Spotřebitelský patriotismus: americké značky v Číně rychle ztrácejí popularitu - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Spotřebitelský patriotismus: americké značky v Číně rychle ztrácejí popularitu

,
Spotřebitelský patriotismus: americké značky v Číně rychle ztrácejí popularitu
Zdroj: Profimedia.cz

Před rokem se společnost Apple umístila v žebříčku popularity firem v Číně na 11. místě. O rok dříve byla pátá. Nyní je až 24. Opačným směrem se posouvá firma Huawei, ta je na druhém místě. Jedničkou je pro Číňany platební služba Alipay. Oblibu místních značek posiluje americko-čínská obchodní válka. V první desítce značek jsou jen dvě americké – třetí Android a devátý Intel. V roce 2017 jich bylo pět.

Obchodní spory mezi Spojenými státy a Čínou, které vede Trumpova administrativa už druhým rokem, si vybírají svou daň v podobě poklesu obliby amerického zboží u čínských zákazníků. První zvýšení dovozních cel na čínské zboží oznámil americký prezident už v lednu 2018. Jednalo se o čínské solární panely a pračky.

Z průzkumu konzultační firmy Prophet vyplývá, že v posledním vydání indexu obliby značek v Číně si nejvíce pohoršil výrobce iPhonů Apple. Americká společnost se propadla meziročně o 13 míst. Nyní zaujímá 24. místo, v roce 2018 byla o 13 pozic výše. O rok dříve, ještě než vypukl obchodní spor mezi dvěma největšími ekonomikami světa, byl výrobce elektroniky dokonce na 5. místě. V popředí se drží domácí Alipay a Huawei.

Prophet se dotazovala na oblibu 250 značek 13 500 čínských spotřebitelů, kteří žijí ve velkých městech. Z žebříčku vyplývá, že se obyvatelé Číny zaměřují stále více na domácí značky. To může mít významný dopad na hospodářské výsledky západních firem, jež na čínském trhu podnikají.

„Lidé se orientují nacionálně, protože čínští spotřebitelé interpretovali to, co se stalo firmě Huawei, jako útok,“ vysvětlil Jay Miliken z hongkongské pobočky firmy Prophet.

Pořadí nejoblíbenějších značek v Číně
1. Alipay Čína
2. Huawei Čína
3. Android USA
4. DJI Čína
5. WeChat Čína
6. Bilibili Čína
7. Xiaomi Čína
8. China CITIC Bank Čína
9. Intel USA
10. Audi Německo

Zdroj: prophet.com

Loni byla zadržena finanční ředitelka čínské společnost Huawei Meng Wan-čou v Kanadě. Podle Spojených států porušovala ekonomické sankce uvalené na Írán. Huawei nařkl také prezident Donald Trump z možné špionáže.

Nacionální čínské cítění pomohlo také k růstu obliby čínské firmy sportovního oblečení Li Ning, jež je na 34. místě. Jen o dvě pozice za americkým lídrem sportovního oblečení a obuvi Nike. Firma se jmenuje podle slavného gymnasty, který získal tři zlaté olympijské medaile v roce 1984 v Los Angeles. Firmu založil v roce 1988. V kolekci z roku 2018 využívá barev čínské vlajky, rudé a žluté.

V první desítce nejoblíbenějších značek se udržely pouze dvě americké – třetí Android a devátý Intel. V roce 2017 jich bylo ještě pět, včetně Apple.

Dále čtěte:

Obchodní válka: Čína oznámila odvetná cla, Trump vyzval americké podniky k přesunu výroby

Pivovarský moloch AB InBev jde na burzu v Hongkongu. Potřebuje peníze na splácení dluhů

Apple představil nový iPhone. Cena začíná na 16 400 korun

Důsledek obchodní války: čínský HDP rostl nejpomaleji za 27 let

Čína se tvrdě opřela do Spojených států. Obvinila je z ekonomického terorismu

Úplná obchodní válka posune svět k recesi, varují analytici

Ohodnoťte tento článek
Diskuze