zavřít

Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Jan Brož
Jan Brož
Autor: Mladá fronta

Uhelný průmysl se střelil do nohy. Možná i do hlavy

Jan Brož 20. září 2018, 13:54  -  Jan Brož
 Jan Brož
Jan Brož
Autor: Mladá fronta
20. září 2018, 13:54

Násilné vyklizení lesa kvůli těžbě hnědého uhlí v Německu je pro RWE a celý hnědouhelný průmysl reputační katastrofou, ze které se už nevzpamatuje.

V pražské tramvaji číslo sedmnáct v posledních dnech kdosi vylepil nálepku zvoucí na demonstraci za zachování Hambacher Forst, staletého lesa v relativně vzdáleném Severním Porýní – Vestfálsku. Stromy stojí v cestě rypadlům přilehlého hnědouhelného lomu energetického kolosu RWE a šance, že se je podaří zachránit, je mizivá. Bagry už postoupily tak daleko, že i kdyby se nyní zastavily a lom se uzavřel, bude muset les padnout kvůli zabezpečovacím pracím po těžbě.

Z bitvy však bezesporu jako poražený odejde právě RWE a s ním i celý hnědouhelný průmysl. Byť při tom sám zanikne, zasadí Hambašský les skomírajícímu byznysu poslední ránu z milosti.

Celé Německo mohlo v posledních dnech v živém přenosu sledovat, jak policie z lesa vyvádí aktivisty a demoluje protestní vesničky a domky na stromech. Že si při tom policisté nepočínají zrovna v rukavičkách, bylo v ostrém kontrastu k poměrně benevolentnímu přístupu vůči neonacistům v Saské Kamenici.

Od včerejška má vyklízení i jednu i lidskou oběť. Jeden z novinářů zemřel po pádu z 15 metrové výšky, a byť za jeho smrt nenese odpovědnost police, RWE ani aktivisté, vyklízení lesa dostalo dočasnou stopku a už s tragickým případem bude navždy spojováno. Mezitím z celého Německa zaznívá volání po bojkotu RWE a bylo by s podivem, kdyby opravdu nenásledoval aspoň částečný odliv zákazníků.

Například společnost Gerken, která se zabývá pronájmem jeřábů, vážnost situace pochopila. Právě její stroje využívá policie při zásazích. Firma však oznámila, že veškerou techniku stahuje zpět. Sama přitom přiznává, že nájemní smlouva je platná. Její krok je v podstatě protiprávní a vyžádá si vysoké finanční kompenzace. Jeřábníci si však dokázali spočítat, že logo na strojích viditelné v této souvislosti na všech televizních kanálech je přijde mnohem dráž. (1)

To je fatální rozdíl oproti RWE. Energetický koncern vůbec nepochopil, jak moc je takové vykácení lesa neoblíbené a že veřejnosti je úplně jedno, že má na vše povolení. Atmosféra v centrále v Essenu je jistě napjatá. Zatímco na jednom patře jásají nad zisky z uhlí pod Hambašským lesem, v marketingu, PR a na obchodním si rvou vlasy při vidině částek, které padnou na nápravu reputace a získání naštvaných zákazníků zpět. Není divu, že některá německá média předpovídají zánik celého koncernu.


Greenpeace útočí na EPH: následky po těžbě mohou dopadnout na stát


Pravděpodobně největší chybou těžařů však je, že se vše časově střetlo s jednáním takzvané uhelné komise, která má rozhodnout o budoucnosti suroviny v Německu. Ta se přitom nezabývá ani tak otázkou, jestli uhlí skončí, ale spíše kdy. Někteří z členů se už nechali slyšet, že aktuální dění jejich rozhodování ovlivní. Následky tak neponese zdaleka jen RWE, ale také třeba LEAG Daniela Křetínského, která vlastní doly a elektrárny v Lužici.

Bylo by přitom chybou předpokládat, že se problém omezuje na poněkud ekologicky přecitlivělé Německo. U Čechů je budování nekonečných měsíčních krajin zhruba ve stejné oblibě jako za západními hranicemi. Pokud by někoho napadlo znovu oživit otázku prolomení uhelných limitů, měl by nejdříve zvážit, zda při vidině zisků z uhlí pod Horním Jiřetínem nepřehlédl náklady, které to sebou ponese.

Čtěte další komentáře Jana Brože:

Kult krávy

Jak Poláci vyzdvihli českou dálniční ostudu

Komu pomáhat a koho chránit

Solární boom II. Promítání zrušeno

Zdražování ze zásuvky. Cena elektřiny prudce roste

Sázet a nekácet


Čtěte také

 Dálnice v Česku - ilustrační foto

Havlíček: Zakázku na IT systém na dálniční známky zrušíme bez sankce. Nová bude jednodušší

Zakázka na IT systém k elektronickým dálničním známkám bude zrušena bez jakékoliv sankce.…

24. ledna 2020

 Zásobovací loď Viking Energy

Těžař Equinor bude zelenější. Začne provozovat první loď na čistý čpavkový pohon

Zásobovací loď Viking Energy se po modernizaci se stane první lodí na amoniakový…

24. ledna 2020

 Kandidáti na předsedu KDU-ČSL: europoslanec Tomáš Zdechovský, předseda lidoveckého poslaneckého klubu a místopředseda strany Jan Bartošek a poslanec Marian Jurečka,

Hledá se krizový manažer. Dva veteráni a nováček se utkají o post šéfa lidovců

KDU-ČSL volí nového předsedu. Střetnou se poslanci Marian Jurečka, Jan Bartošek a…

24. ledna 2020

Kryptoměny  Venezuelský prezident Nicolás Maduro představuje kryptoměnu petro

Maduro má plán na záchranu Venezuely. Otevře luxusní kryptoměnové kasino

Venezuelský prezident Nicolás Maduro se dál snaží zachránit ekonomickými problémy…

24. ledna 2020

 Nemocnice, ilustrační foto

Nemocnice pod palbou. Kyberútoků na zdravotnická zařízení přibývá

Nemocnice jsou pro hackery lákavým cílem. Už v minulosti si ověřili, že jsou nedostatečně…

24. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 12 | Průměrné hodnocení: 2.75

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Auta
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji…
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí na podzim spolu s faceliftem
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Hry pro příležitostné hráče