Menu Zavřít

Všestranný pomocník aneb Tři způsoby, jak podle Michala Krňáka využít v e-commerce AI ke zlepšení služeb a zisku konkurenční výhody

7. 2. 2024
Doba čtení: 4 minuty
Autor: Lundegaard

(KOMENTÁŘ) Umělá inteligence (AI) je revoluční technologie, která má potenciál zcela změnit způsob, jakým online obchody působí v digitálním prostředí. V následujících letech se tak stane klíčovým nástrojem e-commerce oblasti. Dokáže totiž okamžitě analyzovat velké množství dat a poskytovat přesné a personalizované informace, což je při online pobídkách k nákupu extrémně cenné. Ve svém komentáři pro Euro.cz to píše Michal Krňák, AI produktový manažer startupu Zoe.ai, spadajícího pod konzultačně-technologickou společnost Lundegaard.

Jedním z hlavních způsobů využití AI v e-commerce je personalizace služeb. AI může analyzovat data o chování uživatelů na webových stránkách a na základě toho vytvářet personalizované nabídky produktů a doporučení. Podobným způsobem funguje také chytré vyhledávání, jen s tím rozdílem, že výsledky vyhledávání se zobrazují jako seznam produktů obvykle ve vyhledávacím okně.

Vezměme si konkrétní příklad. Jste pravidelný návštěvník e-shopu s léky, kosmetikou a drogerií a jednou za čas zde uskutečňujete nákupy pro domácnost. Díky pokročilým technologiím na sběr dat, které dnešní nástroje pro personalizaci nabízí, o vás ihned po příchodu e-shop moc dobře ví, kdo jste a jakou zde máte nákupní historii. Již například na domovské stránce vás tedy láká výběrem zboží ,na míru. A to ať už s cílem vám ušetřit cestu k obvyklému nákupu, nebo vám během ní přihodit do košíku ještě další zboží, které se mezi ostatními produkty ztratí.

Dropshipping jako počínající trend? Online prodej cizích produktů láká čím dál více Čechů, slyší na nižší náklady i úsporu času
Přečtěte si také:

Dropshipping jako počínající trend? Online prodej cizích produktů láká čím dál více Čechů, slyší na nižší náklady i úsporu času

Tyto takzvané rekomendační plochy vás provází na každém větším e-shopu ve všech krocích nákupního procesu – tedy na domovské stránce, při výběru produktů v jednotlivých kategoriích, ale také – a to nejčastěji – na samotných produktových detailech. Rekomendační systémy jsou dokonce tak chytré, že rozpoznají, pokud vás produkt, který si právě prohlížíte, spíše nezajímá (například odjedete kurzorem úplně mimo obrázek a popis).

Jako regál lemující pokladnu

Zapomínat nelze ani na oblíbený trik ,přihoďte si ještě v košíku, kde zákazníka na poslední chvíli lákají na výhodné nabídky zboží například v kombinaci s již vloženými produkty. Ba co víc, některé e-shopy jdou ještě dál a snaží se váš nákup urychlit nebo zvýhodnit nabízením chytrých produktových balíčků, kde na jedno kliknutí přihodíte do košíku produkt například s jeho nejčastěji prodávaným doplňkem. To samozřejmě pomáhá obchodníkům zásadně zvyšovat tržby, jelikož byste o existenci doplňku standardní nákupní cestou vůbec nevěděli. 

Pozor, nejedná se o žádné nekalé obchodní praktiky – s tímto způsobem lákání k nákupu se zákazník denně setkává i v kamenných prodejnách (například nákupem zboží takzvaně na poslední chvíli z regálů lemující pokladny). Internetové obchody pouze využívají výhod virtuálního světa, který jim umožňuje jednotlivé zboží dynamicky měnit a přizpůsobovat potřebám zákazníka.

Jak e-shopy přicházejí o zákazníky? Stačí jediná chyba ve vyhledávání
Přečtěte si také:

Jak e-shopy přicházejí o zákazníky? Stačí jediná chyba ve vyhledávání

E-shopy mu takto nabízejí rychlejší cestu k produktu, který ho skutečně zajímá, a současně si tím výrazně zvyšují šance na lepší konverzní poměr, respektive nárůst průměrné hodnoty objednávky díky možnostem cross-sellingu a up-sellingu. V neposlední řadě pak tyto vyhledávací a rekomendační nástroje zvyšují rovněž takzvaný engagement, tedy zájem zákazníka o doporučované zboží a posilují jeho vztah ke konkrétnímu e-shopu.

Poradí i s expanzí

Dalším způsobem využití je prediktivní analytika. AI modely hlubokého strojového učení mohou být použity k automatickému přizpůsobení cen na základě poptávky, k predikci potřeb zákazníků nebo k optimalizaci zásobování produktů. Tím se e-commerce firmy mohou vyhnout přebytku nebo nedostatku zboží a zlepšit tak efektivitu svého obchodního modelu. Schopnost efektivně a v reálném čase reagovat na potřeby trhu se ukazuje již dnes jako podstatný faktor především u velkých hráčů, jako je Zalando, Amazon a jiné.

Představte si následující situaci. Vlastníte úspěšný e-shop, jenž prodává na českém trhu potraviny, a na základě analýzy trhu vám vyšlo, že pro vás vychází slibně expandovat do Rakouska a Německa. Chystáte se proto otevřít nové sklady u našich sousedů. Jenže jak odhadnout počáteční stav zásob u tak rychloobrátkového zboží, které navíc do značné míry podléhá zkáze? I to se dá dnes řešit chytrým softwarem, jenž dokáže analyzovat na základě vstupních dat nejen váš e-shop, ale také ho srovnat z hlediska odhadovaných nákupů s konkurencí, a zajistit tak kvalifikované odhady zásobení se na – nejen – první měsíce po startu. V podstatě vám takový software dokáže v dnešní době ušetřit práci celého týmu specialistů nákupu.

Automatizace procesů

Další využití se skrývá pod pojmem automatizace nákupu. Mám na mysli především komunikaci s chytře trénovanými chatboty pro urychlení odpovědí na dotazy a rychlejší výběr zboží. Chatboty využívají AI k poskytování rychlých a efektivních odpovědí na dotazy zákazníků. Mohou být naprogramovány tak, aby jim pomohly s výběrem produktů, odpovídaly na dotazy ohledně objednávek nebo poskytovaly informace o dostupnosti zboží. Tím se snižuje zátěž na zákaznickou podporu a zvyšuje se spokojenost klientů.

Na hlasové asistenty v e-commerce si ještě počkáme. Chybí podpora pro aplikace třetích stran, míní Kováč z Luigi’s Boxu
Přečtěte si také:

Na hlasové asistenty v e-commerce si ještě počkáme. Chybí podpora pro aplikace třetích stran, míní Kováč z Luigi’s Boxu

Pokud hledáte specifické oblečení, chytrý chatbot vám během okamžiku pomůže najít přesně to, co potřebujete. Stačí mu popsat, co hledáte, a on člověku okamžitě z katalogu tisíců položek módy doporučí vhodné produkty i jejich kombinaci.

V praxi tento trik pomáhá se zákazníky, kteří se ve standardní navigaci formou vyhledávání nebo brouzdáním jednotlivými kategoriemi ztratí a nákup z jakýchkoli důvodů nedokončí. Takový chatbot také zásadně pomáhá retenci uživatelů – pokud vám jednou dobře poradí v nákupu, pravděpodobně si při další potřebě nákupu vzpomenete právě na tento e-shop.

CIF24

Bez AI to do budoucna nepůjde

V oblasti e-commerce existuje mnoho možností, jak využít umělou inteligenci ke zlepšení služeb a vytvoření konkurenční výhody. Personalizace služeb, automatizace procesů, lepší porozumění zákazníkům, vylepšení vyhledávání a chatboty jsou jen některé z příkladů. 

Mé doporučení proto zní: jestliže se e-shop chce v následujících letech opravdu posunout tím správným směrem, rozhodně by neměl zahálet, ale naopak se snažit o to, aby si tyto moderní nástroje osvojil co možná nejdříve. Bez AI to totiž zkrátka a dobře do budoucna nepůjde.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).