Poptávka po mědi kvůli elektromobilům prudce vzroste

14. června, 15:43 - čtk
14. června, 15:43

Rostoucí počet elektrických vozů na silnicích by v nejbližším desetiletí mohl zvýšit poptávku po mědi pro tento sektor až devítinásobně. Vyplývá to ze zprávy konzultační společnosti IDTechEx vypracované pro Mezinárodní svaz mědi (ICA). Počet elektrických nebo hybridní aut a autobusů by do roku 2027 měl podle zprávy stoupnout na 27 milionů z letošních tří milionů.

„Poptávka po elektrických vozech by se v příštích deseti letech měla výrazně zvýšit, protože technologie se zlepší, cenový rozdíl s benzinovými vozy se smaže a bude rozmístěno více dobíjecích stanic,“ uvedl analytik IDTechEx Franco Gonzalez. „Náš průzkum předpovídá, že tento růst zvýší poptávku po mědi pro elektrická auta a autobusy ze 185 000 tun v roce 2017 na 1,4 milionu tun v roce 2027.“

Elektrické vozy využívají značné množství mědi v bateriích a vinutých a měděných rotorech používaných v elektrických motorech. Jedno auto může podle ICA mít až šest kilometrů měděného elektrického vedení.


Přečtěte si, jak se ke zdrojům surovin postavila vláda:

Zaostřeno na lithium. Vláda schválila politiku pro nerostné suroviny


Velikost globálního trhu s mědí se nyní pohybuje kolem 23,9 milionu tun. To podle analytiků naznačuje, že elektrické vozy se mohou do deseti let podílet na poptávce po mědi zhruba šesti procenty. V současnosti je tento podíl necelé jedno procento.

V běžném autě je 23 kilogramů mědi, v elektromobilu 60

Trh s elektrickými vozy se podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) v současnosti soustředí jen na omezený počet zemí. Zhruba 95 procent prodeje elektrických aut se uskuteční v deseti zemích - Číně, USA, Japonsku, Kanadě, Norsku, Británii, Francii, Německu, Nizozemsku a Švédsku. IEA se domnívá, že existuje „dobrá šance“, že po celém světě bude do roku 2020 jezdit devět až 20 milionů elektrických vozů a jejich počet do roku 2025 vzroste na 40 až 70 milionů.

Podle zprávy ICA automobil se spalovacím motorem potřebuje až 23 kilogramů mědi. Hybridní elektrický vůz potřebuje téměř dvojnásobek, zhruba 40 kilogramů a čistě elektrický vůz až 60 kilogramů mědi. Autobus v závislosti na velikosti baterie potřebuje 224 až 369 kilogramů mědi.

Dalším zdrojem poptávky po mědi je také dobíjecí infrastruktura pro elektrické vozy. Poptávku po mědi by mohlo zvýšit i zvažované používání střešních solárních panelů u aut.

Přečtěte si také:

Druhá šance příbramského uranu. Stát rozjíždí akci za 2,5 miliardy

Lithium a hnědé uhlí. Perspektivní a nezbytná surovina, tvrdí ministerstvo

Investice do do těžby lithia v Krušných horách budou v řádech miliard


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít