Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

 Pozemek vedle Dejvického nádraží
Pozemek vedle Dejvického nádraží
Autor: Martin Pinkas/Euro

Stát chystá žalobu v kauze miliardového pozemku v pražských Dejvicích

Jan Novotný 14. dubna, 12:00  -  Jan Novotný
 Pozemek vedle Dejvického nádraží
Pozemek vedle Dejvického nádraží
Autor: Martin Pinkas/Euro
14. dubna, 12:00

Faltýnkovi lidé připravili erár o pozemek snů. Stát se teď začal bránit a připravuje žalobu.

Jde pravděpodobně o jediný ucelený nezastavěný blok v centru Prahy, v docházkové vzdálenosti od Hradu, přímo na lince metra A a také na trati již brzy vedoucí z pražského letiště do centra města. Jsme před nádražím Praha-Dejvice a před námi leží ladem stamiliony, možná i miliarda korun. Na pozemek kopírující železniční trať mělo zálusk několik velkých pražských developerů včetně skupiny Penta. Díky nestandardnímu přímému prodeji však na něj loni získala nárok společnost Amádeus Real podnikatele Václava Klána.

Tato firma má za sebou výrazné projekty především v regionech. V Ostravě více než deset let plánovala přestavbu historického módního obchodního domu Ostravica-Textilia na obchodní centrum. Město vznik dalšího obchoďáku ve středu Ostravy nechtělo povolit, a tak se Amádeus Real domáhal odškodnění. Až letos na konci března Nejvyšší soud definitivně zamítl dovolání developera na náhradu škody za zmařenou investici.


Přečtěte si: Vlastník Máje musí při rekonstrukci zachovat fasádu do Národní, říká památkář

skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
skladem Lexus RX
Hybrid
Automatická
Motor:
450h AWD
Výbava:
Executive Plus Panoramatic
1 520 000 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
474 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Ioniq EV
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV
Výbava:
Ultimate
711 322 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
532 000 Kč
s DPH

V Plzni Amádeus Real už také téměř deset let připravuje rozvoj celé čtvrti nedaleko historického centra města. Plány na patrně největší obchodní centrum v zemi jen pár kroků od historické katedrály však v roce 2013 zhatilo jedno z mála úspěšných obecních referend. Od té doby obrovský pozemek v centru západočeské metropole zarůstá plevelem. V Praze Amádeus Real letos v únoru koupil od Tesca obchodní dům Máj, který zamýšlí zrekonstruovat do roku 2022.

Největším úlovkem pro Klánovu společnost je však už zmíněný „pohádkový“ pozemek u dejvického nádraží o rozloze 24 tisíc metrů čtverečních. Firma se k němu dostala díky smlouvě o smlouvě budoucí, kterou s ní uzavřela Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a podepsal ji jen dva týdny před svou rezignací tehdejší generální ředitel Pavel Surý. Ten se ale k věci odmítá vyjádřit. Majetkové záležitosti v té době měl v SŽDC na starost tehdejší náměstek Tomáš Drmola, jeden z nejbližších lidí prvního místopředsedy hnutí ANO Jaroslava Faltýnka. Týdeník Euro se pokusil spojit i s Tomášem Drmolou, avšak neúspěšně.

Lukrativní parcela za cenu obvyklou

Smlouva o smlouvě budoucí je pro stát (potažmo pro SŽDC, která má podle zákona právo s pozemky hospodařit) krajně nevýhodná. Klánově společnosti zaručuje právo koupit si nejpozději v roce 2030 lukrativní pozemky pouze za cenu obvyklou. Ta se v současné době podle orientačního odborného odhadu Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) pohybuje mezi 400 až 520 miliony korun. Cena, která by vyšla z otevřené soutěže, se podle odhadů oslovených makléřů může vyšplhat až na miliardu korun, tedy na dvojnásobek ceny určené znalcem. SŽDC přitom podle smlouvy nesmí do roku 2030 pozemek prodat nikomu jinému a má jen velmi mizivé možnosti od smlouvy odstoupit.

Měl by Jaroslav Faltýnek odejít z politiky?

Advokát David Krofta zastupující společnost Amádeus Real namítá, že znalce si určí sama SŽDC, a to až po dostavbě vysokorychlostní tratě. Dá se tedy předpokládat, že do roku 2030 vzroste cena pozemku nejen o běžnou inflaci, ale též díky vyšší atraktivitě pozemku v souvislosti s novou infrastrukturou. „Odhadovat, jaká by byla cena v případě soutěže, je spekulace. I cena určená znalcem musí být tržní cenou a neměla by se nijak lišit od ceny, která by vzešla ze soutěže,“ tvrdí Krofta.

Amádeus Real se k důležité smlouvě se SŽDC dostal díky vlastnictví domu v těsném sousedství železniční trati, a tedy i vedle zmíněného pozemku. Bytový dům Amádeus Real nedávno vykoupil od vlastníků bytových jednotek za více než 70 milionů korun. „Tento dům SŽDC potřebuje pro bezproblémový postup při stavbě. Je technickou památkou, a musí tak být zachován. Ale na jeho hraně se trať zahloubí do tunelu, a dům mého klienta bude muset být proto během stavebních prací vyklizen,“ vysvětluje Krofta. Součástí smlouvy o smlouvě budoucí je proto i závazek developera, že vyklidí dům a poskytne při stavbě svou součinnost.

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových však pochybuje, že je dům pro stavbu tak klíčový, aby zrovna s jeho vlastníkem musela SŽDC uzavřít smlouvu o prodeji všech okolních pozemků. Podle ÚZSVM může mít vyklizení sousedního domu pro stavbu význam jen v tom, že nebude nutné řešit hlukové limity během samotné výstavby. To se však dá řešit i jinak, například instalací protihlukových stěn či nových oken. Současně je nutné upozornit, že modernizace trati na letiště a dál do Kladna je veřejně prospěšnou stavbou, na kterou se vztahuje zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, a dům tedy může být v krajním případě i vyvlastněn.

Pozemek snů. Součástí lukrativního pozemku na Hradčanské jsou i některé stavby. Pozemek stále ještě vlastní stát prostřednictvím SŽDC, ale nárok na něj má ze smlouvy o smlouvě budoucí Amádeus Real. Ostatní stavby uvnitř pozemku vlastní Amádeus Real, Penta a jedna fyzická osoba. Okolní pozemky vlastní hlavní město Praha. ( Autor: Archiv )

Pozemek snů. Součástí lukrativního pozemku na Hradčanské jsou i některé stavby. Pozemek stále ještě vlastní stát prostřednictvím SŽDC, ale nárok na něj má ze smlouvy o smlouvě budoucí Amádeus Real. Ostatní stavby uvnitř pozemku vlastní Amádeus Real, Penta a jedna fyzická osoba. Okolní pozemky vlastní hlavní město Praha.

Amádeus Real navíc není jediným developerem, který v dotčeném území vlastní nemovitost. Hned vedle bytového domu firmy Amádeus Real vlastní další dům společnost Ganya International ze skupiny Penta miliardáře a developera Marka Dospivy, který má o lukrativní státní pozemek poblíž budoucího přestupního uzlu také zájem. A jednu nemovitost vedle železniční trati vlastní i další fyzická osoba. Podle ÚZSVM nebyl proto důvod uzavřít exkluzivní smlouvu o prodeji pozemku pouze se společností developera Klána.

Samotnému uzavření smlouvy navíc nepředcházelo žádné právní posouzení zákonnosti takového postupu, což je u podobně mimořádných prodejů státního majetku nestandardní. Nebyly ani dodrženy interní postupy SŽDC - smlouva byla uzavřena bez vyjádření všech dotčených odborů. Z toho všeho vyplývá, že se na uzavření smlouvy evidentně spěchalo.

Dostal jsem zadání

Text smlouvy formuloval Jan Kříž, známý pražský právník blízký Jaroslavu Faltýnkovi. Byl to právě on, kdo loni uspořádal dražbu Faltýnkových obrazů, na které se sešly špičky české politiky i byznysu. Kříž tvrdí, že dostal na zpracování smlouvy „zadání“ od vedení SŽDC. Toto „zadání“ mu měl podle informací týdeníku Euro předat náměstek SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola, s nímž se mimochodem Kříž dobře zná už z počátku 90. let, kdy oba působili v Německu. Týdeník Euro se pokusil Drmolu kontaktovat, ale bez úspěchu. Kříž odmítá, že by smlouva byla pro stát nevýhodná a že by od ní nebylo možné odstoupit.

Advokát Jan Kříž ( Autor: Martin Pinkas/Euro )

Advokát Jan Kříž

„Smlouva obsahuje možnost od ní odstoupit pro případ neplnění vymezených závazků společnosti Amádeus Real vůči SŽDC,” sdělil na dotaz týdeníku Euro Kříž. Ale v tom je zároveň hlavní nevýhoda smlouvy pro stát. Pokud Amádeus Real v příštích deseti letech neudělá chybu, může se spolehnout, že mu pozemky spadnou do klína za minimální cenu a stát s tím už nic neudělá.

ÚZSVM ve věcech majetkových už podal ve věci trestní oznámení a společně se SŽDC připravuje podle zjištění týdeníku Euro také žalobu na určení neplatnosti smlouvy. Úředníci se totiž domnívají, že smlouva byla uzavřena v rozporu se zákonem o privatizaci, jelikož nedošlo k jejímu schválení vládou. Podrobnosti k chystané žalobě však SŽDC zatím nechce zveřejnit.

„K soukromoprávní žalobě nebudeme poskytovat informace, aby nebylo zmařeno účinné hájení majetkových zájmů státu,” uvedla tisková mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Podle advokáta Jana Kříže, který smlouvu psal, je vše v pořádku. Už ve smlouvě totiž SŽDC „prohlašuje a činí nesporným“, že nakládání s dotčenými pozemky nevyžaduje souhlas vlády podle zákona o Českých drahách. SŽDC totiž podle tohoto zákona nemůže bez souhlasu vlády prodat jen ty pozemky, na kterých vede železnice. Na pozemky u dejvického nádraží přitom železnice přímo nezasahuje.

„Naší advokátní kanceláři nejsou známy žádné skutečnosti, které by svědčily o neplatnosti smlouvy, a to zejména proto, že její obsah není v žádném ohledu v rozporu se zákonem,“ ujistil Jan Kříž.

Zda v právní bitvě zvítězí argumentace zákonem o privatizaci, nebo zákonem o Českých drahách, by měl rozhodnout až soud. Jisté je, že pro stát je smlouva nevýhodná. Do roku 2030 nemůže s pozemky nakládat ani si vyjednat třeba lepší kupní cenu u konkurence, například u Penty, která má o pozemek eminentní zájem.

Kdo nese odpovědnost?

Podle informací týdeníku Euro SŽDC uvažuje v případě úspěchu s žalobou na neplatnost smlouvy také o napadení profesní odpovědnosti advokáta Jana Kříže, který za právní bezvadnost smlouvy odpovídal. Advokát Kříž, který při uzavírání této smlouvy zastupoval SŽDC, má přitom velmi těsné vazby i na protistranu, společnost Amádeus Real. Dlouhodobě si od této firmy pronajímá kanceláře pro svou advokátní praxi, a dokonce developerovi poskytoval i právní služby. Jan Kříž v tom ale neshledává žádný střet zájmů.


Šéf CRE Ctibor: Praha zmizela z mapy světa. Globální investory nezajímá


„Společnosti Amádeus Real jsme nikdy neposkytovali právní služby, které by se týkaly SŽDC či obecně jakékoliv problematiky železniční dopravy či správy majetku, pro který je SŽDC příslušná. Mohu vás proto ujistit, že při poskytování právních služeb SŽDC nebyl ze strany naší advokátní kanceláře porušen žádný právní předpis,“ tvrdí Kříž.

Kauza problematické smlouvy o smlouvě budoucí na prodej pozemků u dejvického nádraží se sice ještě nedostala ani k soudu, ale už kvůli ní museli ze státních služeb někteří aktéři odejít. SŽDC především odstavila od právního poradenství advokáta Kříže, který železnici radí už jen v kauze správy budovy hlavního nádraží v Praze. Ze svého postu musel loni na konci října odejít také náměstek pro správu majetku SŽDC Tomáš Drmola. Na rozloučenou inkasoval odstupné ve výši 1,6 milionu korun.

Čtěte také:

Realitní byznys roku: Penta prodala část Waltrovky za 6,3 miliardy Korejcům

Českomoravská Nemovitostní koupila od miliardáře Skaly budovu na Václavském náměstí

Penta chystá na Nákladovém nádraží Žižkov byty za dvě miliardy

Cena za úspěch. Pražské nemovitosti se stávají trofejními aktivy

Tři pětiny bytového trhu v Praze si mezi sebe rozdělila desítka developerů

Miliardář Vítek prodal pražské sídlo Nestlé, kupcem je Českomoravská Nemovitostní


Čtěte také

 Startup, ilustrační foto

Objem start-upových investic v Evropě je na rekordu. V žebříčku měst vede Londýn

Objem start-upových investic v Evropě je na rekordu. V první polovině letošního roku se…

před 2 hodinami

Boeing 747 přistávající na Letišti Václava Havla Praha

Letiště Praha chystá rozšíření. Do roku 2035 zvýší kapacitu až na 23 milionů odbavených cestujících

Letiště Praha by mělo do roku 2035 zvýšit kapacitu až na 23 milionů odbavených…

před 3 hodinami

Události  Ředitel Bezpečnostní informační služby Michal Koudelka

V Česku působila síť ruských zpravodajců, BIS a policisté ji rozbili

Bezpečnostní informační služba (BIS) a Národní centrála proti organizovanému zločinu …

před 4 hodinami

Ondřej Stratilík

Babišův Červený Hrádek

Andrej Babiš se rád chlubí, jak se světovými a evropskými lídry jedná o bezpečnosti. Není…

před 4 hodinami

 ilustrační foto

NATO zaspalo. Rusko a Čína mají v kyberprostoru převahu, varuje expert

Čína a Rusko využívají informace jako zbraň a v kyberprostoru mají převahu nad Spojenými…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Za týden nás čeká svátek
Senioři a moderní technologie - nepřátelé či kamarádi?
eNeschopenka 2020: co se změní?
Školní prázdniny v roce 2019/2020: kdy se mohou děti těšit na volno?
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
Auta
Test zimních pneumatik 215/55 R17: Celkový vítěz propadl…
V Přelouči postavili pancéřovaný Superb. Odolá i výbušninám
Vypínání válců u benzinových motorů: elegantní způsob snížení spotřeby
Škoda Octavia nové generace se (ne)ukazuje na prvních neoficiálních fotkách
Produkční Tesla Model 3 je rychlejší než Porsche Taycan Turbo S. Zvládne až 900 km/h
Hry pro příležitostné hráče