Petr Hájek, jednatel firmy SOR Libchavy: teď chceme na Balkán

08. dubna 2009, 00:00 - Petr Bayer
08. dubna 2009, 00:00

Firma SOR Libchavy vznikla v roce 1991. Začala s výrobou malých autobusů, časem se však vypracovala až na 18metrové kolosy.

Výroba poměrně rychle rostla. Jak vás však nyní poznamenává současná krize?

Lze říci, že v některých případech pozorujeme u zákazníků určité vyčkávání, případně tendenci přesouvat investice do druhého pololetí letošního roku.

Očekáváte pomoc od státu?

Byli bychom rádi, kdyby zůstaly zachovány, případně navýšeny dotace na obnovu vozového parku.

Jaké změny mohou ve vašem sektoru nastat v nejbližší budoucnosti?

Myslím si, že za určitých podmínek by současná situace mohla vést ke zvýšení poptávky po nových autobusech. Objevují se totiž návrhy na zvyšování dopravní obslužnosti, které jsou cíleny k řešení problému rostoucí nezaměstnanosti. Pokud by tedy kraje dostaly více finančních prostředků na zlepšení dopravní obslužnosti, určitě by to s sebou neslo i navýšení počtu linek či hustoty linek, a tak by se zvýšila i poptávka po nových autobusech.

Které trhy jsou pro vás nejvýznamnější? Nejdůležitější je pro nás domácí trh. Zastáváme pravidlo, že dopravce se musí nejdříve prosadit doma. Pokud se dokáže prosadit na domácím trhu, pak má dobrou šanci exportovat. Úspěchem na domácím trhu získává určitý objem referencí, které pak může použít v tendrech na dodávky autobusů v zahraničí. Když jste zmínil zahraniční dodávky, kam se v cizině zaměřujete vy? V současné době se významně zaměřujeme na Balkán, konkrétně na země, jako jsou Bulharsko, Srbsko či Makedonie. Zajímáme se také o ruský trh. Proč právě tato teritoria?

Obecně jde především o země, v nichž je zanedbaná příslušná infrastruktura. Etablování se na těchto trzích je ovšem časově a investičně velmi náročné. Úspěchy jsme již zaznamenali také například v Polsku. Licenční výrobou jsme zastoupeni v Maďarsku.

Ovlivňují exportní zakázky poměr domácích a cizích subdodavatelů?

Import představuje 40 procent, ostatní dodavatelé jsou z tuzemska. Předpokládáme, že tento poměr zůstane i nadále zachován. Vybíráme podle námi provedeného rozsáhlého auditu na základě požadavků ISO.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče