ÚOHS vrací mýtný tendr do hry. Znovu přezkoumá zadávací řízení - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

ÚOHS vrací mýtný tendr do hry. Znovu přezkoumá zadávací řízení

, čtk,
ÚOHS vrací mýtný tendr do hry. Znovu přezkoumá zadávací řízení
Zdroj: Rasch Jan/Euro

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže znovu přezkoumá zadávací řízení na mýtný systém, ministerstvo dopravy podle něj vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské SkyToll. Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj dnes zrušil prvoinstanční rozhodnutí, jež v květnu zrušilo výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) Rafajovo rozhodnutí uvítal, stejně jako vítězný CzechToll. Firmu Kapsch naopak rozhodnutí překvapilo, protože podle ní úřad v minulosti zrušil zakázky i kvůli menším problémům.

Po přezkoumání rozhodnutí a na základě doporučení rozkladové komise předseda Rafaj došel k závěru, že ačkoli jednotlivé skutkové závěry prvostupňového rozhodnutí jsou správné, právní posouzení celé věci je nutno dopracovat, uvedl mluvčí antimonopolního úřadu.

„Já jsem rád, že takové rozhodnutí padlo a že to umožňuje, abychom pokračovali v soutěži, jak jsme říkali,“ řekl Ťok novinářům v Praze. Obsah rozhodnutí nechtěl blíže komentovat, protože zatím neměl možnost se s ním seznámit. Ministerstvo dopravy podalo k antimonopolnímu úřadu rozklad proti původnímu rozhodnutí ÚOHS o zrušení tendru.


Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky

Mýtné v Německu, ilustrační foto


„Překvapilo nás to, zvláště v kontextu jen několik týdnů starého rozhodnutí ÚOHS ve věci dostavby dálnice D35, kde za obdobné, ale podstatně menší změny v zadávací dokumentaci celou zakázku zrušil,“ uvedl šéf Kapsche Karel Feix. Podle něj ovšem nyní antimonopolní úřad alespoň dostane prostor k vyřešení ještě podstatnějších problémů tendru. Mínil tím prozkoumání technologické neutrality tendru a také neurčitosti zadávací dokumentace, která podle firmy neumožňovala přesně stanovit nabídkové ceny. Feix zároveň připomněl předchozí nabídky k náhradnímu řešení mýta. Tím byla nabídka na odkup části firmy do rukou státu a také soutěž na provoz současného systému.

Podle firmy CzechToll se naopak ukazuje, že soutěž byla transparentní a férová. K jejímu zrušení podle mluvčího Miroslava Beneše nebyl důvod, protože předávání dokumentace na discích je běžné a vzhledem k nabídkám, které ministerstvo dopravy obdrželo, je podle něj zjevné, že uchazeči zadání pochopili.

„Hlavním důvodem zrušení zadávacího řízení v prvním stupni byla netransparentnost při předávání části zadávací dokumentace na přepisovatelných datových nosičích, takzvaných flash discích, jejichž obsah nebyl zajištěn proti případné změně a nebylo možno takové změny obsahu ani zpětně přezkoumat,“ připomněl Švanda.


Přečtěte si: Ťok chce uhasit mýto, i když ví, že to nestihne

 Mýtna brana otevřena. Za jedenáct let provozu se na mýtném vybralo 88 miliard korun


Úřad nezvážil skutečnost, že obsahem sporné části zadávací dokumentace byly informace o stávajícím mýtném systému, jejichž autorem byl sám navrhovatel, a to společnost Kapsch Telematic Services. Tato firma rozporovala netransparentnost a podstatnou část návrhu na přezkoumání úkonů ministerstva opírala o tvrzení o újmě na své straně.

Naopak žádný z dalších účastníků zadávacího řízení způsob ani obsah části dokumentace nerozporoval. „Navíc navrhovatel výslovně ve svém návrhu neuvedl, v čem měla spočívat újma na jeho právech. Otázka existence hrozby újmy na právech navrhovatele tak nebyla uspokojivě vyřešena, ačkoliv se jedná o nutnou podmínku řízení před úřadem,“ uvedl Švanda.

Podle něj úřad dostatečně nezvážil změny provedené zadavatelem v zadávací dokumentaci ani se nezabýval vlivem provedených změn na výběr dodavatele. „V otázce nedostatečného vymezení zadávacích podmínek, tedy nejasně stanovené kilometráže zpoplatněných úseků pozemních komunikací pak rozkladová komise dospěla k závěru, že pro účely koncipování nabídkové ceny byly podmínky vymezeny dostatečně a všichni dodavatelé měli pro stanovení ceny shodná východiska,“ dodal Švanda.

Konsorcium, které ministerstvo vybralo, mělo za 10,75 miliardy korun deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy. Dosud byl mýtný systém provozován prostřednictvím mimkrovlnných bran společností Kaspch, která se v tendru umístila na druhém místě s nabídkou zhruba o 2,7 miliardy vyšší. Dalšími uchazeči byl maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.

Čtěte také:

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

Kellner chce německé mýto. Nebude to mít lehké

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

Stát by měl vypsat nový tendr na provoz mýta, míní dopravci

Makáme aneb Mýty o mýtu

Řešení mýtné situace? Kapsch nabídl státu odkup části firmy


Ohodnoťte tento článek
Diskuze