Menu Zavřít

Evropská komise vyšetřuje slovenskou pobídku pro Jaguar Land Rover

24. 5. 2017
Autor: Profimedia.cz

Evropská komise zahájila podrobné vyšetřování plánu Slovenské republiky poskytnout britské automobilce Jaguar Land Rover 125 milionů eur (3,3 miliardy korun) na investici do nového závodu u Nitry. Komise má pochybnosti, zda tento plán splňuje pravidla Evropská unie o státní pomoci. Automobilka hodlá do továrny investovat celkem 1,4 miliardy eur (37 miliard Kč). Slovensko označilo postup komise za obvyklý a přislíbilo spolupracovat.

„Je dobré, když veřejné investice stimulují hospodářský růst v členských zemích. Musíme se však vyhnout škodlivému soutěžení mezi členskými státy. Komise důkladně prošetří, zda je plánovaná pomoc ze strany Slovenské republiky skutečně nevyhnutelná k tomu, aby společnost Jaguar Land Rover umístila svou investici v Nitře, zda je tato pomoc omezená na nevyhnutelné minimum a zda nenarušuje hospodářskou soutěž či nepoškozuje soudržnost v EU,“ uvedla komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Továrna u Nitry s kapacitou 150 000 vozidel ročně by měla zahájit provoz v příštím roce. Jaguar Land Rover sídlí v Británii, od roku 2008 je však součástí indické společnosti Tata Motors.

Slovenský ministr hospodářství Peter Žiga v reakci označil postup komise za oprávněný a přislíbil, že Bratislava bude s ní v této záležitosti spolupracovat. „Nevidím v tom nic komplikovaného. Jsme otevřeni tomuto řízení, poskytneme komisi příslušné informace a podklady,“ přislíbil Žiga.

Komise má pochybnosti zejména o tom, zda plánovaná státní pomoc stimuluje soukromé investice. Slovenská republika podle komise navíc tvrdí, že bez této pomoci by se investice automobilky Jaguar Land Rover realizovala mimo Evropskou unii, konkrétně v Mexiku. Komise však uvedla, že bude muset přezkoumat indicie, podle kterých měla státní podpora přimět společnost Jaguar Land Rover, aby dala Slovensku přednost před jinou členskou zemí EU.

Automobilka podle slovenských medií potvrdila, že nabídka pobídek ze strany Slovenska byla součástí jejího rozhodnutí upřednostnit při umístění investice Evropu před Mexikem.

BRAND24

O továrnu se podle dřívějších informaci kromě Slovenska a Mexika ucházely také Česká republika, Polsko, Maďarsko a Turecko.

Čtěte více o dění v automobilovém průmyslu:

Automobilkám chybí lidé. V zemích V4 potřebují 100 tisíc pracovníků

USA zažalují Fiat Chrysler kvůli emisím

Škoda chce do roku 2025 prodávat čtvrtinu aut na elektřinu

Škoda má z jednoho auta 40 tisíc, Ferrari 2 miliony

Britský ministr žádá náhrady pro majitele problémových škodovek


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).