Revoluce v kamionové dopravě? Němci otestují e-dálnici s trolejemi

02. února, 12:55  -  František Novák
02. února, 12:55

Vyplatí se elektrifikovat dálnice? To budou zkoušet v Německu na dvou úsecích. Projekt podporuje německé ministerstvo životního prostředí. Dosud byl otevřen dvoukilometrový úsek ve Švédsku. Hybridní kamiony vyvíjí firma Siemens ve spolupráci s výrobcem kamionů Scania.

Dva elektrifikované úseky dálnic mají být otevřeny v německých zemích Šlesvicko-Holštýnsko a Hesensko, informovala agentura DPA. Zprovozněny by měly být do konce roku 2018 a každý úsek má být dlouhý 12 kilometrů.

Zatím funguje dvoukilometrový úsek ve Švédsku, který byl otevřen v polovině roku 2016 u města Gävle severně od Stockholmu. V nejsevernější německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko projekt schvaluje místní zelený ministr životního prostředí Robert Habeck. „E-Highway nabízí šanci vytvořit mobilitu bez spalování uhlí a plynu,“ prohlásil s tím, že elektrifikaci dálnic Strana zelených jednoznačně podporuje.

Projekt z dílny koncernu Siemens předpokládá využití technologie chytrého pantografu. Kamion se k elektrickému vedení připojí automaticky. Při rychlosti nad 90 kilometrů za hodinu se zase automaticky odpojí, totéž platí při předjíždění. Řidič tak nemusí vůbec řešit, zda je k vedení připojen či ne.

Jak to funguje?

„Koncept je založen na kombinaci elektrifikované komunikace a hybridního pohonu kamionu. Nad pravým pruhem testovací dálnice je nainstalováno elektrické vedení, ke kterému je kamion během jízdy připojen pantografem. Díky tomu odpadá tradiční problém elektromobilů, malá výdrž akumulátorů. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, si ji jednoduše za jízdy odeberou přímo ze sítě,“ uvedla loni firma Siemens, která se na projektu podílí společně s výrobcem kamionů Scania. Ve švédské automobilce Scania drží většinu akcií Volkswagen Group.

Ekologická nákladní doprava

Projekt v Německu podporuje ministerstvo životního prostředí. Nákladní doprava by se tak měla stát ekologičtější, s výrazným snížením emisí. Inspiruje se Švédskem. To si vytklo cíl, že do roku 2030 bude automobilová doprava v zemi bezemisní.

Nákladní automobily napojené na elektrické vedení mají snížit emise o 80 až 90 procent a spotřeba energie by měla být nižší o více než 50 procent, tvrdí firma Siemens.

Testovací úseky dálnice v Německu mají ukázat, na kolik by elektrifikace silnic přišla. „Po zveřejnění našeho rozhodnutí podpory dvou pilotních úseků dálnic, byla vypsána veřejná soutěž na vytvoření potřebné infrastruktury. Nyní se mohou přihlašovat do tohoto procesu firmy,“ uvedlo německé ministerstvo. Přesný harmonogram výstavby zatím není znám, ale infrastruktura musí být hotova do konce roku 2018.

Předpokladem pro financování elektrifikace dálnic je to, že bude stoupat význam nákladní dopravy při transportu zboží a německá spolková vláda nechce zvyšovat emise spalováním fosilních paliv.

Vláda v Berlíně přitom předpokládá, že se do roku 2030 může zvýšit přepravní kapacita železnice jen o pět procent. Proto většina přepravy zboží zůstane na silnicích a dálnicích.

Elektrifikace dálnic může být jednou z možných cest, jak nezvyšovat emise skleníkových plynů. Elektrická energie přitom musí pocházet z obnovitelných zdrojů. Také se hovoří o využití palivových článků, kdy je jako palivo použit vodík.

E-dálnici podporuje EU projektem E-highway2050:

Dále čtěte:

Exšéf Českých drah Žaluda chce dobýt svět s lithiovými autobateriemi

Nové zbraně proti emisím: Ind dělá z CO2 kypřící prášek

Zisk Siemensu vzrostl o čtvrtinu na téměř dvě miliardy eur


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít