Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

Stroj pro průzkum mořského dna.
Stroj pro průzkum mořského dna.
Autor: nautilusminerals.com

Zlatá horečka zachvátila dna oceánů. Bojuje se o vzácné kovy

08. června 2017, 06:00  -  frn
Stroj pro průzkum mořského dna.
Stroj pro průzkum mořského dna.
Autor: nautilusminerals.com
08. června 2017, 06:00

Nové technologie a nástup elektromobility nutí firmy hledat stále nové zdroje vzácných kovů. Jednou z oblastí jsou dna oceánů. Nástup nových technologií se ale dostává do střetu s ochranou vodních ekosystémů.

Nové technologie v energetice i automobilovém průmyslu jsou spojené s těžbou drahých kovů, jež jsou pro jejich výrobu klíčové. Proto se nyní začíná vést nová „zlatá horečka“ o dna oceánů, kde se mnoho nerostných surovin skrývá. Vědci, inženýři i firmy začínají prozkoumávat stále větší hlubiny.

Firmy, které se zaměřují na průzkum mořského dna, tvrdí, že těžba tisíce metrů pod vodou bude mít menší vliv na životní prostředí, než povrchová těžba. Kritici namítají, že dopady na moře a oceány mohou být devastující a je třeba ochrany.

Licence už některé firmy pro průzkum pod hladinou dostaly. Například kanadská firma Nautilus Minerals hodlá do dvou let zahájit komerční těžbu mořského dna u Papuy-Nové Guineje v hloubce 1 600 metrů. Obří stroje mají semlít skálu, ve které jsou přítomny prvky měď, zinek a zlato. Speciální pumpy mají dostat horninu na povrch moře. Za den to má být 3 000 tun.

Vývoj ceny zlata za posledních 10 let


source: tradingeconomics.com

Ředitel kanadské společnosti Mike Johnson připomenul, že oceány tvoří 70 procent povrchu planety a jsou oproti pevnině téměř neprozkoumaným územím. „Průzkum dna oceánů dává smysl. Je zde potenciál těžit udržitelným způsobem v porovnání v tím, jak se poškozuje zemědělská půda na celém světě. Přitom společnost žádá stále více zdrojů,“ hájí koncept hlubinné těžby Johnson.

Dna oceánů přitom obsahují největší známé naleziště vzácných kovů, které jsou potřeba pro rozvoj „zelené“ ekonomiky, dodal pro britský Guardian.

Nutnost kovů přichází

Profesor geochemie David Cronan z Imperial College London souhlasí s tím, že těžba ze dna oceánů určitě přijde, ale zatím není jasné jak rychle k tomu dojde. „Je to nevyhnutelné. Načasování zůstává otázkou. Ale v posledních pěti až deseti letech došlo ke změnám (v technologiích), že budou kovy z moře užitečné,“ míní.

Zdaleka se nejedná jen o produkci chytrých telefonů a spotřební elektroniky. S nástupem chytrých technologií v automobilovém průmyslu, v oblasti internetu věcí i konceptu chytrých měst bude spotřeba vzácných kovů určitě stoupat a nemůže to „vytrhnout“ ani důkladná recyklace, přiznal britský oceánograf Bramley Murton.

Těžba ve vulkanicky aktivních podmořských oblastech, kde má voda například 400 stupňů Celsia, ale zůstává podle Murtona ještě daleko.

Bezpečnostní rizika

Hovoří se také o geopolitických ambicích jednotlivých zemí a využití těchto vzácných prvků pro vojenské technologie. Pokud ovládne významná podmořská ložiska například Čína přes své firmy, může to znamenat riziko pro globální bezpečnost.

Čína má zájem o průzkum Pacifiku i Indického oceánu a licence dostala čínská firma Minmetals na 72 tisíc kilometrů čtverečních v oblasti zlomu Clarion-Clipperton v Tichém oceánu, kde se mají nacházet bohatá ložiska kobaltu. První „testovací“ těžbu má Čína uskutečnit v Jihočínském moři okolo roku 2020.

Zájem o lukrativní odvětví projevila i britská ropná společnost BP, jež má bohaté zkušenosti s těžbou v pobřežních vodách. Vyvíjí autonomní ponorku pro průzkum oceánů.

Pokroky na poli výzkumu umělé inteligence mohou dát tomuto směru další možnosti. Nové technologie by ale zároveň měly umožnit lepší výzkum podvodního života ve velkých hloubkách. Navíc by měla být připravena mezinárodní legislativa, která bude upravovat podmínky těžby i ochrany přírody, upozornil britský deník. Jisté totiž je, že podmořská těžba určitě nebude mít nulové dopady na okolní ekosystémy.

Dále čtěte:

Čína se stane supervelmocí. Díky Trumpovi

Lithium a hnědé uhlí. Perspektivní a nezbytná surovina, tvrdí ministerstvo



Čtěte také

elektrárna Počerady

Energetická jistota: stát hodlá elektrárnám začít platit za pohotovost od roku 2025

Ministerstvo průmyslu předběžně počítá, že zhruba za pět let by v Česku mohly začít…

před 3 hodinami

 Nový byt, ilustrační foto

Pojišťovny se chtějí vyhnout zdanění, nabízejí 10 miliard na dostupné bydlení

Pojišťovny chtějí investovat deset miliard korun do dostupného bydlení a sociálních…

před 4 hodinami

 Boeing 737

Odstavení letadel 737 MAX srazilo zisk Boeingu o polovinu

Čistý zisk amerického výrobce letecké techniky Boeing se ve třetím čtvrtletí meziročně…

před 5 hodinami

 Majitel CK Geotour Zdeněk Kukal

Majitel cestovky Geotour Kukal: Dusí nás populistická politika státu

Cestovní ruch je penny business - to znamená, že je postaven na nízkých maržích. Ohrozit…

před 5 hodinami

Miloš Zeman

Více moci pro Zemana. Prezident chce navrhovat vlastní zákony

Prezident Miloš Zeman chce uchvátit to, co se nepovedlo v éře budování státu ani T. G.…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 4.33

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak stoupnout v očích zaměstnavatele? Titul má dnes skoro každý, na ERASMUS+ si však troufnou jen někteří
Co je dobré vědět o vratné jistotě u pronájmu?
Proč nepracovat na „procenta“?
Fotky a obrázky z internetu: kdy je možné je použít?
Máte volné peníze? A chcete, aby jich bylo víc?
Auta
Scania představuje novou generaci autobusů Citywide
Na výši slevy u ojetiny se výrazně podílí barva. Nejvíce ušetříte s béžovou
Jméno i podobu první elektrické Mazdy předčasně vyzradila média. MX-30 ujede až 240 km
Seznam kandidátů na Auto roku 2020 obsahuje dvě Škody, Teslu Model 3, nový Golf i Ferrari F8 Tributo
Tempomat Hyundai se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Ale jen pokud nejezdíte moc agresivně
Hry pro příležitostné hráče