Article, show

OpenKapsch

 Weikert 23. srpna 2016, 10:00  -  Petr Weikert
23. srpna 2016, 10:00

Dvěma bývalým pražským primátorům hrozí podmínka kvůli Opencard. Pražský městský soud v těchto dnech rozhoduje o tom, jestli Tomáš Hudeček a Bohuslav Svoboda spolu s dalšími obžalovanými nesou vinu na tom, že hlavní město utrpělo téměř 25 milionovou škodu, když prodloužilo smlouvu se softwarovou firmou, která údajně nevýhodně fungování karty zajišťovala. Soud by měli bedlivě sledovat zejména lidé na ministerstvu dopravy.

Ač se to zdá na první pohled zvláštní, tak pražský městský soud v těchto dnech projednává mnohem více, než jen kauzu Opencard. Vlastně už to, že se věc dostala před soud a žalobce Tomáš Lejnar požaduje pro oba čelní představitele města podmínky, je varovná. Na ministerstvu dopravy se totiž šéf resortu Dan Ťok chystá udělat přesně totéž, co udělal před pár lety Svoboda a jeho městská rada. Ne, že by si Ťok zadal s někým od Opencard, jako přes kopírák je ale stejná kauza prodloužení smlouvy s mýtnou firmou Kapsch.

Svoboda i jeho někdejší první náměstek Hudeček pykají za to, že se Praha v roce 2012 zavázala společnosti Haguess (dnes nástupnická eMoneyServices) a prodloužila s ní smlouvu. Podle obžaloby měli radní nechat vypsat výběrové řízení a Haguess nepreferovat. Oni naopak tvrdí, že museli Haguess bez výběrového řízení vybrat, protože kvůli nevýhodnému nastavení smluv z minulosti by hrozil kolaps systému a obrovské škody.

Vložme situaci do šablony mýtného systému. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO 2011) prodlužuje smlouvu se společností Kapsch také bez výběrového řízení. Důvodem jsou mimo jiné potíže z minula, protože původní dokument z roku 2006 a dodatky z roku 2007 nepočítaly s tím, že by smlouva s Kapschem měla vůbec někdy skončit, ačkoliv byla formálně sepsána na deset let. Kvůli tomu je problémem třeba předání systému od Kapsche jiné firmě, i když ruku na srdce, těch potíží je mnohem více a za většinu si může stát sám.


Přečtěte si další komentáře autora:

Nesmějte se Riu

Železný a věčný Michal Hašek

ČSSD se chystá na Vánoce


Soud teď dává ministerstvu dopravy jasně najevo, co ho čeká, když argumentuje slovy: Nemůžeme jinak, jsme ve vleku minulosti, zabraňujeme ještě větším škodám. Z pohledu práva to není argument pro to nevypsat výběrové řízení a zadávat zakázku takzvaně z ruky. Vládě to naznačily i posudky, které si nechala před schválením prodloužení smlouvy s Kapschem vypracovat.

Nebude trvat dlouho a kabinet může mít na krku žalobu stejně jako celá městská rada z éry Bohuslava Svobody. A podmínka by byl v tomhle případě velmi malý flastr. Přeci jen 25 milionů z Opencard je trochu jiná liga než miliardy z mýta.


Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít