Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Metro ve výstavbě
Metro ve výstavbě
Autor: Hynek Glos/Euro

Klíčové dopravní stavby nezastavíme, zní z pražské radnice. Které to ale podle koalice jsou?

 Boříková 19. ledna, 14:00  -  Hana Boříková
Metro ve výstavbě
Metro ve výstavbě
Autor: Hynek Glos/Euro
19. ledna, 14:00

Pražští plánovači dopravy spočítali, že kdyby chtěla Praha uskutečnit všechna možná díla, která by zlepšila dopravu v metropoli, stálo by to 340 miliard korun. Když zůstaneme při zemi – aby metropole uvedla svoji dopravní infrastrukturu do přijatelného technického stavu a zároveň investovala do nové, bude do roku 2030 potřebovat zhruba 112 miliard. A kolik skutečně má?

Z Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí je zřejmé, že město bude mít v příštích jedenácti letech k dispozici na dopravní infrastrukturu zhruba 83 miliard, a to včetně položky „jiné zdroje“, která by se spíše mohla jmenovat „modré z nebe“, tedy velmi nejistých příspěvků od státu nebo evropských dotací. Když připočteme položku „čerstvý radní pro dopravu, který se obklopil lidmi z Auto*Matu a cyklisty a měl zatím k dopravě nejblíž, když zachraňoval Libeňský most“, není divu, že v metropoli probublává nejistota, jak to bude příští čtyři roky vypadat s infrastrukturními stavbami, případně které dostanou prioritu.

Klíčové stavby metropole, jejichž význam ji přesahuje, jsou poměrně jasně definovány: dostavba pražského a městského okruhu, radiál, které by je propojily, metro D a dráha na Kladno. „Popravdě řečeno, musíme si vybrat několik staveb, které chceme a které jsou prioritní, a ty uskutečňovat. Břevnovská a Vysočanská radiála podle plánu udržitelné mobility takový význam nemají,“ poodkrývá karty Adam Scheinherr (Praha sobě), zmiňovaný nový radní pro dopravu.

Která dostane zelenou?

Přestože i část politiků má pocit, že Praha s desetimiliardovým přebytkem hospodaření je velmi bohaté město, ve skutečnosti to tak slavné není. Přebytek je především důsledkem toho, že město nedokázalo kvůli nepřipravenosti staveb investovat (minulá koalice toho moc nepředvedla, ale hlavním viníkem je nadměrná legislativa, která dusí stavební akce napříč republikou). Obecně se pražský rozpočet, podobně jako ten státní, čím dál víc prohýbá pod nárůstem mandatorních výdajů, v posledních letech navíc zesílil odliv peněz z centrálního rozpočtu do městských částí. Už teď je proto zřejmé – a plán mobility to potvrzuje –, že Praha v budoucnu neutáhne dvě velké stavby zároveň, tedy výstavbu trasy metra D (úsek náměstí Míru až depo Písnice má vyjít na 60 miliard) a dostavbu vnitřního okruhu, tzv. Blanky II (zhruba 50 miliard).