23. srpna, 10:00

Dvěma bývalým pražským primátorům hrozí podmínka kvůli Opencard. Pražský městský soud v těchto dnech rozhoduje o tom, jestli Tomáš Hudeček a Bohuslav Svoboda spolu s dalšími obžalovanými nesou vinu na tom, že hlavní město utrpělo téměř 25 milionovou škodu, když prodloužilo smlouvu se softwarovou firmou, která údajně nevýhodně fungování karty zajišťovala. Soud by měli bedlivě sledovat zejména lidé na ministerstvu dopravy.

Ač se to zdá na první pohled zvláštní, tak pražský městský soud v těchto dnech projednává mnohem více, než jen kauzu Opencard. Vlastně už to, že se věc dostala před soud a žalobce Tomáš Lejnar požaduje pro oba čelní představitele města podmínky, je varovná. Na ministerstvu dopravy se totiž šéf resortu Dan Ťok chystá udělat přesně totéž, co udělal před pár lety Svoboda a jeho městská rada. Ne, že by si Ťok zadal s někým od Opencard, jako přes kopírák je ale stejná kauza prodloužení smlouvy s mýtnou firmou Kapsch.

Svoboda i jeho někdejší první náměstek Hudeček pykají za to, že se Praha v roce 2012 zavázala společnosti Haguess (dnes nástupnická eMoneyServices) a prodloužila s ní smlouvu. Podle obžaloby měli radní nechat vypsat výběrové řízení a Haguess nepreferovat. Oni naopak tvrdí, že museli Haguess bez výběrového řízení vybrat, protože kvůli nevýhodnému nastavení smluv z minulosti by hrozil kolaps systému a obrovské škody.

Vložme situaci do šablony mýtného systému. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO 2011) prodlužuje smlouvu se společností Kapsch také bez výběrového řízení. Důvodem jsou mimo jiné potíže z minula, protože původní dokument z roku 2006 a dodatky z roku 2007 nepočítaly s tím, že by smlouva s Kapschem měla vůbec někdy skončit, ačkoliv byla formálně sepsána na deset let. Kvůli tomu je problémem třeba předání systému od Kapsche jiné firmě, i když ruku na srdce, těch potíží je mnohem více a za většinu si může stát sám.


Přečtěte si další komentáře autora:

Nesmějte se Riu

Železný a věčný Michal Hašek

ČSSD se chystá na Vánoce


Soud teď dává ministerstvu dopravy jasně najevo, co ho čeká, když argumentuje slovy: Nemůžeme jinak, jsme ve vleku minulosti, zabraňujeme ještě větším škodám. Z pohledu práva to není argument pro to nevypsat výběrové řízení a zadávat zakázku takzvaně z ruky. Vládě to naznačily i posudky, které si nechala před schválením prodloužení smlouvy s Kapschem vypracovat.

Nebude trvat dlouho a kabinet může mít na krku žalobu stejně jako celá městská rada z éry Bohuslava Svobody. A podmínka by byl v tomhle případě velmi malý flastr. Přeci jen 25 milionů z Opencard je trochu jiná liga než miliardy z mýta.


Mohlo by vás zajímat

 Václav Liška, Aukro.cz, CEO

Aukro zpět v českých rukou. Polovinu koupil zakladatel Liška

 Andrej Babiš se musí omluvit hejtmanovi Miroslavu Novákovi

Omlouvat se hejtmanovi za „tunel“ Babiš nehodlá. Plánuje odvolání

Budova bývalé Živnostenské banky v Praze, sídlo společnosti CEFC Investment (Europe)

Ztráta na úvod. Čínská CEFC loni v Evropě prodělala 120 milionů

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče