Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na panáka s Danem Ťokem

 Weikert 06. listopadu 2018, 10:57  -  Petr Weikert
06. listopadu 2018, 10:57

Ministr dopravy Dan Ťok půjde za hejtmany s prosíkem. Svého času sice kývl na to, že jim nezavede mýtné na nových úsecích silnic prvních tříd, teď se ale ukazuje, že tahle bohorovnost by také mohla zbořit celý mýtný tendr. Bude je tedy přemlouvat, aby mu alespoň něco dovolili.

Schůzka, která proběhne v pátek, bude mít zvláštní nádech. Vláda totiž přerušila jednání o nulových sazbách mýtného systému a vyslala Ťoka, aby si s hejtmany ještě promluvil. Je to dost paradoxní zejména proto, že Ťok mluvil s hejtmany už jednou před měsícem a výsledkem oné diskuse byl právě návrh nulového mýtného.

Z pohledu premiéra Andreje Babiše je to poměrně logický krok. Tím, že vláda chtěla zavést mýto na nových úsecích jedniček a teď se ho prostě vzdá, přijde o více než miliardu korun do rozpočtu každým rokem. Připomeňme, že Andrej Babiš hledá peníze, kde se dá, aby udržel rozumný schodek rozpočtu a přitom naplnil všechny své populistické sliby jako nižší daň na pivo či řezané květiny a tak dále. O tom, jak je hladový, by mohly povídat Lesy ČR, Budvar a další státní firmy, ale to by byl jiný příběh.

Není to ale jen miliarda z mýta, která premiéra trápí. Jde tu o samotný princip tendru. Stát si v něm vymínil, že chce k současným 230 zpoplatnit dalších 900 kilometrů silnic prvních tříd. Tohle rozhodnutí se ukázalo jako naprosto klíčový faktor, který vyřadil z výběrového řízení mikrovlnnou technologii. Důvod je ten, že je ekonomický nesmysl stavět brány na silnicích s malým provozem, nevyplatí se.


Přečtěte si rozhovor s šéfem Kapsche:

Georg Kapsch: Mýto si celé vezměte. Je to pro vás nejlepší


Ve více než desetimiliardovém tendru pak prohrála firma Kapsch, protože si k nákladům musela napočítat budování satelitu na silnice prvních tříd. Kapsch, jak víme, je silná a bohatá firma, která neváhá se stížnostmi u soudů i Evropské komise. Tendr, který se za právně velmi křehkých okolností a po letech vleklých jednání, stihl nakonec odvolat, vrátit a podepsat za necelé tři hodiny, tam jistě skončí také.

A logicky se nabízí otázka, proč chtěl stát zprovoznit mýto na 900 kilometrech nových silnic, zásadně tím ovlivnil nákladovost výběrového řízení a pak se rozhodl, že satelity zůstanou vypnuté a nic se vybírat nebude (tedy začne se jen monitorovat intenzita provozu a podobně, ale výnos z toho nebude žádný). Kapsch už spočítal, že kdyby tohle tajemství řekl stát rovnou, mohlo se za mýto v příštích deseti letech vydat nějakých 6 a ne 10,75 miliardy.

I když jde o čísla Kapsche, které je třeba brát s rezervou, jasné je, že nedává smysl si objednat a zaplatit něco, co ve skutečnosti ani nechcete. Okolnosti, proč se tak stalo, budou určitě EK i soudy zajímat. Takže: Jestli má celý mýtný tendr dávat ekonomický smysl, je potřeba vysoutěžené podmínky dodržet a mýto na jedničkách nechat pro výběr zapnuté. Koneckonců silnice krajům nepatří a poradní hlas, který mají, nemůže mít takovou váhu.

Jejich obavy, že kamiony sjedou na silnice druhých a třetích tříd, jsou dost dětinské. Pro tranzitní dopravu nedávají malé silnice smysl, navíc provoz se dá upravit značkami. A stejně jako negativně, může mýto mít i pozitivní efekt, že z jedniček, kde přestanou jezdit zadarmo, se kamiony raději vrátí na dálnice. Danu Ťokovi nebude co závidět. Dostat kartáč od hejtmanů a ještě od šéfa, to je na velkého panáka, aby to vydržel.

Přečtěte si další komentáře Petra Weikerta:

Medaile, kterou si Zeman vyřídil účty

Máte ministra zahraničí? A mohli bychom ho vidět?

Prasklé balonky Václava Klause

Když Trumpův poradce shání lepidlo

Sběrači funkcí a jejich hlídači

Rudé bububu

S tebou jo a s tebou ne aneb Zemanova volenka

Němý prezident, vzor 1968


Čtěte také

Kazašský prezident Nursultan Nazarbajev

„Nesmrtelný“ kazašský prezident Nazarbajev odstupuje, u moci byl téměř třicet let

Kazašský prezident Nursultan Nazarbajev dnes oznámil, že odstupuje z funkce hlavy státu.…

před 4 hodinami

 Brexit, ilustrační foto

Londýn připravuje žádost o odklad brexitu, Brusel požaduje jasný plán

Britská premiérka Theresa Mayová možná už v nejbližších hodinách pošle do Bruselu dopis,…

před 4 hodinami

 Senátor Ivo Valenta

Zákaz vlastnění médií se na senátora Valentu nevztahuje, rozhodl imunitní výbor

Senátní imunitní výbor zastavil disciplinární řízení se senátorem Ivem Valentou (za…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Strašák jménem volatilita

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
Je už čas přezout na letní?
Je zdaněn více alkohol a cigarety v Česku, či na Slovensku?
Jak ochránit sebe i nemovitost před nesolidním nájemníkem
6 otázek, na které se chcete zeptat, když uplatňujete slevu na manželku
Co dělat, když nemáte na splátku půjček?
Auta
Pobočka Geis pro balíkovou logistiku
Další pohled do budoucnosti: Takto by mohla vypadat Škoda Scala RS a sériový Vision iV
Top Gear opět dostal nové moderátory. Podívejte se na první ukázku z nadcházející série
Porsche obnoví výrobu 911 GT2 RS, protože se několik exemplářů utopilo v moři
Sklady dílů Škoda Auto Kvasiny vypadají jako kulisy sci-fi filmu. Díky robotům
Technologie
Facebook tajil informace o Cambridge Analytice. Má na krku žalobu i trestní vyšetřování
Nvidia uvádí Jetson Nano: konečně levná mini deska s procesorem Tegra. Byť starším
DVD, pevné disky nebo tiskárny by mohly zlevnit. Piráti chtějí zrušit „výpalné“
Průzkum ukazuje, že lidé se samořiditelných aut spíš bojí
ČTÚ uhájilo prostor pro čtvrtého operátora. V aukci pásma 700 MHz bude mít výhody
Hry pro příležitostné hráče