SPZ po česku: značka neschopnosti

 Páral 22. září 2016, 06:00  -  Pavel Páral
22. září 2016, 06:00

Příběh výroby „espézetek" je dokladem toho, jak z veřejné správy mizí kompetentnost.

Začátkem října vyprší lhůta pro podávání nabídek v již třetím tendru na dodavatele registračních značek a zdá se dosti pravděpodobné, že ani tentokrát ministerstvo dopravy nebude úspěšné, protože v zadání soutěže jsou nejasnosti a nepřesnosti, které neúspěšným uchazečům umožní zpochybnit její výsledek.

Navíc ministr dopravy Dan Ťok dosavadního dodavatele veřejně a dopředu z tendru diskvalifikoval. Koncem července podle ČTK prohlásil, že „cílem nové soutěže jsou další úspory a také ukončení dlouholeté smlouvy se současným dodavatelem registračních značek, za kterou bylo ministerstvo kritizováno“. Takové zdůvodnění vypsání tendru se asi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nebude moc líbit.

Zmatek nad zmatek

Dosavadní dodavatel, společnost Hicon, vyrábí espézetky pro stát už přes dvacet let. Kdysi ji vybralo ministerstvo vnitra, které v té době za tuto agendu odpovídalo. Na firmu se snášela kritika týkající se vysokých cen účtovaných státu, Hicon se hájil tím, že cena je do značné míry předurčena používaným materiálem, který si kdysi vybralo ministerstvo vnitra. Když se o značky začalo starat ministerstvo dopravy, kontrakt pokračoval, ale za nové vlády přišly snahy do dávky zlevnit.

Hicon na to částečně přistoupil, přesto stát v roce 2014 vyhlásil tendr na nového dodavatele. V tom ovšem opět zvítězil Hicon s téměř poloviční cenou oproti dosavadním poměrům. Druhé bylo Eltodo a třetí dominantní světový producent, německá firma Utsch. A zde se poprvé projevila úřednická neschopnost. Tendr byl zrušen z formálních důvodů, nicméně ve skutečnosti se tak podle zdrojů týdeníku Euro stalo proto, že registrační značky vyrobené podle zadání z tendru byly nečitelné. Takže první nedostatečná za neschopnost pro úřad na pražském Těšnově. Druhý tendr se konal loni. A opět byl zrušen - pro nevyhovující podmínky vypsané úřadem. Problém byl v tom, že ministerstvo chtělo být výhradním odběratelem nového dodavatele.

Nejenom značky. Česko tápe i v armádních zakázkách. Čtěte o tom:

Armáda zrušila nákup přileb za 95 milionů

A tím také začíná problém tendru třetího.Podle výrobního ředitele Hiconu Radana Simona se pro zjišťování padělaných espézetek používá utajovaná informace, která spolehlivě odhalí nepravou registrační značku a jejíž aplikace je uvedená v platném nařízení vlády z roku 2005. Do stejné kategorie zabezpečení patří také například řidičské průkazy. Avšak oproti minulosti ministerstvo dopravy v současném tendru na registrační značky tuto spolehlivou a poměrně levnou metodu ochrany proti padělání zcela vypustilo.

Místo toho má být na značce nalepen autodestruktivní hologram s nějakým textem, který není specifikován ani co do obsahu, ani umístění. Není jasné, jakým způsobem se hologram má ověřovat.

Fakticky tak poznávací značku nezvládne účinně chránit proti kopírování. Navíc je nepoměrně dražší než dosud používané ochranné prvky. A aby toho nebylo málo, tak se v požadovaných rozměrech nevejde na některé menší SPZ, kde bude muset být nalepen přes část plastického reliéfu, což automaticky výrazně zhorší jeho přilnavost k povrchu (stát přitom požaduje pětiletou záruku trvanlivosti) a vyžádá si jeho ruční nalepování.

A teď globálně

Dalším vážným problémem je skutečnost, že v dokumentaci není zadán termín, kdy má dodavatel dodat první značky. Zadavatel, ministerstvo dopravy, tvrdí, že to má být nejdříve po devadesáti dnech od uzavření smlouvy. Jak ale tvrdí Simon, kromě jejich firmy není v Česku nikdo, kdo disponuje potřebnou technologií, a opatřit si ji a zprovoznit do tří měsíců je zcela nereálné, pokud někdo konkrétní dopředu neví, že tendr vyhraje.

V současné době existuje ve světě v podstatě jenom jeden dodavatel, společnost Utsch Tonnjes Interantional AG, který dodává jak technologie, tak polotovary i hotové značky a kromě několika menších zemí zcela ovládá evropský trh.

Tento celosvětový gigant vznikl spojením dvou dominantních německých výrobců, a to už zmíněné firmy Utsch a firmy Tonnjes Europe. Jejich fúze již přilákala pozornost evropského antimonopolního úřadu, který s nimi zahájil řízení, jehož výsledkem by mělo být opětovné rozpojení těchto firem. Jakýkoli lokální dodavatel se s tímto evropským gigantem bude muset nevyhnutelně spojit. Dosavadní monopol malého českého Hiconu, který vzešel ze zákonné soutěže, tak bude pravděpodobně nahrazen silným monopolem globálním. Tedy pokud zmíněný tendr projde. Že lze čekat odvolávání a soudní spory, je dopředu jasné.

O tendrech a veřejných zakázkách v Česku čtěte více:

Třímiliardový tendr Lesů ČR vyhrála skupina PETRA

Záchranáři tlačí na Němečka: odložte miliardový tendr na vrtulníky

Mýto pod lupou. Smlouvu s Kapschem prověří ÚOHS


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Volby prezidenta druhé kolo: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Jedete autem na hory? Víte, na co si dát pozor?
Jak vysoké může být sociální pojištění za rok 2017?
Co dělat při ztrátě kartičky zdravotní pojišťovny?
Kdy budou jarní prázdniny ve vašem okrese?
Auta
Dacia Logan jako prémiové auto? Podívejte se, jak by mohla…
Také Range Rover Velar se dočká silného osmiválce v provedení SVR
Galerie: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Nechcete čekat na Škodu Kodiaq RS? Čip od BSR zvedne výkon na 260 koní
Rozhovor: „Kvůli elektromobilům se nová elektrárna stavět nemusí“
Technologie
OneDrive for Business přidává obnovu cloudové jednotky ze zálohy
Samsung brzo vydá náhradu svých evergreenů: SATA disky Samsung SSD 860 Evo a 860 Pro
Bitchcoin? Nevěstince v Nevadě budou přijímat platby v kryptoměně
MediaTek má nový SoC pro prémiové televizory Sony a Philips, bude o 50 % rychlejší
GDDR6 od Hynixu už je reálně dostupná, ale na nižších taktech. První karty na 14 GHz?
Hry pro příležitostné hráče