zavřít

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

Stroj pro průzkum mořského dna.
Stroj pro průzkum mořského dna.
Autor: nautilusminerals.com

Zlatá horečka zachvátila dna oceánů. Bojuje se o vzácné kovy

08. června 2017, 06:00  -  frn
Stroj pro průzkum mořského dna.
Stroj pro průzkum mořského dna.
Autor: nautilusminerals.com
08. června 2017, 06:00

Nové technologie a nástup elektromobility nutí firmy hledat stále nové zdroje vzácných kovů. Jednou z oblastí jsou dna oceánů. Nástup nových technologií se ale dostává do střetu s ochranou vodních ekosystémů.

Nové technologie v energetice i automobilovém průmyslu jsou spojené s těžbou drahých kovů, jež jsou pro jejich výrobu klíčové. Proto se nyní začíná vést nová „zlatá horečka“ o dna oceánů, kde se mnoho nerostných surovin skrývá. Vědci, inženýři i firmy začínají prozkoumávat stále větší hlubiny.

Firmy, které se zaměřují na průzkum mořského dna, tvrdí, že těžba tisíce metrů pod vodou bude mít menší vliv na životní prostředí, než povrchová těžba. Kritici namítají, že dopady na moře a oceány mohou být devastující a je třeba ochrany.

Licence už některé firmy pro průzkum pod hladinou dostaly. Například kanadská firma Nautilus Minerals hodlá do dvou let zahájit komerční těžbu mořského dna u Papuy-Nové Guineje v hloubce 1 600 metrů. Obří stroje mají semlít skálu, ve které jsou přítomny prvky měď, zinek a zlato. Speciální pumpy mají dostat horninu na povrch moře. Za den to má být 3 000 tun.

Vývoj ceny zlata za posledních 10 let


source: tradingeconomics.com

Ředitel kanadské společnosti Mike Johnson připomenul, že oceány tvoří 70 procent povrchu planety a jsou oproti pevnině téměř neprozkoumaným územím. „Průzkum dna oceánů dává smysl. Je zde potenciál těžit udržitelným způsobem v porovnání v tím, jak se poškozuje zemědělská půda na celém světě. Přitom společnost žádá stále více zdrojů,“ hájí koncept hlubinné těžby Johnson.

Dna oceánů přitom obsahují největší známé naleziště vzácných kovů, které jsou potřeba pro rozvoj „zelené“ ekonomiky, dodal pro britský Guardian.

Nutnost kovů přichází

Profesor geochemie David Cronan z Imperial College London souhlasí s tím, že těžba ze dna oceánů určitě přijde, ale zatím není jasné jak rychle k tomu dojde. „Je to nevyhnutelné. Načasování zůstává otázkou. Ale v posledních pěti až deseti letech došlo ke změnám (v technologiích), že budou kovy z moře užitečné,“ míní.

Zdaleka se nejedná jen o produkci chytrých telefonů a spotřební elektroniky. S nástupem chytrých technologií v automobilovém průmyslu, v oblasti internetu věcí i konceptu chytrých měst bude spotřeba vzácných kovů určitě stoupat a nemůže to „vytrhnout“ ani důkladná recyklace, přiznal britský oceánograf Bramley Murton.

Těžba ve vulkanicky aktivních podmořských oblastech, kde má voda například 400 stupňů Celsia, ale zůstává podle Murtona ještě daleko.

Bezpečnostní rizika

Hovoří se také o geopolitických ambicích jednotlivých zemí a využití těchto vzácných prvků pro vojenské technologie. Pokud ovládne významná podmořská ložiska například Čína přes své firmy, může to znamenat riziko pro globální bezpečnost.

Čína má zájem o průzkum Pacifiku i Indického oceánu a licence dostala čínská firma Minmetals na 72 tisíc kilometrů čtverečních v oblasti zlomu Clarion-Clipperton v Tichém oceánu, kde se mají nacházet bohatá ložiska kobaltu. První „testovací“ těžbu má Čína uskutečnit v Jihočínském moři okolo roku 2020.

Zájem o lukrativní odvětví projevila i britská ropná společnost BP, jež má bohaté zkušenosti s těžbou v pobřežních vodách. Vyvíjí autonomní ponorku pro průzkum oceánů.

Pokroky na poli výzkumu umělé inteligence mohou dát tomuto směru další možnosti. Nové technologie by ale zároveň měly umožnit lepší výzkum podvodního života ve velkých hloubkách. Navíc by měla být připravena mezinárodní legislativa, která bude upravovat podmínky těžby i ochrany přírody, upozornil britský deník. Jisté totiž je, že podmořská těžba určitě nebude mít nulové dopady na okolní ekosystémy.

Dále čtěte:

Čína se stane supervelmocí. Díky Trumpovi

Lithium a hnědé uhlí. Perspektivní a nezbytná surovina, tvrdí ministerstvo



Čtěte také

Praha  Nemocnice Na Bulovce, ilustrační foto

Praha chce se státem směnit majetek za miliardy. Jde například o budovy nemocnice Na Bulovce

Hlavní město má nemovitosti za několik miliard korun, který by chtělo směnit za pozemky a…

před 5 hodinami

 Peníze, ilustrační foto

Mzdy v Česku: pomaleji, ale ještě porostou

Zvyšování mezd v Česku se jen tak nezastaví, leda by přišla hluboká recese.

před 5 hodinami

 Zásobník plynu MND

Komentář: Šmejdi křičí, chyťte šmejda

Na ten telefonát lze jen těžko zapomenout. Podle hlasu volal mladý muž, místy se zajíkal…

před 5 hodinami

 Vídeňské plány. Letiště ve Vídni patří mezi největší v regionu. Přesto investuje do svého dalšího rozvoje.

Letiště ve středu Evropy investují stovky miliard. Praha chytá konec provazu

Když premiér Andrej Babiš a ministryně financí Alena Schillerová před časem představovali…

před 5 hodinami

 Letiště Karlovy Vary

Přecpaná Ruzyně? Ztrátová regionální letiště cítí jednu z posledních šancí

Těch třiatřicet sytě červených zetorů na promrzlé a opuštěné ploše nejde přehlédnout.…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 4.33

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje…
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
BMW 320d bude standardně mild-hybrid. Stejný pohon dostanou i modely X3 a X4
Hry pro příležitostné hráče