Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Black Friday bude pro obchod opravdu černý

Jan Brož 22. listopadu, 12:08  -  Jan Brož
22. listopadu, 12:08

Po kamenných obchodech se v rámci Black Friday zákazníkům nízkými cenami podbízejí i internetoví prodejci. Klasičtí obchodníci už toho litují, e-shopy budou také.

Někdy na přelomu dekády tuzemský maloobchod prozřel. Tedy on patrně prozřel už dříve, zhruba v té době však zástupci řetězců začali otevřeně mluvit o smrtící slevové spirále, do které se v honbě za šetřivým zákazníkem sami dostali.

Míra nabízených slev překročila veškerou únosnou mez, což se projevilo i na ekonomických výsledcích řetězců. Jejich manažeři začali vymýšlet metody, jak se z vlastní pasti dostat ven. Nic kloudného však nevymysleli. Na vysoce konkurenčním trhu se vždycky našel někdo, kdo nedokázal odolat pokušení nabídnout mléko, máslo nebo rohlík za (pod)nákladovou cenu.

Teprve loni oznámila společnost GfK Czech, že podíl zboží prodávaného ve slevách po patnácti letech klesl. V akci se však pořád prodá 46,3 procenta rychloobrátkového zboží. Na poklesu se přitom projevila spíše lepšící se ekonomická situace Čechů a nižší citlivost vůči cenám než nějaké promyšlený ústup ze slevové pasti ze strany obchodníků. Až skončí konjunktura, zrádná spirála se zase roztočí mnohem větší rychlostí než nyní.

Patrné to je i tím, jak se s blížícími se Vánocemi na spotřebitele prakticky ze všech stran valí Black Friday, neboli Černý pátek. Ten připadá obvykle na den po Díkuvzdání, tedy na zítřek. V USA odstartoval v roce 2005, do Česka podle Mall.cz přišel poprvé o šest let později s Applem. Jde tedy o relativně novou „tradici“ a přitom při poslechu všudypřítomných reklam to vypadá, jako bychom se nákupnímu šílenství oddávali odnepaměti.


Čekání na rekord: online nákupům propadá stále více Čechů


Slevy dosahují nezřídka až 80 procent. Samozřejmě, že některé z nich budou jen fiktivní po předchozím našponování původní ceny a Česká obchodní inspekce bude mít jistě v následujících týdnech hodně práce. Faktem však je, že se obchodníci nepoučili a zákazníky nechávají dál navykat na stále větší a větší slevy.

Zajímavé přitom je, s jakou vervou se na Black Friday vrhla e-commerce, která měla původně svůj vlastní slevový den Cyber Monday. Dnes už však rozdíly mezi „svátky“ mizí a my můžeme živě sledovat, jak Alzák strká nohu do medvědí pasti, kterou si sám položil.

Online prodejci léta profitovali z nižších nákladů. Nemuseli vydržovat drahé prodejny a díky tomu mohli zákazníkům nabídnout i nižší cenu než kamenná konkurence. Jenže stejně jako se stírají rozdíly mezi Black Friday a Cyber Monday, splývají i někdejší online a kamenné prodejny. Prakticky všechny větší e-shopy už disponují minimálně nějakým showroomem s vysokým nájmem, stejně jako většina kamenných prodejců si pořídila výhodnější e-shop.

Mezi online a klasickým prodejem tak už dnes v podstatě není rozdíl a to se brzy bude týkat i parazitických a neúnosných slev. Zbývá jen čekat, kdy zástupce prvního velkého online prodejce vystoupí s prohlášením o smrtící slevové spirále, tak jak tomu bylo zhruba před osmi lety u kamenných řetězců. Pro peněženky nás zákazníků to jsou však samozřejmě dobré časy.

Čtěte další komentáře autora:

Andrej Babiš, pojistka západní demokracie

Už nemusíte do Polska, za drahý tarif mohou senioři

Všichni (ne)jsme simulanti

Když dva dělají chodník

Brambory zdraží. Ale ne kvůli neúrodě

Jak naskenovat rohlík: nákupní sci-fi se potkalo s realitou

Návrat rakouského fašounka ze záhrobí

Kde pivo za tři stovky nebolí

Uhelný průmysl se střelil do nohy. Možná i do hlavy


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Co je dobré vědět o dobrovolném důchodovém pojištění?
Chemických škodlivých látek bývá víc doma než venku
Nezapomeňte do půlky prosince zaplatit zálohy na silniční daň
Jak a kde sledovat zásilky ze zahraničí
Výprodeje na akciových trzích mohly způsobit algoritmy
Auta
VW chce překonat Porsche na Nürburgringu. Využije k tomu…
Rekordní Bloodhound SSC, který zatím své schopnosti nepředvedl, je na prodej za pakatel
McLaren 720S Spider: Do prodeje míří extrémně rychlý roadster. Stojí sedm milionů
Test Jeep Grand Cherokee S: Cesta časoprostorem
Bude Cargo e-Bike dopravou budoucnosti?
Technologie
Tatra 700 byla nejrychlejším českým autem (retro)
IDOS po 10 letech mění design. Jak se vám líbí nové jízdní řády?
Konec podpory. Pro sedm let starý Android 4.0 bude obtížnější vyvíjet aplikace
První telefon s dírou v displeji představil Honor. Co nabídne View 20?
Edge se objeví také ve Windows 7 a bude podporovat doplňky pro Chrome
Hry pro příležitostné hráče