Article, show

Petr Hájek, jednatel firmy SOR Libchavy: teď chceme na Balkán

08. dubna 2009, 00:00 - Petr Bayer
08. dubna 2009, 00:00

Firma SOR Libchavy vznikla v roce 1991. Začala s výrobou malých autobusů, časem se však vypracovala až na 18metrové kolosy.

Výroba poměrně rychle rostla. Jak vás však nyní poznamenává současná krize?

Lze říci, že v některých případech pozorujeme u zákazníků určité vyčkávání, případně tendenci přesouvat investice do druhého pololetí letošního roku.

Očekáváte pomoc od státu?

Byli bychom rádi, kdyby zůstaly zachovány, případně navýšeny dotace na obnovu vozového parku.

Jaké změny mohou ve vašem sektoru nastat v nejbližší budoucnosti?

Myslím si, že za určitých podmínek by současná situace mohla vést ke zvýšení poptávky po nových autobusech. Objevují se totiž návrhy na zvyšování dopravní obslužnosti, které jsou cíleny k řešení problému rostoucí nezaměstnanosti. Pokud by tedy kraje dostaly více finančních prostředků na zlepšení dopravní obslužnosti, určitě by to s sebou neslo i navýšení počtu linek či hustoty linek, a tak by se zvýšila i poptávka po nových autobusech.

Které trhy jsou pro vás nejvýznamnější? Nejdůležitější je pro nás domácí trh. Zastáváme pravidlo, že dopravce se musí nejdříve prosadit doma. Pokud se dokáže prosadit na domácím trhu, pak má dobrou šanci exportovat. Úspěchem na domácím trhu získává určitý objem referencí, které pak může použít v tendrech na dodávky autobusů v zahraničí. Když jste zmínil zahraniční dodávky, kam se v cizině zaměřujete vy? V současné době se významně zaměřujeme na Balkán, konkrétně na země, jako jsou Bulharsko, Srbsko či Makedonie. Zajímáme se také o ruský trh. Proč právě tato teritoria?

Obecně jde především o země, v nichž je zanedbaná příslušná infrastruktura. Etablování se na těchto trzích je ovšem časově a investičně velmi náročné. Úspěchy jsme již zaznamenali také například v Polsku. Licenční výrobou jsme zastoupeni v Maďarsku.

Ovlivňují exportní zakázky poměr domácích a cizích subdodavatelů?

Import představuje 40 procent, ostatní dodavatelé jsou z tuzemska. Předpokládáme, že tento poměr zůstane i nadále zachován. Vybíráme podle námi provedeného rozsáhlého auditu na základě požadavků ISO.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít