Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

ArcelorMittal Ostrava, ilustrační foto
ArcelorMittal Ostrava, ilustrační foto
Autor: čtk

Odboráři ArcelorMittalu Ostrava se obávají, že huť dopadne stejně jako OKD

23. října 2018, 14:48 - čtk
ArcelorMittal Ostrava, ilustrační foto
ArcelorMittal Ostrava, ilustrační foto
Autor: čtk
23. října 2018, 14:48

Odborové organizace v hutní společnosti ArcelorMittal Ostrava (AMO) poslaly Evropské komisi námitky proti prodeji ostravského podniku firmě Liberty House. Domnívají se, že by prodej huť trvale a nezvratně poškodil. Podle listu Financial Times má firma kupující ArcelorMittal nestandardní zdroje financí. Podle Odborového svazu Kovo byl nový vlastník vybrán v rozporu s požadavky Evropské komise.

„Domníváme se, že při prodeji již dochází a ještě dojde k poškození ostravské hutě skupinou ArcelorMittal v rozsahu srovnatelném s tunelováním OKD,“ uvedla předsedkyně Odborové organizace Ostravská huť Alena Sobolová.

Po setkání se zástupci budoucího investora podle ní odboráři mají vážné důvody se domnívat, že plánovaný prodej nesplňuje podmínky Evropské komise o dlouhodobé udržitelnosti a vytváření silné konkurence. „Námitky jsme již zaslali určenému kontrolnímu správci ze společnosti Grant Thorton a také přímo Evropské komisi,“ uvedla Sobolová.

Společnost Liberty House nemá podle odborářů zájem ostravskou huť rozvíjet. „Dle informací generálního ředitele Liberty Steel Johna Boltona není žádný závazek týkající se investic do ostravské hutě součástí kupní smlouvy. Firma Liberty House nemá žádné plány do naší firmy investovat a uvedla nám, že strategie pro Ostravu je využívat stávající zařízení a být nízkonákladovým dodavatelem v regionu,“ uvedli odboráři v dopise EK.

Odboráři AMO tvrdí, že Liberty má obtíže s financováním svých předcházejících investic. „Společnost Liberty House nedisponuje dostatečnými finančními zdroji, aby udržela jednotku životaschopnou,“ uvedli odboráři.


Loučení s mahárádžou: Mittal koupil ostravské hutě za 175 milionů, vytáhl z nich 47 miliard


Liberty House podle nich navíc nemá zájem o energetiku, která je klíčovým zařízením huti, a chce být do budoucna závislá na skupině ArcelorMittal, protože dřívější závod Energetika (dnes TAMEH Czech) není součástí prodeje. „Toto potvrdil i generální ředitel Liberty Steel John Bolton, který uvedl, že kupovaný balíček je již pro Liberty House tak velký, že nejsou schopni energetiku koupit,“ napsali odboráři.

S oznámením prodeje byla podle nich zastavena investice, která spočívala v přesunu zánovní kontidrátové trati ze Španělska do Ostravy.

„Na dotaz, jak chce Liberty řešit modernizaci zastaralé ocelárny, jsme nedostali žádnou konkrétní odpověď,“ napsali odboráři. Uvedli, že je strategie Liberty House vede k domněnkám, že se jedná o dohodu s ArcelorMittalem, že mu nebudou ve strategickém regionu střední Evropy vytvářet konkurenci v oblasti výrobků s vyšší přidanou hodnotou.

Odboráři žádají, aby kupní smlouva obsahovala garance nesnižování objemu výroby, garance týkající se dalších investic do výrobních technologií a zachování obdobné úrovně zaměstnanosti po dobu minimálně pěti let.

Huť ArcelorMittal Ostrava
ArcelorMittal Ostrava produkuje ocel pro stavebnictví a strojírenství, je největším výrobcem silničních svodidel v Česku. Kromě českého trhu dodává své výrobky do více než 40 zemí světa. I s dceřinými společnostmi má téměř 7000 zaměstnanců. V roce 2017 vytvořil AMO čistý zisk 3,2 miliardy korun, o 1,9 miliardy korun více než v roce 2016.

Skupina ArcelorMittal indického miliardáře Lakšmí Mittala ostravskou huť prodává, protože chce koupit největší evropskou ocelárnu Ilva v Itálii. Podle podmínek Evropské komise se musí některých podniků zbavit, aby neměl příliš velký podíl na evropském trhu.

ArcelorMittal tento měsíc oznámil, že novým vlastníkem ostravského podniku by se měla stát britská firma Liberty House patřící do indické skupiny GFG (Gupta Family Group) Alliance indického podnikatele Sandžíva Gupty. Podmínkou pro uzavření transakce je dokončení akvizice huti Ilva, schválení kupce Evropskou komisí a projednání s místními odborovými organizacemi a Evropskou odborovou radou ArcelorMittal.

GFG má prý nestandardní zdroje financí

Aktivity Sandžíva Gupty podle listu Financial Times vzbuzují otázky, jak je jeho podnikatelská říše GFG financována. Gupta používá škálu klasických i inovativních postupů, píše FT.

Za poslední tři roky Gupta z relativně neznámého podniku vybudoval průmyslovou říši rozkládající se na čtyřech kontinentech. Roční obrat GFG dosahuje 17 miliard dolarů (382 miliard korun) a společnost zaměstnává více než 20 tisíc osob. Díky řadě akvizic, od hliníkárenských hutí na Skotské vysočině až po ocelárny v Austrálii, je považován za záchrance těchto průmyslových sektorů.

Jedním z hlavních zdrojů financování byla podle veřejných dokumentů společnost Global Asset Management (GAM), která vlastní dluhopisy Guptových firem v hodnotě minimálně 2,8 miliardy dolarů. GAM ale zjistila porušení zásad při provádění hloubkové kontroly, tzv. due diligence, v souvislosti s investicemi do dluhopisů spojených s britskou firmou Liberty House, která je součástí skupiny GFG a která má být vlastníkem ostravské hutě, píší FT.

Kvůli těmto problémům se Gupta obrátil k jiným zdrojům. Letos v lednu se dohodl na koupi hliníkárny Dunkerque se společností Rio Tinto za 500 milionů dolarů a v posledních týdnech podle zdrojů FT kvůli tomuto obchodu požádal několik konkurenčních obchodních domů o půjčky nejméně 160 milionů dolarů. „Jde k alternativním finančníkům. To značí, že tradiční kanály jsou blokovány,“ poznamenal jeden z obchodníků.

Ohlášení akvizice čtyř závodů ArcelorMittal zaměstnávajících přes 12 500 osob některé odborníky překvapilo a vyvolalo mnoho otázek ohledně financování.

Dále čtěte:

Důsledek růstu ocelářského průmyslu: uhlíkové emise v EU loni poprvé za sedm let stouply

Co s emisemi CO2? ArcelorMittal z nich bude vyrábět palivo pro auta

Všichni řešili jen OKD. Co bude dál s Ostravskem?


Čtěte také

 Robert Fico

Fico čelí obvinění. Slovenská policie jej stíhá kvůli podpoře rasismu

Slovenská policie obvinila expremiéra a šéfa nejsilnější vládní strany Směr-sociální…

5. prosince 2019

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

5. prosince 2019

 Paroplynka Počerady, ilustrační foto

Spotřeba plynu v Česku roste. Paroplynka v Počeradech jede naplno

Cena plynu padá, elektřina z uhlí stojí více. Společnosti ČEZ proto vyplatí, aby plynové…

5. prosince 2019

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

5. prosince 2019

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

5. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Pro koho se příští rok sníží limit doplatků za léky?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Auta
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Hry pro příležitostné hráče