Ruda z Libérie, uhlí z Kanady. Hutě v Ostravě a Třinci hledají náhradu za tradiční zdroje - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Ruda z Libérie, uhlí z Kanady. Hutě v Ostravě a Třinci hledají náhradu za tradiční zdroje

,

Po dlouhá desetiletí to bylo jednoduché. Ostravské a třinecké hutě odebíraly černé uhlí z nedalekých dolů OKD a železnou rudu dovážely z Ukrajiny. Jenže útlum těžby uhlí na Karvinsku i v polském Horním Slezsku je nutí hledat dodavatele z jiných částí světa. Zhoršující se stav železnic na Ukrajině komplikuje dodávky rudy. Do Česka tak stále častěji míří dodávky z Ameriky i Afriky.

Majitelé hutí v Česku nemají zrovna snadný život. Tíží je prodražování výroby kvůli povinnosti nakupovat emisní povolenky, dumpingové dovozy z Číny, Ruska a Turecka i loni zavedená cla na dovoz oceli do Spojených států amerických. Jak uvedli při setkání s novináři reprezentanti Ocelářské unie Jan Czudek a Daniel Urban, v posledních letech přibyla ještě jedna starost. Výpadek produkce tradičních dodavatelů uhlí a železné rudy. Oceláři musejí hledat náhradní zdroje.

Problém začíná u OKD, které prudce snížilo produkci koksovatelného uhlí po uzavření Dolu Paskov před dvěma lety. Klesá i produkce ostatních dolů. Loni se tak v Ostravsko-karvinském revíru vytěžilo pouhých 4,47 milionu tun černého uhlí. Ještě v roce 2015 to byl skoro dvojnásobek – více než 8,2 milionu tun.

Těžba černého uhlí klesá také v Polsku, které má potíže s vyčerpáváním starších ložisek a nízkými investicemi do nových dolů. Ukrajinci sice mají železné rudy stále dost, ale situaci zhoršuje stav tamní železniční sítě.


Výroba oceli v Česku loni stoupla na téměř pět milionů tun. Dovoz dosáhl na nový rekord

 ilustrační foto


Hutní podniky ArcelorMittal Ostrava a Třinecké železárny tudíž musejí hledat náhradní řešení. „Uhlí a rudu dovážíme ze zámoří do přístavů v okolí, hlavně do Svinoústí v Polsku a do Bakaru v Chorvatsku. Odtud putují do Třince po železnici.

Ostravské hutě řeší potíže s dodávkami rudy po železnici z Ukrajiny tím, že rudu převážejí na lodích do Rumunska a pak vlakem,“ popsal situaci prezident Ocelářské unie Jan Czudek, který je současně generálním ředitelem Třineckých železáren.

Nárůst dodávek z „exotických“ zemí potvrzují údaje Českého statistického úřadu. Vedle tradičního dovozu z Polska loni do Česka zamířily též dodávky černého uhlí z Ruska (428 tisíc tun), Spojených států (285 tisíc), Kanady (273 tisíc tun) a v menším množství i z Austrálie a Kolumbie. Hlavním dodavatelem železné rudy zůstává Ukrajina (5,2 milionu tun v roce 2018), menší množství se dovezlo z Brazílie (220 tisíc tun), Libérie (139 tisíc) a Jihoafrické republiky (108,5 tisíce tun).

Přečtěte si rozhovor:

Budoucnost oceli vidíme v recyklaci, říká nový majitel ArcelorMittalu

 Sandžív Gupta, výkonný předseda skupiny GFG Alliance, kam patří i Liberty House

Dále čtěte:

Odboráři ArcelorMittalu se obávají, že huť dopadne jako OKD

Zisk ArcelorMittal se zvýšil o 42 procent, dostal se nad 60 miliard korun

Loučení s mahárádžou: Mittal koupil ostravské hutě za 175 milionů, vytáhl z nich 47 miliard

Co s emisemi CO2? ArcelorMittal z nich bude vyrábět palivo pro auta

Přezkoumejte prodej ArcelorMittalu, žádá Babiš Evropskou komisi

Až vysoké pece vyhasnou. Nový vlastník ArcelorMittal budí rozpaky

Ostravské hutě v nejistotě. Kdo splatí dluhy Sandžíva Gupty?

Ohodnoťte tento článek
Diskuze