Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: čtk

Glosa Ondřeje Hergesella: Drahá a zastaralá Lítačka

25. června, 06:24 - Ondřej Hergesell
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: čtk
25. června, 06:24

Z původně proklamovaných dvou milionů vystoupají náklady na Lítačku přinejmenším na půl miliardy. Systém však postrádá řadu slibovaných funkcí, běžně známých z komerčního sektoru.

Byla to velká sláva, když na začátku roku 2016 představovala tehdejší primátorka Prahy Adriana Krnáčová projekt Lítačka. Slibovala s minimálními náklady nahradit Bémovu extrémně předraženou kartu Opencard, převést ji do mobilu a i díky moderní aplikaci zpřístupnit cestujícím spoustu zajímavých funkcionalit.

Po bezmála třech a půl letech lze konstatovat, že se nekoná ani jedno. Přestože si systém vyvíjí Praha interně prostřednictvím firmy Operátor ICT, náklady na Lítačku stoupnou oproti původním proklamacím “Krndy” víc než stonásobně. Aplikace navíc postrádá spoustu elementárních funkcí současné “mobilní doby” a to málo, co funguje, dokáže nahradit stará dobrá SMS jízdenka, nebo aplikace třetích stran umožňující vyhledávání v jízdních řádech.

Služby? Pomalejší, horší

Představte si situaci, kdy si elektronickou cestou chcete koupit časový kupón na pražskou MHD, případně přikoupit předplatné pro příměstská pásma Pražské integrované dopravy (PID). V duchu současné doby si nainstalujete do smartphonu aplikaci PID Lítačka, pro kterou si pražský magistrát objednal nákladnou kampaň v komerčních rádiích a dalších médiích.

na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
474 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Grand Cherokee
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 V6 Diesel 140 kW
Výbava:
Laredo
1 095 920 Kč
s DPH
na objednávku BMW X5
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
Sériové provedení
1 574 352 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Ioniq EV
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV
Výbava:
Ultimate
711 322 Kč
s DPH
skladem Lexus RX
Hybrid
Automatická
Motor:
450h AWD
Výbava:
Executive Plus Panoramatic
1 520 000 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona Electric
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV ECO 39.2 kWh
Výbava:
Future
894 990 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH

Vytvoříte si účet, vyplníte spoustu osobních údajů, spárujete si kartu a pak zjistíte, že to všechno bylo zbytečné, protože si v aplikaci můžete koupit jízdenku maximálně na jeden den. Ukazuje se, že tolik proklamovaná (a značně nákladná) aplikace PID Lítačka je vlastně jen vyvoněnější způsob pro nákup jednorázové jízdenky když u sebe nemáte peněženku, doplněný o možnost vyhledávání spojů. Za desítky, vlastně stovky milionů korun zoufale málo muziky.

Pojďme zpět k nákupu časových kupónů. Pokud nechcete stát frontu u okénka dopravního podniku jako ve 20. století a příčí se vám jezdit načerno, nezbude vám nic jiného než si založit účet na webové stránce PIDLitacka.cz, kde vše začíná nanovo. Další registrace, stejný proces párování karty, a teprve když vás systém laskavě autorizuje (ne všichni uživatelé původní Opencard mají to štěstí, systém je prostě odmítne zaregistrovat) můžete konečně nakupovat časové kupóny.


Metro ano, Břevnovská radiála ne. Adam Scheinherr vybírá, na které stavby pošle Praha miliardy


Překvapuje vás, že projekt se shodným názvem, provozovaný stejným subjektem (městem vlastněnou firmou Operátor ICT), nedokáže sladit funkcionalitu webového e-shopu s aplikací? Nejste jediní. Zrcadlení čipové karty do aplikace ve smartphonech, které umí třeba IN karta od Českých drah? Kdeže. A že byste mohli Lítačkou zaplatit parkovné v pražských parkovacích zónách, jak uměla předchozí Opencard? Na to také zapomeňte.

Nicméně tím peripetie nekončí. Přestože magistrátní firma slibuje, že se nákup kupónu “propíše” rovnou, abyste mohli hned cestovat, realita je jiná. Kupóny se s Lítačkou mohou propojovat až hodinu (někdy i déle), takže když vás během této doby zastaví revizor, máte problém a pokutu na krku. Přestože máte nakoupený a zaplacený kupón, Operátor ICT má 60 minut (!) na to, aby ho laskavě spároval s vaším účtem. V době, kdy i tak opatrné a rigidní instituce, jako jsou banky, zavádí systém okamžitých - vteřinových - převodů peněz z účtu na účet, trvá městské firmě daleko jednodušší proces hodinu.

Z červené zelená

Nad tím vším by se dalo přimhouřit oko, kdyby byla Lítačka tím levným projektem, nezatěžujícím kasu pražského magistrátu, který slibovala Krnáčová. Původně proklamované výši nákladů v úrovni 1,6 až 1,9 milionu korun nevěřila snad ani ona, takže pár týdnů po představení “přihodila” pár milionů a prohlásila, že se pořizovací náklady vejdou do deseti milionů. Ve skutečnosti se samotná investice vyšplhala na asi 40 milionů.

Jenže to jsou jen drobné oproti provozním nákladům, které exprimátorka jaksi opomněla v původních kalkulacích a libě znějících proklamacích zmínit. Operátor ICT záhy po spuštění celého systému připustil, že na každoměsíční provoz padnou zhruba tři miliony korun, tedy necelých 40 milionů ročně. Podle pražských opozičních politiků přijde provoz systému Lítačky na asi 60 milionů, za desetileté období provozu systému tak metropole zaplatí víc než půl miliardy korun.

“Praha pouze vyměnila červenou kartičku za zelenou,” prohlásil krátce po představení Lítačky Filip Humplík, tehdejší šéf pražské ODS. I po dvou a půl letech, utracených desítkách (či spíše stovkách) milionů korun, mu nelze než dát za pravdu. Lítačka je drahý, zastaralý a uživatelsky nepříjemný systém.

Přečtěte si také:

Metro D: Praha podepíše dohodu s vlastníky pozemků u stanice Nádraží Krč

Klíčové dopravní stavby nezastavíme, zní z pražské radnice. Které to ale podle koalice jsou?

Ťok a zástupci Prahy se shodli na zahájení výkupu pozemků pro dostavbu okruhu

Praha chce vrátit tramvaje na Václavské náměstí, dopravní podnik začne s přípravami

Blamáž na trase D: Praha a DPP nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na stanice

Chytré město: Praha je nejostřejší tužka ve středoevropském penále


Čtěte také

 Vyjednavači Stephen Barclay a Michel Barnier

Vyjednavači se shodli na brexitové dohodě, hotovo však stále není

Vyjednávací týmy Evropské unie a Británie se dnes shodly na návrhu brexitové dohody,…

15. října 2019

Ilustrační foto

Protekcionismus a nízká produktivita. Světová ekonomika letos vzroste nejméně od finanční krize

Růst světové ekonomiky v letošním roce zpomalí na tři procenta, což bude nejslabší tempo…

15. října 2019

Ilustrační foto

Ústavní soud ušetřil církvím miliardy. Zrušil zdanění náhrad z restitucí

Ústavní soud (ÚS) se dnes postavil proti zdanění finančních náhrad z církevních restitucí…

15. října 2019

Události  Jaroslav Barták u soudu

Lékař Barták dostal za plánování vražd a vydírání tři roky vězení

Za plánování tří vražd a vydírání dnes soud v Liberci potrestal lékaře Jaroslava Bartáka…

15. října 2019

 Čeští vojáci - ilustrační fotografie

Česko zaspalo, musí začít masivně zbrojit, tvrdí Babiš

Česká republika musí kvůli situaci ve světě masivně zbrojit a nabírat nové vojáky, řekl…

15. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 3.86

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Policie ani „havarijko“ nic nevyřeší, poškození auta na parkovišti lze ale předejít. Jak na to?
5 příkladů, kdy nemusíte platit daň z nabytí nemovitosti
Jak na výměnu nebo reklamaci dálniční známky
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče