Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

V Mánesu se budou dražit díla Kokoschky, Zrzavého a Špillara

Sběratelé českého umění mají další šanci rozšířit své sbírky o jedinečná díla. Galerie…

Jak vybrat správný firemní dluhopis?

Úroky na spořících účtech v dnešní době klesají tak závratnou rychlostí, že každý, kdo si…

Tipface – sociální síť pro sázkaře

Při zahájení MS 2019 v hokeji, které se odehrává na Slovensku, byl spuštěn velmi…

 Reklamní billboard Nike s Colinem Kaepernickem v San Francisku
Reklamní billboard Nike s Colinem Kaepernickem v San Francisku
Autor: Profimedia.cz

Trump se opřel do Nike. Kritizuje kampaň s „antiamerickým“ Kaepernickem

Adam Štěpánek 06. září 2018, 16:36  -  Adam Štěpánek
 Reklamní billboard Nike s Colinem Kaepernickem v San Francisku
Reklamní billboard Nike s Colinem Kaepernickem v San Francisku
Autor: Profimedia.cz
06. září 2018, 16:36

Americký výrobce sportovního vybavení Nike svou novou reklamní kampaní vyvolal v USA velké vášně. Angažoval do ní Colina Kaepernicka, který před dvěma lety na protest proti rasové diskriminaci v zemi poklekl při hraní hymny před zápasem amerického fotbalu. Následky už firma pocítila: nastalo pálení jejích produktů, propad akcií, i kritika prezidenta Donalda Trumpa.

Nike do své kampaně k třicátému výročí svého sloganu Just Do It zapojilo kontroverzního sportovce, jehož počty zatvrzelých příznivců i odpůrců se jen v USA počítají v milionech. Nejprve nasadilo reklamu s detailem jeho obličeje a popiskem: „Věř v něco. I když to znamená obětovat všechno.“ Reklama narážela na fakt, že Kaepernick je kvůli svému aktivismu v současné době bez práce. Později Nike uvedla i reklamní šot, který třicetiletý sportovec namluvil a sám v něm vystupuje.

Rozhodnutí Nike angažovat Kaepernicka podpořili další slavní sportovci z firemní stáje, například basketbalista LeBron James z Los Angeles Lakers či tenistka Serena Williamsová. Zároveň však přišly i nesouhlasné reakce a odsouzení. Někteří lidé začali na protest pálit boty či oblečení s logem Nike a videa s tímto materiálem uveřejňovat na sociálních sítích. Na twitteru se mezi populárními hashtagy objevila hesla #BoycottNike a #JustBurnIt.

Následky pocítila Nike i přímo. Akcie se během jednoho dne po oznámení spolupráce s Kaepernickem propadly o 3,2 procenta, což znamenalo největší pokles během čtyřiadvaceti hodin od dubna. Této příležitosti využil prezident Donald Trump, který na twitteru napsal, že Nike schytává rány v podobě hněvu a bojkotu.

Nike však jinak zažívá úspěšný rok. Hodnota akcií letos vyšplhala o 28 procent a i podle analytiků je zmíněný pokles jen krátkodobým efektem. Navíc nemusí souviset jen s kampaní s Kaepernickem, protože menší propad potkal i konkurenční Adidas.

Podle některých analytiků může mít kampaň i pozitivní dopad. Za Kaepernickem totiž stojí naprostá většina Afroameričanů a obecně i mladí lidé, kteří jsou největší cílovou skupinou Nike. „Rozhodnutí firmy se odráží v tom, že pokud se chce udržet mezi nejoblíbenějšími značkami lidí mezi 18 a 29 lety, nemůže být na straně starého bílého viceprezidenta, který na popud svého šéfa odejde z utkání NFL, protože při něm hráči vyjadřují protest během hymny,“ napsal Bob Cook z časopisu Forbes v narážce na Mikea Pence, který loni v říjnu odešel ze své lóže během utkání Indianapolis se San Franciskem.

Vývoj hodnoty akcií Nike za poslední týden:

Nike Chart

Zdroj: IEconomics.com

Kaepernick se celoamerickým tématem stal v roce 2016, když před přípravným utkáním svých San Francisco 49ers zůstal při hymně sedět. Po utkání uvedl, že to je kvůli rasové diskriminaci, konkrétně kvůli policejnímu násilí na Afroameričanech. Kromě podpory se dočkal i velké vlny odsuzujících komentářů, nejčastěji mířících na to, že tím znevažuje americkou armádu. Kaepernick se tak po poradě s vojáky rozhodl při hymně klečet, čímž chtěl dát najevo setrvání ve svém protestu, ale zároveň vzdát hold legionářům a veteránům.

Ke Kaepernickovi se postupně začali přidávat další hráči, postupně i sportovci z jiných odvětví. Stejně jako podpora ale začala sílit i protestní vlna. Ke klečení u hymny se vyjadřovali i politici, včetně Trumpa. Americký prezident si nebral servítky. Na setkání se svými příznivci v Alabamě prohlásil: „Neměli byste radost, kdyby nějaký majitel týmu potom, co někdo neprojeví respekt naší vlajce, řekl, okamžitě dostaňte toho zk*rvysyna pryč ze hřiště, má padáka?“ Odpovědí mu byl frenetický potlesk a skandování USA! USA!‘


Stačil jediný zápas. Mayweather vydělal nejvíc peněz mezi sportovci

Americký boxer Floyd Mayweather ( Autor: Profimedia.cz )


Trumpův výpad celou kauzu ještě vyostřil a posílil Kaepernickovy kritiky. Někteří z nich se dosud snaží zdiskreditovat jeho kariéru a tvrdí, že se na sebe snaží upozornit jinak, když mu to nešlo na hřišti. Kaepernick však před několika lety patřil mezi nejnadanější quarterbacky, dokonce se dostal do Super Bowlu, tedy finále NFL. Na nejvyšší úrovni se neudržel, i během svých (dosud) posledních utkání však patřil nejhůře do průměru. Právě kvůli tomu vede spor s NFL. Ligu žaluje kvůli tomu, že se majitelé týmů mezi sebou dohodli, že jej nikdo neangažuje, i když v lize působí řada hráčů s nižší kvalitou. V NFL nastoupil naposledy 1. ledna 2017.

Během nadcházející sezóny, která právě začíná, se ale klečením patrně protestovat nebude. Majitelé týmů NFL se totiž během květnového neformálního hlasování v drtivé většině vyjádřili pro zavedení zákazu klečení při hymně. Z dvaatřiceti majitelů se jen dva (Jed York ze San Franciska a Mark Davis z Oaklandu) zdrželi, zbytek hlasoval pro. Hráčům nově hrozí pokuty. Pokud nechtějí při hymně stát, je jejich jedinou možností zůstat při ní v šatně.

Dále čtěte:

Miliardový kšeft: Bryant vydělal na nápoji stejně jako za osm let basketbalu

Krach Německa zasáhl Adidas. Dresy musí prodávat se slevou

Cena za tradici: 300 milionů eur. Barcelona nabízí práva na pojmenování svatostánku

Online vs. offline. Viking v čele Adidasu skáče střemhlav

Puma v rozběhu. Na pomoc si bere fotbal, kriket i hip-hop



Čtěte také

Události  Ropovod Družba

Rusko a Bělorusko se dohodly na vyčištění ropovodu Družba, ropa poteče v červnu

Ruský provozovatel ropovodů Transněfť se dohodl s Běloruskem na technickém plánu…

před 5 hodinami

 Dan Ťok

Exministři Ťok a Nováková míří na velvyslanecké posty

Bývalí ministři Dan Ťok a Marta Nováková (oba za ANO) mají zájem o působení v českých…

před 6 hodinami

Události Dispečink, ilustrační foto

Dvě pětiny Čechů se v práci neobejdou bez internetu, nejvíce v Praze

Více než dvě pětiny Čechů (43 procent) jsou při své práci závislé na internetu. Dalších 2…

před 6 hodinami

 Superb iV

Škoda představila Superb plug-in hybrid a elektrické Citigo

Škoda Auto představila elektrické Citigoe iV a plug-in hybridní Superb iV. Kromě toho…

před 7 hodinami

Události Vizualizace komunikace samořídících vozů

Studie: Vzájemná komunikace samořídících vozů zrychlí provoz až o třetinu

Spolupráce samořídících vozů může zrychlit provoz na víceproudých silnicích až o 35…

před 7 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 8 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Mobilní platby jsou nedílnou součásti fenoménu digitálního parkování. Jejich využití roste
Volby do Evropského parlamentu: kdy budou výsledky
K čemu je dobré vědět devizový kurz ČNB?
Co je dobré vědět o odpočtu DPH?
Volby do Evropského parlamentu 2019: kde a kdy volit
Auta
Škoda Superb dostala v rámci faceliftu diodové řasy, více…
Škoda na hokejovém MS vstoupila do elektrické éry. Co nabízí elektrické Citigo a nový Superb iV?
BMW vrací do hry osmiválce: X5 a X7 dostávají rychlé verze M50i
H-D Sportster Custom vs. Moto Guzzi V9 vs. Triumph Bonneville Bobber
Videodojmy: Volkswagen Amarok DoubleCab Dark Label 3.0 TDI 4Motion
Hry pro příležitostné hráče