Petr Hájek, jednatel firmy SOR Libchavy: teď chceme na Balkán

08. dubna 2009, 00:00 - Petr Bayer
08. dubna 2009, 00:00

Firma SOR Libchavy vznikla v roce 1991. Začala s výrobou malých autobusů, časem se však vypracovala až na 18metrové kolosy.

Výroba poměrně rychle rostla. Jak vás však nyní poznamenává současná krize?

Lze říci, že v některých případech pozorujeme u zákazníků určité vyčkávání, případně tendenci přesouvat investice do druhého pololetí letošního roku.

Očekáváte pomoc od státu?

Byli bychom rádi, kdyby zůstaly zachovány, případně navýšeny dotace na obnovu vozového parku.

Jaké změny mohou ve vašem sektoru nastat v nejbližší budoucnosti?

Myslím si, že za určitých podmínek by současná situace mohla vést ke zvýšení poptávky po nových autobusech. Objevují se totiž návrhy na zvyšování dopravní obslužnosti, které jsou cíleny k řešení problému rostoucí nezaměstnanosti. Pokud by tedy kraje dostaly více finančních prostředků na zlepšení dopravní obslužnosti, určitě by to s sebou neslo i navýšení počtu linek či hustoty linek, a tak by se zvýšila i poptávka po nových autobusech.

Které trhy jsou pro vás nejvýznamnější? Nejdůležitější je pro nás domácí trh. Zastáváme pravidlo, že dopravce se musí nejdříve prosadit doma. Pokud se dokáže prosadit na domácím trhu, pak má dobrou šanci exportovat. Úspěchem na domácím trhu získává určitý objem referencí, které pak může použít v tendrech na dodávky autobusů v zahraničí. Když jste zmínil zahraniční dodávky, kam se v cizině zaměřujete vy? V současné době se významně zaměřujeme na Balkán, konkrétně na země, jako jsou Bulharsko, Srbsko či Makedonie. Zajímáme se také o ruský trh. Proč právě tato teritoria?

Obecně jde především o země, v nichž je zanedbaná příslušná infrastruktura. Etablování se na těchto trzích je ovšem časově a investičně velmi náročné. Úspěchy jsme již zaznamenali také například v Polsku. Licenční výrobou jsme zastoupeni v Maďarsku.

Ovlivňují exportní zakázky poměr domácích a cizích subdodavatelů?

Import představuje 40 procent, ostatní dodavatelé jsou z tuzemska. Předpokládáme, že tento poměr zůstane i nadále zachován. Vybíráme podle námi provedeného rozsáhlého auditu na základě požadavků ISO.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít