Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

 Šéf českého McDonald’s Tomáš Rogacz
Šéf českého McDonald’s Tomáš Rogacz
Autor: Hynek Glos/Euro

Rodinný byznys: šéf českého McDonald’s Rogacz shání tuzemské hovězí a papírová brčka

Jan Brož 14. dubna, 15:00  -  Jan Brož
 Šéf českého McDonald’s Tomáš Rogacz
Šéf českého McDonald’s Tomáš Rogacz
Autor: Hynek Glos/Euro
14. dubna, 15:00

Globální řetězec otevřel v Česku stou restauraci a umožnil zákazníkům vylepšit si burgery slaninou a papričkami.

Tomasz Rogacz začínal u hranolek a je to poznat. Když během focení pro rozhovor před provozovnou rychlého občerstvení zmerčí na zemi ležící papír, ihned ho zvedne a běží ho vyhodit do nejbližšího odpadkového koše. „Uklidit“ musí šéf českého McDonald’s i v celé společnosti, aby sebral munici četným kritikům, pro něž je tato celosvětová hamburgerová síť příčinou pomalu všech problémů lidstva. Globální McDonald’s má být podle jeho představ nejen digitálnější, ale i lokálnější a ekologičtější. V praxi to znamená, že Rogacz teď hledá hlavně české hovězí a papírová brčka.

Nedávno jste otevřeli stou restauraci McDonald’s v Česku. Je už tuzemský trh kompletně pokrytý, nebo ještě někde vidíte prostor pro nové pobočky McDonald’s?

Samozřejmě že český trh má ještě prostor pro mnohem víc restaurací McDonald’s. Nechci teď vystřelit nějaké konkrétní číslo. Prostor však vidíme ve velkých městech jako Praha, Brno a Ostrava, stejně tak bychom se ale chtěli zaměřit i na menší města. A to už velmi brzy.

Jaká města to budou?

Zaměřujeme se na města pod 45 tisíc obyvatel, příkladem může být Děčín, kde doufáme, že otevřeme restauraci koncem letošního roku.

na objednávku Volkswagen Passat Variant
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 750 Kč
s DPH
na objednávku BMW X5
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
Sériové provedení
1 574 352 Kč
s DPH
skladem Volvo XC60
Hybrid
Automatická
Motor:
B4 AWD Geartronic
Výbava:
Momentum PRO
1 224 320 Kč
s DPH
na objednávku Mazda 3 sedan
Hybrid
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv G/90 kW
Výbava:
G122
510 482 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Entry
379 990 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
499 990 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
445 000 Kč
s DPH
na objednávku Mazda 3 hatchback
Hybrid
Manuální
Motor:
2.0 Sky-G/90 kW
Výbava:
G122
510 482 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai ix20
Benzín
Manuální
Motor:
1.6i
Výbava:
Trikolor Plus
279 990 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quatro 170kW
Výbava:
Q7
1 594 710 Kč
s DPH

Předpokládám, že nové restaurace budou fungovat formou franšízy.

Je to tak, letos se všechny naše provozovny přetransformují na franšízy. V současnosti je 94 procent restaurací provozováno formou franšízy, cíl pro letošní rok je sto procent. To znamená, že i nové restaurace budou provozovány již stávajícími nebo budoucími franšízanty.


Jak vydělat na starém kole. Bazarové prodeje se definitivně přesouvají na internet


V minulosti jste mnoho poboček přímo provozovali. Proč jste se rozhodli svěřit všechny restaurace partnerům?

Jde o globální strategii, McDonald’s provozuje 88 procent světových restaurací formou franšízy. Především chceme urychlit proces otevírání nových restaurací a na to potřebujeme spolehlivé partnery. Podle našich zkušeností jsou prostě na lokálním trhu lepšími provozovateli než my sami. Jde o místní podnikatele se znalostí lokálního trhu i zákazníků, což je velká výhoda, kterou my nemáme. Je to výhodné i pro zaměstnance, kteří mají denní přístup k provozovateli. Tok informací i rozhodnutí jsou mnohem rychlejší.

Kdo jsou lidé, kteří se rozhodnou stát se franšízantem McDonald’s?

Často přicházejí z korporací, kde nezřídka zastávají hodně vysokou pozici. Rozhodnou se zkusit něco nového, vlastního a být nezávislí. Jedním z našich franšízantů je třeba Roman Kerel, který byl finančním ředitelem v Coca-Cola Company v Česku a nyní provozuje restauraci McDonald’s v Mostecké a Evropské ulici v Praze. Na druhé straně to jsou také místní podnikatelé, kteří měli nějaký jiný byznys. Třeba Šárka Celá provozovala hotel a restauraci v Jihlavě, které se rozhodla prodat a uzavřít partnerství s námi.

Šéf českého McDonald’s Tomáš Rogacz ( Zdroj: Hynek Glos/Euro, Autor: Hynek Glos/Euro )

Co musí zájemce o provoz pobočky McDonald’s splnit?

V první řadě to musí být člověk se zkušenostmi z byznysu, ideálně by měl pracovat se zákazníky a hodně zaměstnanci. Nejdříve musí projít vstupním pohovorem, poté jde na dva dny do restaurace, aby viděl opravdový byznys a ujistil se, že je to doopravdy to, co chce dělat příštích dvacet let. Následuje další série pohovorů s nejvyšším managementem. Pokud se shodneme, že kandidát má schopnosti na to, aby provozoval restauraci, nastupuje na až dvanáct měsíců do provozu, aby si vyzkoušel všechny pozice. Během této doby sledujeme, jak si vede. V průběhu musí absolvovat i všechny oficiální kurzy a na konci závěrečný pohovor, během kterého mu nabídneme možnou restauraci.

Kolik lidí neuspěje?

Mnoho kandidátů odmítneme už při prvním pohovoru. Hlavní důvod je, že nehledáme pasivní investory, ale aktivní provozovatele (od kandidátů na franšízu požadujeme prokázat, že mají k dispozici finanční prostředky alespoň ve výši 10 milionů). Jde nám o dlouhodobou spolupráci, cílem je aby se v ideálním případě jednalo o rodinný byznys. Mnoho restaurací je řízeno párem, kdy partnerka nebo manžel se na chodu restaurace podílejí. Stejně jako děti. Třeba v Ostravě převzal syn restaurace po svém otci.

V McDonald’s si mohou být jistí zázemím silné značky, ale také změnami a reinvesticemi do novinek. To je také věc, která nás u potencionálních franšízantů zajímá. Jestli jsou schopni se neustále učit něco nového a investovat do nových technologií.

V posledních třech letech jste postupně měnili všechny pobočky. Nové restaurace mají odlišný proces přípravy jídla a zároveň jsou digitálnější. Už jste proměnu dokončili?

Ne kompletně, ale na novou éru jsme už připravili 95 procent restaurací a do konce roku to bude sto procent. Nejdříve ze všeho jsme investovali v kuchyni, proces přípravy jídel se úplně změnil, pro zákazníky je pak patrné, že se změnil systém obsluhy. Tím jsme získali pevný základ, na který můžeme nabalovat další prvky, jako je donáška ke stolu, která už funguje v polovině restaurací a do konce roku by měla být všude. Pak jde o takzvanou customizaci, která zrovna startuje. To znamená, že si do burgeru můžete přidat nebo z něj odebrat některé ingredience, a upravit tak jeho chuť.


Každému se občas něco nepovede a zákazníci firem se s drobným neúspěchem smíří. Nelibě však nesou, pokud se je někdo snaží obalamutit. Čtěte více v komentáři:

Nedělejte ze zákazníků blbce, mají paměť


Kolik zákazníků si burgery upravuje?

Našim hlavním cílem je nabízet nejlepší burgery, které není potřeba měnit. Ale zcela určitě existuje i podstatná skupina zákazníků, kteří si ho chtějí něčím zpestřit. Padesát procent prémiových produktů se dnes objednává u samoobslužného pultu a pouze tam je možné objednávku přizpůsobit. Z dosavadního testu, který probíhal ve vybraných restauracích, se ukázalo, že až polovina takto realizovaných objednávek byla upravená podle přání zákazníka.

Čím si Češi burgery nejčastěji vylepšují?

Jednoznačně nejzajímavější jsou jalapeňos a slanina. Můžete si přidat až šest ingrediencí. Třeba ale v rakouském McDonald’s umožnili postavit si burger kompletně od základů. Lidé si volili druh masa, omáčku, zeleninu. To mělo své plusy i minusy, my proto jdeme zlatou střední cestou. Pokud by si zákazník sestavil špatný burger, vinil by z toho nás. Přizpůsobení burgeru osobním preferencím také stojí čas v kuchyni, a je tedy potřeba najít určitou rovnováhu. Customizace a personalizace jsou ale každopádně trendy, každý chce svůj vlastní produkt. Toto je teprve začátek, v minulém týdnu jsme třeba oznámili akvizici izraelského startupu Dynamic Yield, který nám pomůže s další personalizací zákaznického zážitku.

Jak?

Poskytne technologii, která umožní na digitálním panelu drive-thru přizpůsobit nabídku zákazníkovi. Ať už podle aktuálních denních podmínek, jako jsou čas nebo teplota, ale v případě, že bude u nás registrovaný, můžeme jít ještě dál a uzpůsobovat nabízené produkty jeho preferencím z minulých nákupů. Dále se třeba bavíme o objednávkách chytrým telefonem a ještě větší míře digitalizace. Chtěl bych však zdůraznit, že to neděláme z nedostatku pracovním sil nebo abychom šetřili na zaměstnancích. Tyto kroky nám pouze umožňují přesunout více lidí z výroby k servisu. Donáška ke stolu je toho příkladem.

V poslední době máte v nabídce i české hovězí. Kolik procent surovin má tuzemský původ?

Stále více zákazníků chce podporovat lokální ekonomiku a tuto poptávku se pokoušíme uspokojit. Poměr lokálních surovin na celkové spotřebě je dnes 30 procent, českého hovězího je 16 procent. Všechno hovězí maso do prémiových burgerů v současnosti prochází od českých dodavatelů, vzhledem k velikosti naší spotřeby ale nedokážeme pokrýt celou nabídku.

Chcete podíl českého masa ještě navýšit?

V současné chvíli se bavíme se Svazem chovatelů českého strakatého skotu a společně vymýšlíme program, ve kterém bychom podporovali lokální farmáře v chovu skotu podle standardů McDonald’s. Ty se zaměřují na ekonomickou, etickou a ekologickou stránku chovů. Udržitelné hospodářství je pro nás jednou z pěti priorit, na které se globálně zaměřujeme. A tímto směrem bychom chtěli jít i v Česku.

Tomasz Rogacz (36)
• V McDonald's začínal v roce 2001 jako řadový zaměstnanec polské restaurace
• Během let vystřídal v řetězci mnoho pozic. Před příchodem do Česka vedl tři roky aktivity společnosti v Srbsku a Bosně a Hercegovině
• Generálním ředitelem české a slovenské sítě restaurací s rychlým občerstvením se stal v roce 2014
• Pod jeho vedením odstartovala rozsáhlá přeměna provozoven na restaurace „nové generace“. Ta by se měla završit v tomto roce. Letos v březnu otevřel McDonald's v Opavě jubilejní stou pobočku
• Se svou manželkou se seznámil rovněž v McDonald's. Mají spolu dvě dcery

Jak bude takový program vypadat? Půjde i o finanční motivaci?

Nechtěl bych mluvit o finančním hledisku, ale velkou roli v této podpoře bude hrát sdílení znalostí. Jsme globální společnost s velkými zkušenostmi z úspěšných farmářských programů. Chovatelům tedy nabídneme nejlepší zkušenosti z praxe tak, aby získali certifikaci McDonald’s, což pro mnoho z nich není jednoduché. Nezajímá nás totiž pouze koncový výrobek, zaměřujeme se na celý proces. Kontrolujeme třeba, zda všichni zaměstnanci na farmě mají pojištění a potřebné dokumenty, v jakém prostředí zvířata žijí, zda mají dostatek místa, vody, odvětrávání nebo denní světlo.

Problémem ale není ani tak v nedostatku českých krav jako zpracovatelů. Nebylo by lepší zaměřit se na tuto oblast?

Velmi úzce spolupracujeme s naším strategickým partnerem masokombinátem Polička, z této strany jsme tedy zajištěni. Výzvou je ale kvantita masa v požadované kvalitě.

Kdo jsou dosavadní dodavatelé českého hovězího?

Máme asi 140 farem, ale všechno maso jde přes masokombinát Polička, což je hlavní výkupní místo pro naše české hovězí. Tam se maso porazí a zbourá, potom směřují kusy masa na zpracování do závodu OSI v polské Ostrodě, kde byl vybudován zatím nejmodernější zpracovatelský závod v Evropě, a odkud se zase vrátí do Česka.


Držitelé dluhopisů Zootu přijdou o stamiliony: přednost dostanou věřitelé v lepší pozici


Velmi aktuální je debata o znečištění plasty. Kdy zmizí z McDonald’s plastová brčka?

Chtěl bych zmínit, že McDonald’s nenaskakuje na nějakou módní vlnu recyklace. Už v roce 2000 jsme odstartovali třídění ve všech českých restauracích. V současnosti je 90 procent veškerého odpadu z restaurací recyklováno, takže to děláme už 19 let. Zároveň ale neustále přemýšlíme, jak naše obaly optimalizovat.

Na konci loňského roku proto padlo rozhodnutí nahradit plastový kelímek na džus a shake kelímkem papírovým. Už jen to ušetří skoro sedm tun plastů ročně. A v Praze budeme letos testovat papírová brčka.

Velké téma poslední doby je rozvoz jídla. V McDonald’s jste začali loni, jak je nyní rozvoz rozšířený?

Začali jsme loni v říjnu ve spolupráci s UberEats v Praze, dnes už rozvoz poskytuje sedmnáct provozoven a pracujeme na dalším rozšíření. Aktuálně testujeme partnerství s firmou DámeJídlo.cz v Liberci a Teplicích. Dokážu si představit, že do konce roku bude šedesát až sedmdesát procent našich provozoven poskytovat rozvoz.

Takže nemáte s UberEats exkluzivní partnerství?

V Praze spolupracujeme pouze s UberEats. Co přinese budoucnost, to se teprve uvidí. Je potřeba říct, že jsme se spoluprací s UberEats velmi spokojení, a to jak z technologického hlediska, tak ohledně doby doručení, a tedy kvality jídla. Máme jeden z nejlepších časů v Evropě. Jsme však otevření i spolupráci s jinými společnostmi. Klíčovým měřítkem je pro nás doba doručení.


Raněný chmel: České zlato ze Žatce ztrácí kvalitu


KFC začínalo s rozvozem celkem rozpačitě, přesto odstartovali o dost dříve než McDonald’s. Je pro vás náskok konkurence problém?

Nesledujeme konkurenci, zaměřujeme se na své zákazníky. KFC začalo s rozvozem před rokem, a jak jste zmínil, jejich počáteční nastavení cen bylo něco, co bychom v McDonald’s nikdy neudělali. Naše jednání s UberEats odstartovala už před dvěma lety, protože jsme se ale rozhodli nezačít s rozvozem sami, čekali jsme na příchod našeho globálního partnera do Česka.

Naším hlavním zaměřením je totiž pořád gastronomie, nerozumíme byznysu rozvozů. UberEats má oproti tomu zkušenosti a technologii, která je přívětivá k zákazníkům, a to je extrémně důležité.

Kolik lidí rozvozy využívá?

Rozvoz poskytujeme šest měsíců a čísla jsou velmi optimistická. Máme 12 tisíc zákazníků každý měsíc. To je pravděpodobně něco kolem procenta návštěvníků restaurace. Přesto nás to příjemně překvapilo, a to nejen z pohledu počtu objednávek, ale i jejich velikosti. Jsou dvakrát až třikrát větší než v restauracích, protože zákazníci si obvykle neobjednávají jen pro sebe.

Takže je to pro vás příležitost prodat větší množství najednou, a znásobit tak tržby?

Služba UberEats samozřejmě není zadarmo, musíme najít rovnováhu mezi ziskovostí a potřebami zákazníků. Řada lidí má však stále méně času si doma vařit a chce více času trávit s rodinou nebo svými koníčky. A my máme koncept, který splní jejich očekávání. Rozvozy jsou globálně jedním z nejrychleji rostoucích odvětví v sektoru rychlého občerstvení.

Mluvili jsme o přizpůsobování burgerů preferencím zákazníka. Bude to možné i při objednávce domů?

To je otázka technologie. UberEats je velmi inovativní společnost a je to jedna z možností, která však určitě nepřijde brzy.

Čtěte také:

Investoři objevili lákadlo: českou whisky

Šéf svazu pivovarů Šámal: Češi chodí do hospody stále méně, stali se workoholiky

Chléb, hry a oblečení. Šéf Albi Kokeš startuje byznys s dámskou módou


Čtěte také

Větrný park Arkona disponuje 60 turbínami o celkovém výkonu 385 MW.

Německé větrné energetice došel dech. O práci přišly tisíce lidí

Vítr slábne. Alespoň by se tak mohlo zdát podle vývoje v německém odvětví větrné…

21. září 2019

 Ministryně financí Alena Schillerová (ANO)

Bob a Bobek a Schillerová: jak dodržet 40miliardový deficit

Sestavování státního rozpočtu si každý rok žádá slušnou dávku kreativity, aby se vyhovělo…

21. září 2019

Zemědělství, ilustrační foto

Konec beztrestnosti. Stát začíná přísněji postihovat chyby zemědělců

Každý rok rozpustí stát mezi české zemědělce 23 miliard korun; vlastně jen za to, že se…

21. září 2019

 Šéf labouristů Jeremy Corbyn

Velká listopadová Corbynova revoluce. Labouristé chtějí rozdávat podle socialistického vzoru

Britští labouristé chystají převratné ekonomické změny podle socialistického vzoru. Čím…

21. září 2019

 Les napadený kůrovcem, ilustrační foto

Škody za půl bilionu. Moc využitelného lesa nám nezůstane, tuší výzkumník Horáček

Zhroucení trhu se dřevem a vytěžení veškerého smrkového dřeva lze brát jako příležitost.…

21. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vylepšit životopis, abyste zaujali
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Auta
Galerie: Jak se v Sovětském svazu přepravovala auta tam,…
Galerie: 12 přestaveb Hondy CB1000R připomíná 50. výročí řadového čtyřválce
Připraven na zimní sezónu: Obytný Kamaz má saunu i nádrž na vodku
Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?
Čistší budoucnost, ale se spalovacími motory? Lidstvo je o kousek blíž technologii, která to umožní
Hry pro příležitostné hráče