Article, show

Nemáte na bizjet? Zde je pět dostupnějších letadel na cesty po Evropě

13. června 2016, 12:00  -  Jiří Červenka
13. června 2016, 12:00

Proudová letadla představují vrchol rychlosti a pohodlí, ale jejich pořizovací i provozní náklady jsou astronomické. Cestovat vzduchem lze naštěstí i levněji. Sportovní a rekreační stroje dnes nechme stranou – vybrali jsme 5 letounů, které se hodí na pracovní cesty po Evropě i výlety s rodinou k moři nebo na hory. A na rozdíl od typického business jetu je můžete pilotovat sami.

Cessna 172 Skyhawk
Počet míst (včetně pilota): 4
Cestovní rychlost: 230 km/h
Dolet: 1185 km
Dostup: 4267 m
Nosnost (bez paliva): 416 kg
Orientační cena: 7,5 milionu Kč

Doslova synonymum výcvikového letounu – je jen málo pilotů, kteří se učili na něčem jiném než na Cessně 172, popřípadě některém z příbuzných modelů. To může leckoho odrazovat, ale podívejte se na to z druhé strany: co je dobré pro výcvik, je dobré i v praktickém létání. Svými výkony americký hornoplošník opravdu neohromí, nabízí však poměrně ojedinělou kombinaci nezáludných letových vlastností a velmi příznivých nákladů – jak pořizovacích, tak zejména provozních. Ne nadarmo je Cessna 172 letadlo, jichž se vyrobilo úplně nejvíc ze všech. Od roku 1956 jich vzniklo už více než 43 000. (Na druhém a třetím místě žebříčku jsou vojenská letadla z 2. světové války.)


Cirrus SR22T
Počet míst (včetně pilota): 5
Cestovní rychlost: 394 km/h
Dolet: 1574 km
Dostup: 7620 m
Nosnost (bez paliva): 568 kg
Orientační cena: 14,4 milionu Kč

Cirrus SR má stejně jako Cessna pístový motor, ale výkonnější – zvlášť ve vrcholné variantě T jako turbo. 315 koní uděluje letadlu podstatně živější projev. Zákazníci si ale na letadlech Cirrus cení rovněž praktické kabiny se sklopnými zadními sedadly (jako v autě), vyspělé avioniky Garmin Perspective a zejména bezpečnosti. Cirrus disponuje vestavěným padákem, na kterém se může při poruše motoru bezpečně snést k zemi. Pozoruhodná je rovněž funkce samočinného klesání v případě hypoxie – když při letu ve vysoké nadmořské výšce ztratíte kvůli nedostatku kyslíku vědomí, letadlo samo sklesá do bezpečné výšky. Cirrus nabízí i řadu vymožeností typických spíše pro větší letadla: odmrazování, yaw damper, noční vidění, syntetické zobrazování terénu atd. Nevýhodu má asi jen jedinou. Model SR22T s plnou výbavou vyjde na astronomických 750 000 USD čili 17,8 milionu korun. Samozřejmě bez DPH.


Diamond DA62
Počet míst (včetně pilota): 7
Cestovní rychlost: 356 km/h
Dolet: 2491 km
Dostup: 6096 m
Nosnost (bez paliva): 724 kg
Orientační cena: 26,3 milionu Kč

Velmi mladé letadlo, poprvé vzlétlo teprve v roce 2012. Osloví zejména ty, kdo chtějí psychologickou výhodu dvou motorů, aniž by hodlali akceptovat penalizaci v podobě (téměř) dvojnásobných výdajů za palivo. Diamond je totiž poháněn dieselovými agregáty. Ty jsou mnohem úspornější a navíc spalují JET A1 – letecký petrolej, který je běžně k dostání na větších letištích, protože na něj létají dopravní letadla. (Menší letadla s pístovými motory jinak používají avgas, letecký benzin podobný tomu automobilovému.) Výhodu úspornějšího provozu bohužel částečně smazávají krátké servisní intervaly motorů, ale výrobce postupně pracuje na jejich prodlužování. Teoretický dolet Diamondu DA62 umožňuje dosáhnout z Prahy bez mezipřistání jakéhokoli místa Evropy od jihovýchodního cípu Portugalska až po nejsevernější výběžky kontinentální Skandinávie. Za příznivého větru by stroj doletěl dokonce až na Island.


TBM 930
Počet míst (včetně pilota): 6
Cestovní rychlost: 467 km/h
Dolet: 3304 km
Dostup: 9449 m
Nosnost (bez paliva): 636 kg
Orientační cena: 93 milionů Kč

Rychlejší alternativa ke známějšímu švýcarskému stroji Pilatus PC-12. Svými výkony už produkt francouzské společnosti Daher-Socata představuje reálnou alternativu k menším tryskáčům. Výrobce ho označuje za „very fast turboprop“, velmi rychlý turbovrtulový letoun. Pokud se vám rychlost v tabulce nezdá dostatečně působivá, vězte, že oněch 467 km/h je hodnota v nastavení optimalizovaném pro delší dolet. Krátkodobě můžete upalovat po obloze rychlostí až 611 km/h. TBM je sice jednomotorový letoun, ale oproti výše uvedeným pístovým strojům už znamená velký skok jak ve výkonu, tak v prostoru, pohodlí… a ovšem i ceně. Lépe vybavená verze Elite s několika příplatky přesáhne hranici sto milionů korun.


Piaggio Avanti EVO
Počet míst (včetně pilota): 10
Cestovní rychlost: 732 km/h
Dolet: 3258 km
Dostup: 12 500 m
Nosnost (bez paliva): 907 kg
Orientační cena: 200 milionů Kč

Velmi rychlý dvoumotorový letoun s až 10 místy (včetně dvou v pilotní kabině) má rychlost, dolet i dostup na úrovni proudových business jetů. Proč si tedy nekoupit rovnou tryskáč, ptáte se? Protože jeho provoz by vyšel ještě mnohem dráž. Zatímco u srovnatelných proudových letadel vychází měrný dolet ve vysokých nadmořských výškách asi na 2 km na kilogram paliva, v případě Avanti je to 3,1 km/kg. Podle propočtů firmy Piaggio může být Avanti při letu rychlostí 315 uzlů v hladině FL 410 (cca 538 km/h ve výšce 12 497 m) až o 70 procent úspornější než podobná letadla s proudovými motory. I naprostého laika tento stroj zaujme neobvyklou koncepcí s malými přídavnými křídly vpředu a dozadu otočenými tlačnými vrtulemi. Díky tomu je v kabině větší ticho, i když zvenku se Avanti naopak jeví hlučnější. Od roku 2015 dodává Piaggio vylepšenou verzi EVO s kompozitovými vrtulemi Hartzell, vylepšenou aerodynamikou a za příplatek i s větší nádrží. Výsledkem je lepší stoupavost, o 463 km delší dolet, o tři procenta nižší spotřeba a o 68 % menší vnější hluk.


Jak rozumět parametrům

Základní parametry tak, jak se u letadel uvádějí a jak je uvádíme i my, nejsou v provozu dosažitelné souběžně. Pokud si vezmeme za příklad Cessnu, nemůžeme číst tabulku tak, že do letounu lze naložit 416 kg zátěže a urazit s ním vzdálenost 1185 m rychlostí 230 km/h. Každý let je kompromisem mezních parametrů – čím víc je letadlo naložené a čím rychleji letí, o to dříve bude muset tankovat. Je to stejné jako u aut.

Do užitečného zatížení je navíc nutno započítat hmotnost paliva i posádky! S plnou nádrží o objemu 201 l tak nosnost Cessny klesne na 272 kg. S rostoucí hmotností se také prodlužuje vzletová i přistávací vzdálenost, zhoršuje se stoupavost atd. Součástí dokumentace každého letadla jsou proto tzv. „performance charts“ – tabulky, s jejichž pomocí pilot stanoví optimální parametry letu vzhledem k zátěži, plánované trase a počasí.


Čtěte dále:

10 letadel, kterými létají čeští a světoví miliardáři

Nástupci Concordu: přichází čas nadzvukových bizjetů

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít