Nový Piper M600 rozšiřuje nabídku turbovrtulových jednomotoráků

19. července, 11:29  -  Jiří Červenka
19. července, 11:29

Předáním prvního M600 zákazníkovi společnost Piper minulý týden fakticky odstartovala další éru v bohaté kariéře modelové řady PA-46, která brázdí oblohu už bezmála čtyři dekády.

Piper M600 je nejnovější model řady PA-46 Malibu. Začátkem července předal floridský výrobce první kus zákazníkovi. Homologaci přitom letoun získal teprve před měsícem, 18. června 2016.

Konstrukčně vychází Piper Meridian M600 z typu M500, od kterého se liší konstrukcí křídla, výkonnějším motorem Pratt & Whitney PT6A-42A a zejména větší palivovou nádrží, která stojí za výrazným zlepšením klíčových parametrů. Ty pro přehlednost uvádíme tradičně v tabulce:

Piper Meridian M500 vs. M600
Typ M500 M600
Výkon (k) 500 600
Objem nádrží (l) 644 984
Maximální dolet (km) 1852 2668
Maximální cestovní rychlost (km/h) 482 507

Zákazníci se ale mohou těšit také na komfortnější interiér a moderní avioniku Garmin G3000, která se ovládá přes dotykový displej a dokáže vykreslovat trojrozměrné vyobrazení okolního terénu. Samozřejmě zůstává zachována klíčová přednost řady PA-46 v podobě přetlakové kabiny. (Menší letadla ji většinou nemívají, posádka musí při letu ve vyšších hladinách používat kyslíkové masky. Což může být problém třeba u dětí, které masku na obličeji nechtějí.)

Za to vše si Piper účtuje nejméně 2,853 milionu USD (70 mil. Kč) – o 593 tisíc dolarů (14,5 milionu korun) více než za typ M500, který nadále zůstává v nabídce.

Majiteli prvního dodaného kusu jsou bratři Jerry a Jack Wardlawovi, kteří vlastní stavební firmu a patří k dlouholetým zákazníkům Piperu. Zajímavostí je, že barevné provedení jejich stroje je inspirované oficiálními barvami Georgijské univerzity.

Piper PA-46 se prodává od roku 1983, první prototyp však vzlétl již v roce 1979. Kromě turbovrtulových modelů M500 a M600 patří do této řady také model M350 s pístovým motorem a základní Matrix, který se musí obejít bez přetlakové kabiny. Všechny tyto varianty jsou standardně šestimístné.


Čtěte dále:

Nemáte na bizjet? Zde je pět dostupnějších letadel na cesty po Evropě

10 letadel, kterými létají čeští a světoví miliardáři


Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče