Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

 Weikert
Weikert
Autor:

Na panáka s Danem Ťokem

 Weikert 06. listopadu 2018, 10:57  -  Petr Weikert
 Weikert
Weikert
06. listopadu 2018, 10:57

Ministr dopravy Dan Ťok půjde za hejtmany s prosíkem. Svého času sice kývl na to, že jim nezavede mýtné na nových úsecích silnic prvních tříd, teď se ale ukazuje, že tahle bohorovnost by také mohla zbořit celý mýtný tendr. Bude je tedy přemlouvat, aby mu alespoň něco dovolili.

Schůzka, která proběhne v pátek, bude mít zvláštní nádech. Vláda totiž přerušila jednání o nulových sazbách mýtného systému a vyslala Ťoka, aby si s hejtmany ještě promluvil. Je to dost paradoxní zejména proto, že Ťok mluvil s hejtmany už jednou před měsícem a výsledkem oné diskuse byl právě návrh nulového mýtného.

Z pohledu premiéra Andreje Babiše je to poměrně logický krok. Tím, že vláda chtěla zavést mýto na nových úsecích jedniček a teď se ho prostě vzdá, přijde o více než miliardu korun do rozpočtu každým rokem. Připomeňme, že Andrej Babiš hledá peníze, kde se dá, aby udržel rozumný schodek rozpočtu a přitom naplnil všechny své populistické sliby jako nižší daň na pivo či řezané květiny a tak dále. O tom, jak je hladový, by mohly povídat Lesy ČR, Budvar a další státní firmy, ale to by byl jiný příběh.

Není to ale jen miliarda z mýta, která premiéra trápí. Jde tu o samotný princip tendru. Stát si v něm vymínil, že chce k současným 230 zpoplatnit dalších 900 kilometrů silnic prvních tříd. Tohle rozhodnutí se ukázalo jako naprosto klíčový faktor, který vyřadil z výběrového řízení mikrovlnnou technologii. Důvod je ten, že je ekonomický nesmysl stavět brány na silnicích s malým provozem, nevyplatí se.


Přečtěte si rozhovor s šéfem Kapsche:

Georg Kapsch: Mýto si celé vezměte. Je to pro vás nejlepší


Ve více než desetimiliardovém tendru pak prohrála firma Kapsch, protože si k nákladům musela napočítat budování satelitu na silnice prvních tříd. Kapsch, jak víme, je silná a bohatá firma, která neváhá se stížnostmi u soudů i Evropské komise. Tendr, který se za právně velmi křehkých okolností a po letech vleklých jednání, stihl nakonec odvolat, vrátit a podepsat za necelé tři hodiny, tam jistě skončí také.

A logicky se nabízí otázka, proč chtěl stát zprovoznit mýto na 900 kilometrech nových silnic, zásadně tím ovlivnil nákladovost výběrového řízení a pak se rozhodl, že satelity zůstanou vypnuté a nic se vybírat nebude (tedy začne se jen monitorovat intenzita provozu a podobně, ale výnos z toho nebude žádný). Kapsch už spočítal, že kdyby tohle tajemství řekl stát rovnou, mohlo se za mýto v příštích deseti letech vydat nějakých 6 a ne 10,75 miliardy.

I když jde o čísla Kapsche, které je třeba brát s rezervou, jasné je, že nedává smysl si objednat a zaplatit něco, co ve skutečnosti ani nechcete. Okolnosti, proč se tak stalo, budou určitě EK i soudy zajímat. Takže: Jestli má celý mýtný tendr dávat ekonomický smysl, je potřeba vysoutěžené podmínky dodržet a mýto na jedničkách nechat pro výběr zapnuté. Koneckonců silnice krajům nepatří a poradní hlas, který mají, nemůže mít takovou váhu.

Jejich obavy, že kamiony sjedou na silnice druhých a třetích tříd, jsou dost dětinské. Pro tranzitní dopravu nedávají malé silnice smysl, navíc provoz se dá upravit značkami. A stejně jako negativně, může mýto mít i pozitivní efekt, že z jedniček, kde přestanou jezdit zadarmo, se kamiony raději vrátí na dálnice. Danu Ťokovi nebude co závidět. Dostat kartáč od hejtmanů a ještě od šéfa, to je na velkého panáka, aby to vydržel.

Přečtěte si další komentáře Petra Weikerta:

Medaile, kterou si Zeman vyřídil účty

Máte ministra zahraničí? A mohli bychom ho vidět?

Prasklé balonky Václava Klause

Když Trumpův poradce shání lepidlo

Sběrači funkcí a jejich hlídači

Rudé bububu

S tebou jo a s tebou ne aneb Zemanova volenka

Němý prezident, vzor 1968


Čtěte také

 Berlín, ilustrační foto

Berlín zastropoval nájemné. Majitelé jej nesmějí zvýšit pět let

Berlínská zemská vláda dnes schválila na příštích pět let strop nájmů pro 1,5 milionu…

před 3 hodinami

Mezinárodní řidičský průkaz

Chystáte se jezdit v USA či Rusku? Nezapomeňte si s sebou vzít mezinárodní řidičský průkaz

Zatímco na silnicích a dálnicích nacházejících se na území Evropské Unie, Švýcarska,…

před 3 hodinami

Ruský prezident Vladimir Putin, ilustrační foto

Nový hon na oligarchy. Putin stahuje smyčku kolem ruských boháčů

Rusko vydalo zatykač na bratry Alexeje a Dmitrije Ananěvovi, jejichž majetek se odhaduje…

před 6 hodinami

Události  Dolary, ilustrační foto

Lidstvo bohatne, hodnota majetku domácností přesáhla osm biliard korun

Hodnota majetku domácností v celém světě se zvýšila o 2,6 procenta na 360 bilionů dolarů …

před 6 hodinami

 Krach cestovní kanceláře Thomas Cook

Nedotčeny Cookem. České cestovky zažívají zlaté časy

Osud Thomase Cooka české cestovky neděsí. Zažívají nejlepší období od devadesátých let.

před 6 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Fotky a obrázky z internetu: kdy je možné je použít?
Máte volné peníze? A chcete, aby jich bylo víc?
V jakých velkých obchodech můžete zaplatit stravenkou?
Za týden nás čeká svátek
Senioři a moderní technologie - nepřátelé či kamarádi?
Auta
Na výši slevy u ojetiny se výrazně podílí barva. Nejvíce…
Jméno i podobu první elektrické Mazdy předčasně vyzradila média. MX-30 ujede až 240 km
Seznam kandidátů na Auto roku 2020 obsahuje dvě Škody, Teslu Model 3, nový Golf i Ferrari F8 Tributo
Tempomat Hyundai se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Ale jen pokud nejezdíte moc agresivně
Pokuty za pašování migrantů mohou přijít i po šesti letech
Hry pro příležitostné hráče