Německá města smějí zakazovat vjezdy dieselům. Nejspíš začnou už letos

27. února, 13:03 - čtk
27. února, 13:03

Řidiči musí počítat se zákazy jízdy naftových aut v některých německých městech. Spolkový správní soud v Lipsku dnes rozhodl, že tyto zákazy jsou právně přípustné. První zákazy jízdy by podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe, která případ iniciovala, mohly přijít už letos. Týkat se do budoucna mohou až několika desítek měst.

Nejvyšší správní soud projednával dva případy, v nichž soudy nižší instance nařídily lidnatým zemím Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy naftových aut jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní.

S tím dnes vyslovil souhlas i správní soud, když dovolání týkající se dvojice měst odmítl. Jak Düsseldorf, tak Stuttgart nyní s přihlédnutím na přiměřenost opatření musí své plány čistoty ovzduší přepracovat. Nově by jejich součástí měly být i zákazy jízdy týkající se všech osobních naftových aut s výjimkou těch, které splňují nejnovější emisní normu Euro 6.


Více ze světa motorů čtěte na webu Autobible


„My jsme v každém případě šťastní a spokojení,“ řekl novinářům šéf Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch, podle něhož dal soud přednost zdraví občanů před možností pohybovat se ve špinavém autě. „Po tomhle rozsudku bude možné donutit automobilový průmysl, aby část svého zisku využil na to, že dieselové vozy budou vylepšeny a my relativně rychle získáme čistý vzduch,“ je přesvědčen. Dnešek považuje za velký den pro čisté ovzduší v Německu.


Za čistou Mallorku: Baleáry se chtějí zbavit spalovacích motorů a emisí


Čistota ovzduší se sice ve spolkové republice postupně zlepšuje, asi 70 německých měst ale stále ještě překračuje povolené maximální koncentrace oxidu dusičitého. Limity, k jejichž překračování nejvíce přispívají právě osobní dieselová auta, přitom mají dodržovat už od roku 2010.

Dopady verdiktu budou zřejmě dalekosáhlé. Pro vozy splňující normu Euro 4 a starší mají podle Resche zákazy přijít už letos. Pro auta splňující normu Euro 5 mají přijít s odstupem ve druhé polovině příštího roku. Ve spolkové republice je celkem registrováno kolem 15 milionů osobních naftových vozů. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6, a jejich majitelé se tedy zákazů obávat nemusí.

Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít dopad i na Českou republiku, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.

Zakázat naftové motory chtějí i Paříž, Madrid nebo Atény

- Diskuse o omezování či zákazu naftových motorů vypukla naplno po emisním skandálu německé automobilky Volkswagen, který vypukl v září 2015. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) tehdy obvinila Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Celkově se problém dotkl 11 milionů aut a vedl k řadě žalob a k obřím pokutám.

- Zákazy jízdy některých dieselových aut v Německu hrozí proto, že ve zhruba 40 německých městech jsou dlouhodobě překračovány hraniční hodnoty oxidů dusíku. Kromě Stuttgartu a Düsseldorfu se o zákazu hovoří i v dalších městech jako je Mnichov, Berlín nebo Kolín nad Rýnem, které jsou nejvíce znečištěny. Zákaz by se neměl týkat automobilů splňujících normu Euro 6.

- První větší snahou měst o zákaz vjezdu automobilů s naftovými motory byla konference organizace Cities 40 (C40) v Mexiku v prosinci 2016, na které se Paříž, Mexiko, Atény a Madrid přihlásily k úmyslu zakázat naftové automobily do roku 2025. Skupina měst vedoucích boj proti změnám klimatu C40 spojuje více než 90 největších světových měst, které představují více než 650 milionů obyvatel a čtvrtinu světové ekonomiky.

- Některá města, jako například Madrid nebo Oslo, chtějí zcela zakázat vjezd automobilů do centra města bez ohledu na druh motoru a některé země již oznámily, že plánují zakázat prodej aut s naftovými i benzínovými motory.

- Loni v červenci britská vláda oznámila, že chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. O deset let později by měly být všechny vozy na britských silnicích plně elektrizovány. Stejný plán loni oznámila i francouzská vláda a loni také norský parlament stanovil nezávazný cíl, aby do roku 2025 byly všechny vozy prodané v zemi bez emisí.

- K 31. prosinci 2017 bylo podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) v České republice registrováno celkem 5,592.738 osobních automobilů. Z toho připadalo 62,5 procenta na benzinové motory, 36,9 procenta na naftové. Počet vozidel s dieselovým motorem se oproti roku 1994 zvýšil více než desetkrát. V Německu je tento podíl podle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) 66,2 procenta automobilů s benzínovými motory a 32,3 procenta pro diesely. V zemích Evropské unie připadá na naftové motory 41,2 procenta automobilů, s benzinovými motory jezdí 55,6 procenta automobilů.

- ACEA ve svých analýzách upozorňuje, že přesun od naftových k benzinovým autům zvyšuje emise oxidu uhličitého (CO2) a ohrožuje plány na snížení těchto emisí. Naftové vozy vypouštějí méně CO2 než ty benzinové, jsou ale zodpovědné za největší část znečištění oxidem dusičitým (NO2) ve městech.

- Podle německého úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané oxidem dusičitým. V celé Evropě to je podle ekologických organizací kolem 400.000 mrtvých.

Dále čtěte:

Masivní výprodej dieselů pod cenou z Německa do Česka? Podle autobazarů nenastane

Blahodárný smog? Znečištěné ovzduší nad Asií zpomaluje globální oteplování

Jaká bude správná teplota pro Zemi v roce 2100? Trumpův ekolog vyvolal pozdvižení

Brusel má plné zuby smradlavých měst. Vysvětlovat bude i ministr Brabec


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 1.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zaplatit daň z nemovitostí za rok 2018 musíte do 31. května
GDPR bez strašení: Užitečné tipy pro majitele malých webů a e-shopů
Syndrom nemocných domů (11)
5 výhod stavebního spoření, díky kterým zhodnotíte své peníze
I důchodci mohou pobírat nemocenskou
Auta
Kupujte, nebudou. Kolik je na trhu dvanáctiválců a kdo vám…
Volvo S90 Ambience nemá sedadlo spolujezdce a nabízí falešné střešní okno
Škoda Kamiq má po premiéře. Prohlédněte si crossover, který se k nám nedostane
Opel Grandland X chce být ještě stylovějším crossoverem. Přichází dvoubarevná verze
Plug-in hybrid Subaru s technikou z Priusu dostane jméno Evoltis
Technologie
Recenze 4K IPS herního monitoru Acer Predator XB271HK (G-Sync)
Velká soutěž s Transcendem: Vyhrajte chytrou autokameru nebo přenosný SSD disk ke smartphonu
Asus má zaděláno na hit. ZenFone Max Pro má velkou baterku a čistý Android 8.1
Apple ještě nemá Shazam jistý. Evropská komise obchod prošetřuje
Schovává si AMD Ryzen 7 2800X v záloze? Prý není vyloučen. Ukázal se i Radeon Vega Nano
Hry pro příležitostné hráče