Pojištění právní ochrany začíná být známé i v Česku
Společnost D. A. S. pojišťovna právní ochrany je dceřinou společností D. A. S. Rechtsschutz-Versicherungs se sídlem v Mnichově. Na českém trhu působí deset let. Týdeník EURO hovořil s předsedou dozorčí rady české D. A. S. a členem představenstva německé matky pojišťovny Petrem Wiegandem o pojištění právní ochrany, distribuci pojištění pomocí internetu, i o fotbale.
EURO: Institut pojištění právní ochrany není zatím v Česku příliš obvyklý ani známý. WIEGAND: Náš život je stále více regulován předpisy a zákony. To zákonitě přináší také stále více právních sporů. Nejčastěji se týkají majetkoprávní oblasti nebo jsou následkem užívání automobilů. Proto potřebujeme odborníky, kteří dokážou říci, zda jsme v právu, nebo ne. Ovšem návštěva právníka a následné vedení právního procesu jsou velmi drahé. Pojištění právní ochrany toto riziko omezuje a v případě právního sporu pojišťovna poskytne prostředky, ze kterých se hradí soudní výlohy.
EURO: Jak vypadá evropský trh tohoto druhu pojištění? WIEGAND: Jeho hodnota činí asi pět miliard eur. V Evropě jsou jen dvě velké pojišťovny, které se specializují pouze na tento druh pojištění – D. A. S. a Arag. Kromě toho v některých zemích působí lokální pojišťovny. D. A. S. je se šestnácti procenty evropského trhu největší evropskou takto zaměřenou pojišťovnou. Působíme ve čtrnácti evropských zemích a v Česku máme s předepsaným pojistným, které loni dosáhlo 182 milionů korun, podíl ve výši 92 procent. To znamená, že nemáme konkurenci.
EURO: Srovnejte, jak je pojištění právní ochrany rozšířeno v Česku a například v Německu.
WIEGAND: V Německu je tímto způsobem pojištěno 43 procent domácností. V Česku mají takové pojištění pouze asi dvě procenta všech domácností a polovinu našeho portfolia tvoří firmy. Velký podíl tvoří zejména pojištění právní ochrany související s provozem nákladních automobilů, především těch, které jezdí do zahraničí. V loňském roce jsme vyrostli v České republice o čtrnáct procent, ale myslím, že v následujících letech by to mohlo být ještě více. Povědomí o právních souvislostech se totiž mezi českými občany zvyšuje.
Navíc se pojištění právní ochrany neustále vyvíjí. Například v Německu byl zpočátku zájem jen o toto pojištění související s autohaváriemi. Později však Němci zjistili, že hrozba právního sporu na ně číhá nejen za volantem, ale například na pracovišti, s bankou v souvislosti s hypotékou i v dalších případech. Takže dnes už klienti pojištění pouze v souvislosti s autohavárií představují jen patnáct procent. Ostatní mají sjednány širší pojistky pokrývající více oblastí.
EURO: Není nevýhodou, že se zaměřujete jen na jediný typ pojištění? WIEGAND: Naopak, jde o poměrně komplikovaný druh pojištění, takže je potřeba se na něj výrazně specializovat. Když chcete opravdu kvalitní cukrářské výrobky, také je nechodíte kupovat do supermarketu, ale k mistrům cukrářům. A navíc jsme díky naší specializaci naprosto nezávislí a příliš se nestaráme o to, s kým povedeme spor. Například v případě autohavárie se budeme soudit také s pojišťovnou. Kdybychom sami nabízeli pojištění automobilů, dostali bysme se do konfliktu zájmů.
EURO: Jak funguje distribuce tohoto typu pojištění? WIEGAND: Většinou využíváme síť vlastní agentů, kteří naše produkty nabízejí. V Česku máme padesát takových agentů pracujících výhradně pro D. A. S. Kromě toho spolupracujeme i s agenty jiných pojišťoven, ale v těchto případech není efektivita nejvyšší. I když všichni mluví o cross-sellingu, dosáhnout reálných výsledků v této oblasti je velmi těžké. Je to jako v rodině: když máte syna, tak se nejvíce stará o názory svého otce, až potom teprve o zájmy nějakých strýčků kolem.
EURO: Myslíte, že v budoucnu zmizí distribuce finančních produktů pomocí poboček a agentů a zcela ji nahradí internet a další elektronická média? WIEGAND: Ne, tento vývoj má své hranice a je třeba rozlišovat mezi prodejem třeba CD přehrávače a pojistek. Pro přehrávač si chodí zákazníci do obchodu sami, takže si jej rovněž sami budou hledat i na internetu, naopak pojištění je nutné lidem aktivně nabízet. Internet se osvědčí spíše u povinných typů pojištění, jako je pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla. U dobrovolných druhů pojištění si svoji roli zprostředkovatelé zachovají.
EURO: Německo je zemí kopané, českým fotbalistům se loni podařilo německou reprezentaci vyřadit z mistrovství Evropy v Portugalsku. Věříte v brzkou odvetu? WIEGAND: Budete se divit, ale jako bývalý hráč pozemního hokeje sleduji spíše hokej a obdivuji vaše hokejisty, kteří jsou opravdu skvělí. Na druhé straně nemyslím, že nacionalismus je dobrá věc, a tak přeji ve vzájemných duelech vítězství oběma stranám. Když by vyhráli Češi, nijak by mi to nevadilo.