštěpila od australsko-britské těžařské firmy BHP Billiton), zase způsobuje místním lidem dýchací problémy, vede také k deformaci plodů, rakovině a onemocněním kůže.

„Těžba rud s obsahem niklu společně s jejím drcením a transportem vede k vysokým koncentracím prachu ve vzduchu, který obsahuje toxické kovy, kromě niklu také měď, kobalt a chrom,“ vysvětlil odvrácenou tvář těžby tohoto kovu David Santillo z Greenpeace Research Laboratories.

Vývoj ceny niklu za posledních deset let:


source: tradingeconomics.com

Firmy, který nikl využívají, by se měly podle něj spustředit na recyklaci tohoto kovu, než na další těžbu rudy, která je často nevalné kvality. Automobilka Renault, která vyrábí v Evropě nejprodávanější elektromobil Zoe, tvrdí, že 70 procent hmotnosti baterií recykluje.

Společnost Tesla zdůraznila, že použitý nikl v jejích vozech je ze sta procent opět využíván, na dotaz Guardianu ale neuvedla, z jakých zdrojů nikl pochází.

V Rusku byl v minulosti terčem kritiky ruský těžební gigant Norilsk Nikel, který je největším producentem niklu a paladia na světě. Město Norilsk patřilo k nejvíce znečištěným městům v Rusku. Firma uvedla, že emise oxidu uhličitého v roce snížila o 49 procent, jež pocházely z uhelných elektráren, které vyrábějí elektřinu pro těžaře.

I když tlak na producenty těžkých kovů ohledně standardů bezpečné a zodpovědné těžby v souvislosti s nástupem elektromobilů roste, v praxi se toho příliš nezměnilo, uvedl Andy Whitmor z neziskové organizace London Mining Network.

Dále čtěte:

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory

Britský expert: I elektromobily jsou špinavé. Stopka pro spalovací motory nestačí



Čtěte také

 Železniční přejezd, ilustrační foto

Přejezdy pro hvězdy. V Česku mají zmizet tisíce křížení kolejí a vedlejších silnic

Česko má železniční přejezd na každém kilometru trati. Správce železnice chce vymýtit…

před 6 hodinami

Zdeněk Tůma

Zdeněk Tůma: Zatím se neříká, které země jsou ty špinavé

Zdeněk Tůma v sobě nezapře klasického makroekonoma, jímž byl celý profesní život od…

6. prosince 2019

 Solární elektrárna - ilustrační foto

Dvakrát více solárů: vláda počítá s boomem fotovoltaiky

Ministerstvo průmyslu naplánovalo na příští desetiletí zdvojnásobení výkonu…

6. prosince 2019

 Jiří Zatloukal

Česko – z premianta loserem

Česká republika se bude muset velmi snažit, aby dokázala ustát obrovský tlak na…

6. prosince 2019

 Ilustrační foto

Teplárny opět zdraží své služby. Zákazníci si připlatí kolem tří procent

První teplárny již oznámily, jak od nového roku upraví ceny tepla. Dobrá zpráva je, že…

6. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak připravit auto na zimu
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Pro koho se příští rok sníží limit doplatků za léky?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Auta
Nová studie ukázala, že výroba baterií je ekologičtější. Je…
Ford vyrábí autodíly z kávového odpadu od McDonald’s
Dähler vyladil nové BMW X3 M a X4 M až na 449 kW a 760 Nm. A to je prý teprve začátek
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
Hry pro příležitostné hráče