Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 Armádní obrněné vozidlo Perun firmy SVOS Přelouč
Armádní obrněné vozidlo Perun firmy SVOS Přelouč
Autor: čtk

Bojová vozidla Perun u zkoušek propadla kvůli metodice, tvrdí výrobce

15. srpna, 16:37 - čtk
 Armádní obrněné vozidlo Perun firmy SVOS Přelouč
Armádní obrněné vozidlo Perun firmy SVOS Přelouč
Autor: čtk
15. srpna, 16:37

Výrobce pancéřovaných vozidel společnost SVOS Přelouč je zklamaná z průběhu zakázky na čtyři bojová vozidla Perun. Firma je vyvinula pro speciální jednotku české armády, vozidla ale neuspěla ve vojskových zkouškách. Podle ředitele a majitele společnosti Jaroslava Černého přitom vozidla úspěšně podstoupila podnikové i kontrolní zkoušky.

„Metodika vojskových zkoušek byla postavená tak, že jsme ji nemohli splnit. Byla daná dva dny předem,“ řekl Černý. Vyjadřovat se k závěrům vojskových zkoušek blíž firma zatím nechce, váže ji dosud mlčenlivost. Podrobné stanovisko chce poskytnout po 19. srpnu.

Vojáci z 601. skupiny speciálních sil by měli získat za 94,5 milionu korun čtyři vozidla. Původní termín dodávky byl loňský listopad, vojskové zkoušky, při nichž armáda zjišťuje, zda vozidla vyhovují jejím požadavkům, se ale nepodařilo dokončit a uskutečnily se až letos v polovině roku. Podle výrobce byly zkoušky prodlouženy kvůli upraveným požadavkům armády. Stroj je nyní například proti původním předpokladům těžší.

Společnost SVOS vznikla v roce 1992, Černý předtím v Přelouči pracoval ve vojenských opravárenských závodech. Firma vyrábí pancéřovaná vozidla pro civilní sektor i využití v armádě či u policie. Jejich automobily používají vlády, velvyslanectví, banky či bezpečnostní agentury pro převoz peněz, jezdí i v misích OSN, monitorovacích misích Evropské unie či ve službách OBSE. Ročně jich vyrobí 300 až 600, putují do 60 zemí celého světa s výjimkou Severní Ameriky. Od svého vzniku jich dodala kolem 3500.


O nákupu vozidel čtěte více: Stropnický koupil auto na obrázku. Za 94 milionů


Pancéřování z přeloučské firmy, která má i vlastní výrobu neprůstřelných skel, nesou vozy značek Toyota, Mercedesy BMW, Audi i Škoda. Auta jsou odolná proti střelám, výbuchu, slznému plynu i dalším jedovatým látkám. „Úprava obvykle bývá dražší než vlastní vozidlo,“ říká Černý. Pancéřují se i dodávky a kabiny nákladních aut.

Firma před několika lety vyvinula i obrněný vůz Vega v čtyřkolové i šestikolové verzi. V tendru pro českou armádu ale neuspěla, vojáci dali přednost vozům Titus. Podle Černého mají ale Vega i Perun natolik dobré parametry, že by si je mohli najít i jiní zákazníci.

V loňském roce společnost se 130 zaměstnanci vytvořila zisk kolem 80 milionů korun. Rok předtím se poprvé propadla vinou kurzových pohybů eura do ztráty téměř 25 milionů korun, provozní hospodářský výsledek dosáhl 12,5 milionu korun.

Přečtěte si také:

Čína v české armádě? V Přelouči se budou stavět teréňáky BAIC

Jak vypnout autopilota. Tendr na obrněnce může skončit průšvihem

Metnarovi stojí další kontrakt. Nákup obrněnců Titus za 6,5 miliardy

Válka barev. Němci kvůli 53miliardovému českému tendru přestříkali své bojové vozidlo

Ani napotřetí. Přilby pro české vojáky v testech opět selhaly


Čtěte také

 Kazachstán má obrovská ložiska uhlí, která sytí většinu místních elektráren

Centrální Asie: Výhodná poloha a nerostné bohatství

Ekonomika pěti postsovětských republik stojí na velkém nerostném bohatství. Vedle ropy,…

před 55 minutami

Ilustrační foto

Češi v Kazachstánu uspěli s dodávkami těžebních strojů i piva. Spolupráci zlepšila přímá letecká linka

Spolupráci Kazachstánu a České republiky letos zlepšilo otevření přímé letecké linky mezi…

před 55 minutami

 Export - ilustrační foto

Česká šance na východě. Exportéři mohou těžit z dohody EU s Japonskem

Tuzemští podnikatelé mohou výhodně vyvážet do Japonska, třetina ale v bezcelní politice…

17. listopadu 2019

Události Výročí 30 let od 17. listopadu 1989 na Národní třídě

Po 30 letech byla Národní třída opět neprůchozí. Desetitisíce lidí si přišly připomenout listopadové události

Desetitisíce lidí odpoledne úplně zaplnily Národní třídu v Praze, kde dopoledne začaly…

17. listopadu 2019

Události Sociolog Oto Sedláček

Stálo to za to, vzpomíná na listopad 89 sociolog Oto Sedláček

Propadám skepsi, když lidé nadávají. Listopad byla skvělá změna, vzpomíná Oto Sedláček,…

17. listopadu 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Za jakých okolností budete mít nárok na pohřebné?
Jak se připravit na pracovní pohovor?
Jak žádat o mateřskou, když studujete? A jak o ní žádá otec či jiná osoba?
Mince či bankovky jsou lákavější investicí než zlato, zhodnotí se rychleji
Změnil jsem dodavatele a platím víc! I k tomu může dojít
Auta
Listopad 89 v motoristickém tisku: Sovětské koncepty,…
Škoda Favorit vs. Škoda Octavia: Rozdíl třiceti let v praxi
Grafická demododávka společnosti 3M na veletrh CzechBus
VW vystavuje v Praze posla své elektrické budoucnosti. Kvóta pro ČR je už prodaná
Peugeot se vrátí do Le Mans. Deset let poté, co vytrvalostní závody opustil
Hry pro příležitostné hráče