Boeing 747 nemusí jen vozit lidi nebo náklad. Umí i hasit požáry

20. srpna, 10:32  -  Jiří Červenka
20. srpna, 10:32

Unikátní speciál na bázi legendárního dopravního „jumbo jetu“ je něco jako gigantický hasicí přístroj. Určen je zejména k hašení rozsáhlých požárů v přírodě, na které konvenční hasičská technika nestačí.

Hasičská letadla nejsou zase tak mimořádná, v suchých teplých oblastech s častými lesními požáry se používají docela běžně. Global SuperTanker se ale obvyklým měřítkům hasicích letounů zcela vymyká. Je jediný svého druhu.

Jeho provozovatelem je společnost Global SuperTanker Services z Colorada. Osm nádrží pojme celkem 74 200 litrů hasicího prostředku, který lze vypustit najednou nebo po částech. Doplnění na zemi trvá něco přes 30 minut. Nádrže nemusí nést jen vodu, hasicí systém je schválený také pro použití zpomalovačů hoření, gelu a pěny.

Další možná použití unikátního Boeingu zahrnují vypouštění prostředků pro zachytávání ropných skvrn při haváriích na moři a dokonce i plošné rozsévání semen, například při zalesňování.

Letoun bázovaný v Colorado Springs dosáhne jakéhokoliv místa ve Spojených státech do 2,5 hodiny a za méně než 20 hodin se přesune kamkoliv na světě. Jak to vpadá, když SuperTanker vyvrhne ze svých útrob sedmdesát tisíc litrů vody, se můžete podívat na videu ze zkušebního zásahu:

Firma Global SuperTanker Services vznikla teprve v roce 2015. O budoucnost se zatím nebojí. Jakmile letadlo získá veškerá potřebná povolení ke komerčnímu nasazení, ředitel Global SuperTanker Services Jim Wheeler vidí na trhu prostor pro flotilu „nejméně tří letadel, možná i víc.“

Předchozí podobný projekt ale úspěšný nebyl. Hasicí soustava, kterou Global SuperTanker Services nechala do svého Boeingu 747-400 nainstalovat, byla původně osazena ve starším 747-100 společnosti Evergreen Supertanker Services. Ta provozovala stejnou činnost od roku 2009, na konci roku 2013 však zkrachovala.


Čtěte dále:

Osobní Jumbo Jet? Airbus a Boeing prodávají VIP verze letadel

Airbus i Boeing zvažují ještě delší verze svých dvoumotorových obrů


Mohlo by vás zajímat

 Andrej Babiš se musí omluvit hejtmanovi Miroslavu Novákovi

Omlouvat se hejtmanovi za „tunel“ Babiš nehodlá. Plánuje odvolání

Budova bývalé Živnostenské banky v Praze, sídlo společnosti CEFC Investment (Europe)

Ztráta na úvod. Čínská CEFC loni v Evropě prodělala 120 milionů

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

Ilustrační foto

Jourová: Ani opravená auta Volkswagenu nesplňují emise

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče