zavřít

Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Obchod řetězce Metro v ruské Samaře
Obchod řetězce Metro v ruské Samaře
Autor: Profimedia.cz

Převzetí Metra aneb Jak česko-slovenští dravci nahrazují německou podnikatelskou dynastii

Jan Brož 29. srpna 2018, 18:04  -  Jan Brož
 Obchod řetězce Metro v ruské Samaře
Obchod řetězce Metro v ruské Samaře
Autor: Profimedia.cz
29. srpna 2018, 18:04

Daniel Křetínský a Patrik Tkáč mají šanci ovládnout jeden z největších evropských obchodních řetězců Metro. To se nikdy nepodařilo impériu rodiny Hanielů, jednomu z nejbohatších německých podnikatelských klanů s 262letou tradicí.

Psal se rok 1966 a v letadle kdesi nad územím komunistické NDR se seznámil Otto Beisheim s Friedrichem Wilhelmem Lenzem. První byl zakladatelem velkoobchodníka s potravinami Metro (v Česku působí pod značkou Makro), který dovezl z USA do Evropy koncept Cash & Carry a právě se vracel z otevření třetí prodejny ve zdí obehnaném západním Berlíně. Druhý zastupoval jednu z nejbohatších německých rodinných společností Haniel.

Z náhodného setkání vzešlo více než padesátileté spojenectví, které nyní končí vstupem společnosti EP Global Commerce Daniela Křetínského a Patrika Tkáče do Metro AG. Ti minulý týden oznámili převzetí 7,3 procent akcií Metra od společnosti Franz Haniel & Cie, která zastřešuje rodinný byznys. Vše nasvědčuje tomu, že plány Křetínského a Tkáče s Metrem ještě nekončí. Dva draví finančníci ze zemí bývalého komunistického bloku tedy nahrazují dynastii německých podnikatelů s více než 250letou historií. Symboličtější konec jedné éry si lze stěží představit.

Doly, lodě, železo

Historii Hanielů sahá přitom až do éry Friedricha Velikého a roku 1756, kdy Jan Willem Noot otevřel na předměstí Duisburgu sklad s koloniálním zbožím. Později přibyl obchod s uhlím, hutě, lodní doky a další průmysl. Hanielové jako první třeba odstartovali v Porúří hlubinnou těžbu černého uhlí. Dlouho leželo těžiště podnikání rodiny v těžkém průmyslu a v tom se příliš neliší od Křetínského. Od druhé poloviny dvacátého století je však jméno Haniel spojováno díky podílu v Metru především s obchodem.


Česká expanze do Řecka. Křetínský i Tykač se hlásí do soutěže o dvě elektrárny


Podíl Hanielů v koncernu Metro se v průběhu času měnil, v nejlepších časech dosahoval zhruba třetiny. Do portfolia rodiny se postupně dostaly také maloobchodní prodejny potravin Real nebo obchody s elektronikou Media Markt a Saturn. Ty na českém trhu nepůsobí, mnoho Čechu je však zná díky příhraničním nákupům. Real v prodejnách na saské hranici tiskne třeba letáky v češtině a zaměstnával také pokladní se znalostí češtiny.

Podceněný online

Podle deníku Handelsblatt se však spojení obchodní rodiny s řetězcem začalo komplikovat po vstupu společnosti Metro na burzu v polovině devadesátých let. Pod koncern už spadaly tehdy i další zmíněné řetězce. Spory mezi akcionáři však vedly k plánu rozdělení koncernu na jednotlivé firmy, na jejichž konci se měli právě Hanielové stát jedinými vlastníky velkoobchodu Metro. K tomu však nikdy nedošlo, namísto toho se téměř všechna obchodní odvětví začala dostávat do problémů. Příčina byla vesměs vždy stejná jako u konkurence: podcenění nástupu prodeje přes internet a pak jen rozpačité dohánění trendu.

„Pro tradiční obchodníky není dobré, pokud vznikne nový prodejní kanál, který pak kanibalizuje na objemech obchodovaných v již existujících prodejnách. V minulosti, a to se bavíme o době před deseti, možná i patnácti lety, proto mnoho obchodníků říkalo, že internetový prodej škodí jejich byznysu, a proto touto cestou nepůjdou. Před pěti lety jsme však poznali, že nerozhodujeme my, ale zákazník. Začali jsme tedy prodávat přes internet. Především elektroniku z našich řetězců Media Markt a Saturn, které však v Česku nepůsobí. Měli jsme zpoždění, ale pak přišel raketový start a dnes tvoří tržby internetového obchodu za elektroniku dvě miliardy eur ročně,“ pochvaloval si před třemi lety v rozhovoru pro deník Dnes Olaf Koch. Někdejší manažer Mercedes Benz měl vyvést Metro z krize a z počátku se zdálo, že se mu to i daří.

Vývoj hodnoty akcií Metra:

Vývoj akcií společnosti Metro ( Autor: Marketscreener )

Zdroj: Marketscreener

Rodinné dynastii však pravděpodobně už začala docházet s Metrem trpělivost. Před rokem se od koncernu oddělila nově vzniklá společnost Ceconomy zahrnující prodejny elektroniky Saturn a Media Markt. Vstup na burzu však zůstal za očekáváním. K tomu se přidaly problémy řetězce Real na ruském trhu.

Jak upozorňuje dále Handelsblatt, současná strategie rodinného impéria spočívá spíš ve snaze o získání většinového podílu v menších firmách než držení minority v gigantech typu Metro. Absolutní ovládnutí čtvrté největší maloobchodní společnosti v Evropě bylo i na jednu z nejbohatších německých rodin příliš velké sousto. Skutečnost, že k ovládnutí celého Metra má nyní nakročeno právě Křetínský s Tkáčem, má tak další symboliku.

Dále čtěte:

Křetínského impérium dál roste. Za miliardy kupuje plynové zásobníky v Bavorsku

EPH jako most. Křetínský chce vykrývat období přechodu na zelenou energetiku

Česká akvizice desetiletí. EPH a PPF vydělávají miliardy na uhelné energetice v Německu

Křetínský se zbavuje podílu v maďarské elektrárně. Neshodl se s partnerem



Čtěte také

 Slevy, ilustrační foto

Obchod jako škola podvodu. Nekalé praktiky českých prodejců se ale chýlí ke konci

Obchod je školou podvodu, napsal v osvíceném 18. století francouzský spisovatel a…

před 6 hodinami

 Premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Vladimír Kremlík

Babiš navrhl odvolání Kremlíka. Ministerstvo dopravy má trvale řídit vicepremiér Havlíček

Premiér Andrej Babiš dnes navrhl prezidentu Miloši Zemanovi odvolání ministra dopravy…

20. ledna 2020

Ondřej Stratilík

Spojenecká základna v Ostravě? Svěží nápad i skvělé PR gesto

Přestože je zatím vize europoslance a místopředsedy občanských demokratů Alexandra Vondry…

20. ledna 2020

 Huawei, ilustrační foto

Huawei, nebo zpoždění o dekádu. Německo potřebuje Číňany pro stavbu 5G sítě

Německý ministr vnitra Horst Seehofer se postavil proti možnému vyloučení čínské firmy…

20. ledna 2020

 Google, ilustrační foto

USA hrozí Česku odvetou za zavedení digitální daně. Je to diskriminace, tvrdí Washington

Spojené státy varují, že kvůli takzvané digitální dani zavedou vůči Česku odvetná…

20. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Daňové povinnosti předčasných důchodců
Kdo bude letos muset zaplatit solidární daň?
Dodavatel elektřiny a plynu pro rok 2020. Jak vybrat nejlepší společnost?
Pohřeb a práce: kdy máte nárok na volno?
Auta
Honda přivezla do Česka Civic po faceliftu. A hned nasadila…
Kvíz: Poznáte auto z těchto detailů?
MPV ještě neumírají. Ford Galaxy a S-Max vsadí na hybridní pohon
Víceúčelový autobus Scania pro rakouské hasiče
Vyplatí se elektromobil proti běžnému autu? Ano, musíte s ním ale jezdit až 10 let
Hry pro příležitostné hráče