Nový Piper M600 rozšiřuje nabídku turbovrtulových jednomotoráků

19. července 2016, 11:29  -  Jiří Červenka
19. července 2016, 11:29

Předáním prvního M600 zákazníkovi společnost Piper minulý týden fakticky odstartovala další éru v bohaté kariéře modelové řady PA-46, která brázdí oblohu už bezmála čtyři dekády.

Piper M600 je nejnovější model řady PA-46 Malibu. Začátkem července předal floridský výrobce první kus zákazníkovi. Homologaci přitom letoun získal teprve před měsícem, 18. června 2016.

Konstrukčně vychází Piper Meridian M600 z typu M500, od kterého se liší konstrukcí křídla, výkonnějším motorem Pratt & Whitney PT6A-42A a zejména větší palivovou nádrží, která stojí za výrazným zlepšením klíčových parametrů. Ty pro přehlednost uvádíme tradičně v tabulce:

Piper Meridian M500 vs. M600
Typ M500 M600
Výkon (k) 500 600
Objem nádrží (l) 644 984
Maximální dolet (km) 1852 2668
Maximální cestovní rychlost (km/h) 482 507

Zákazníci se ale mohou těšit také na komfortnější interiér a moderní avioniku Garmin G3000, která se ovládá přes dotykový displej a dokáže vykreslovat trojrozměrné vyobrazení okolního terénu. Samozřejmě zůstává zachována klíčová přednost řady PA-46 v podobě přetlakové kabiny. (Menší letadla ji většinou nemívají, posádka musí při letu ve vyšších hladinách používat kyslíkové masky. Což může být problém třeba u dětí, které masku na obličeji nechtějí.)

Za to vše si Piper účtuje nejméně 2,853 milionu USD (70 mil. Kč) – o 593 tisíc dolarů (14,5 milionu korun) více než za typ M500, který nadále zůstává v nabídce.

Majiteli prvního dodaného kusu jsou bratři Jerry a Jack Wardlawovi, kteří vlastní stavební firmu a patří k dlouholetým zákazníkům Piperu. Zajímavostí je, že barevné provedení jejich stroje je inspirované oficiálními barvami Georgijské univerzity.

Piper PA-46 se prodává od roku 1983, první prototyp však vzlétl již v roce 1979. Kromě turbovrtulových modelů M500 a M600 patří do této řady také model M350 s pístovým motorem a základní Matrix, který se musí obejít bez přetlakové kabiny. Všechny tyto varianty jsou standardně šestimístné.


Čtěte dále:

Nemáte na bizjet? Zde je pět dostupnějších letadel na cesty po Evropě

10 letadel, kterými létají čeští a světoví miliardáři


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít