Mýto pod lupou. Smlouvu s Kapschem prověří ÚOHS

12. září 2016, 14:07 - čtk
12. září 2016, 14:07

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli prodloužení smlouvy na mýtné bez soutěže. Posoudí, zda byl postup resortu v souladu se zákonem. Řekl to předseda úřadu Petr Rafaj. Úřad tak reaguje na podnět, který dostal před několika dny od hnutí Starostové a nezávislí (STAN).

Ministerstvo dopravy, které dohodu s dosavadním provozovatelem mýtného sytému v Česku podepsalo koncem srpna, dnes jakékoliv pochybení odmítlo.

Úřad správní řízení zahájil v pátek. „Jeho předmětem bude zejména posouzení, zda byly splněny zákonné podmínky pro využití jednacího řízení bez uveřejnění,“ uvedl Rafaj. V dokumentu, který jeho podřízení poslali STAN, je pak výslovně uvedeno, že úřad získal pochybnosti „o souladu postupu zadavatele se zákonem“.

Hnutí STAN na svém webu minulý týden uvedlo, že stále trvá základní připomínka, kterou ke smlouvě má. Stát prý prodlužuje bez výběrového řízení kontrakt v řádu miliard, a to jen proto, že ministerstvo dopravy několik let nedělalo vůbec nic. „Domníváme se, že úspora by při řádném transparentním výběrovém řízení mohla být ještě větší,“ uvedl na webu hnutí šéf STAN Petr Gazdík.


Přečtěte si o „nové šlechtě“:

Nejlépe placená práce ve východním bloku? Kamioňák


„Jsme přesvědčeni, že náš postup byl správný. Udělali jsme všechno pro to, aby bylo možné pokračovat ve výběru mýta a bylo možné vypsat otevřený tendr na nový mýtný systém,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Podle něj ministerstvo prodloužením smlouvy odvrátilo situaci, kdy by by hrozil výpadek ve výběru kamionového mýta ve výši zhruba 10 miliard korun ročně. Zároveň uvedl, že ministerstvo antimonopolnímu úřadu poskytne veškeré podklady včetně vysvětlení svého postupu.

Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun. Dodatky s Kapschem nepodepsal ministr, ale jeho náměstek Jakub Kopřiva. Pravicová opozice uzavření dodatku na provoz mýtného systému kritizovala. ODS to označila za selhání ministra dopravy, podle TOP 09 tím vláda vystavuje Česko riziku soudů či arbitráží.

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun.

Dále čtěte:

Mýto? Čistě problém Babiše, říká ČSSD

OpenKapsch


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní…
Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít