Mýto pod lupou. Smlouvu s Kapschem prověří ÚOHS

12. září, 14:07 - čtk
12. září, 14:07

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli prodloužení smlouvy na mýtné bez soutěže. Posoudí, zda byl postup resortu v souladu se zákonem. Řekl to předseda úřadu Petr Rafaj. Úřad tak reaguje na podnět, který dostal před několika dny od hnutí Starostové a nezávislí (STAN).

Ministerstvo dopravy, které dohodu s dosavadním provozovatelem mýtného sytému v Česku podepsalo koncem srpna, dnes jakékoliv pochybení odmítlo.

Úřad správní řízení zahájil v pátek. „Jeho předmětem bude zejména posouzení, zda byly splněny zákonné podmínky pro využití jednacího řízení bez uveřejnění,“ uvedl Rafaj. V dokumentu, který jeho podřízení poslali STAN, je pak výslovně uvedeno, že úřad získal pochybnosti „o souladu postupu zadavatele se zákonem“.

Hnutí STAN na svém webu minulý týden uvedlo, že stále trvá základní připomínka, kterou ke smlouvě má. Stát prý prodlužuje bez výběrového řízení kontrakt v řádu miliard, a to jen proto, že ministerstvo dopravy několik let nedělalo vůbec nic. „Domníváme se, že úspora by při řádném transparentním výběrovém řízení mohla být ještě větší,“ uvedl na webu hnutí šéf STAN Petr Gazdík.


Přečtěte si o „nové šlechtě“:

Nejlépe placená práce ve východním bloku? Kamioňák


„Jsme přesvědčeni, že náš postup byl správný. Udělali jsme všechno pro to, aby bylo možné pokračovat ve výběru mýta a bylo možné vypsat otevřený tendr na nový mýtný systém,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Podle něj ministerstvo prodloužením smlouvy odvrátilo situaci, kdy by by hrozil výpadek ve výběru kamionového mýta ve výši zhruba 10 miliard korun ročně. Zároveň uvedl, že ministerstvo antimonopolnímu úřadu poskytne veškeré podklady včetně vysvětlení svého postupu.

Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun. Dodatky s Kapschem nepodepsal ministr, ale jeho náměstek Jakub Kopřiva. Pravicová opozice uzavření dodatku na provoz mýtného systému kritizovala. ODS to označila za selhání ministra dopravy, podle TOP 09 tím vláda vystavuje Česko riziku soudů či arbitráží.

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun.

Dále čtěte:

Mýto? Čistě problém Babiše, říká ČSSD

OpenKapsch


Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče