Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

14. června, 16:17 - čtk
14. června, 16:17

Pokud by stát provozoval současný mýtný systém sám, ušetřil by za deset let minimálně dvě miliardy korun. Tvrdí to generální ředitel tuzemského Kapsche Karel Feix. Firma je provozovatelem mýtného systému v Češku, přičemž současný kontrakt o provozu systému vyprší na konci roku 2019.

Vítězem tendru na desetiletý provoz mýta od roku 2020 se stalo konsorcium Czech Toll/Sky Toll s nabídkou 10,7 miliardy korun. Soutěž ale v květnu zrušil antimonopolní úřad. Ministerstvo dopravy dnes uvedlo, že nadále prosazuje dokončení současného tendru.

„Pořád věříme, že mýtný tendr dokončíme,“ uvedl mluvčí úřadu Zdeněk Neusar. Podle ministra dopravy v demisi Dana Ťoka (za ANO) zároveň resort připravuje náhradní řešení pro případ, že by s odvoláním proti rozhodnutí antimonopolního úřadu neuspělo. Ministerstvo chce podle Neusara alternativní řešení mýta představit vládě do konce června.

Podle Feixe by stát mohl zefektivnit provozní náklady podle vlastního uvážení a tím ušetřit. „Pokud bude mít stát provoz mýta pod svou kontrolou, je jen na něm, jak si zoptimalizuje provozní náklady, například jak hustou síť obslužných míst pro kamiony bude chtít. Pokud vznikající vláda chce dobře hospodařit, pak neexistuje pro daňové poplatníky lepší alternativa budoucnosti mýta než pokračovat v provozu současného mýtného systému,“ uvedl Feix.


Přečtěte si: Ťok chce uhasit mýto, i když ví, že to nestihne


Přechod provozování mýta pod stát je podle Feixe evropským trendem. Po pionýrském Rakousku letos převezmou provoz mýta Slovinsko a Polsko. Od letošního září bude samo vybírat mýtné i Německo, dodal Feix.

„Nabídka SkyTollu pro desetiletý výběr mýta za 10,7 miliardy je pro stát nevýhodná, stávající mýtný systém by vybíral pouze za 8,9 miliardy korun,“ uvedl dále Feix. Kapsch chce odprodej svého provozu nabídnout příští vládě. Firma podle Feixe odprodej státu již v minulosti několikrát nabízela, ale bez výsledku. Podle mluvčího ministerstva Neusara však úřad dosud žádnou oficiální nabídku od firmy nedostal.

Variantou, že stát převezme provoz mýta do vlastních rukou, se resort dopravy zabýval ještě za úřadování bývalého ministra Antonína Prachaře. Úřad však nakonec od této varianty ustoupil a rozhodl se vypsat tendr na nového provozovatele ze soukromé sféry.

Čtěte také:

Kellner chce německé mýto. Nebude to mít lehké

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

Stát by měl vypsat nový tendr na provoz mýta, míní dopravci

Makáme aneb Mýty o mýtu

Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co je dobré vědět o rozdílech mezi hrubou a superhrubou mzdou
9 otázek, na které se chcete zeptat při žádosti o starobní důchod
V Česku je již 131 dobíjecích stanic pro elektroauta
Z pokuty hned exekuce? To je nový trik některých dodavatelů
Co když se vám cestou z dovolené ztratí či poškodí zavazadla?
Auta
BMW poprvé ukazuje novou generaci řady 3. Zatím ale jako…
Seat Ibiza 1.0 TGI na brzdě: Jak se liší parametry při spalování CNG a benzinu?
Za stočený tachometr pokuta až půl milionu? Ministerstvo chce vytloukat klín klínem
Jaká jsou nejoblíbenější auta v zemích Evropy? O Octavii se zákazníci perou nejen u nás
Kvíz: Poznáte, kterým autům z 90. let patří tyto interiéry?
Technologie
Prodeje GPU pro těžbu klesly o 94 %, přesto měla Nvidia v Q2 tržby 3,12 miliardy $
Rusko chce recyklovatelné rakety, jako má Elon Musk
Cnews FM #205: Právo, morálka a hranice cenzury nejen v IT [podcast]
Pět tipů, co si z Číny levně koupit na dovolenou (a včetně slevových kódů)
Skype nakonec čtení a posílání SMS z počítače zprostředkuje. Zřejmě brzy
Hry pro příležitostné hráče