
Výběr zpráv Protextu ČTK
Protext ČTK
Měl se z něho stát emblém oživlého českého leteckého průmyslu. Měl být dalším z řady českých strojů, který bude slavit globální úspěch a jenž si díky referenční zakázce od české armády najde cestu i do vzdušných sil jiných zemí. K tomu měla pomoct moderní avionika a západní systémy v kokpitu. Právě tak nyní Aero Vodochody prezentuje svůj nový letoun L-39NG, stejný popis ale zdobil v polovině 90. let i podzvukový bitevník L-159 Alca. A bez nadsázky lze říct, že historie se opakuje.
V polovině 90. let byl vývoj nového letadla finančně a personálně tolik náročný, že tehdy ještě státní Aero dostal do existenčních potíží. Do velice riskantní hry by se podnik nepustil nebýt 52miliardové objednávky od českého státu. A že to stejně bylo málo – v Aeru vzniklo 72 strojů L-159 a po jejich výrobě se hospodářská situace firmy rychle zhoršila –, dokázaly následující roky. Vláda hledala pro výrobce vhodného strategického zahraničního partnera tak dlouho, až se nakonec v roce 2006 rozhoupala k privatizaci a přiklepla tradiční společnost investorům z Penty.
Dnes žádná podpora od státu jako před dvaceti lety reálná není. Aero Vodochody se do vývoje vlastního letounu L-39NG pustilo jako soukromá firma a veškerá rizika nese samo. V kritickém bodě, v němž nyní uvízlo po ukončení zakázky na vrtulníkové kokpity pro firmu Sikorsky, mu pomůže jen další finanční injekce od akcionářů a co nejrychlejší podpis kontraktů a zahájení dodávek letadel L-39NG prvním zákazníkům.
Pořád je to možné. Kondice Aera se sice několik let po sobě zhoršuje a krize vyvrcholila odchodem prezidenta Giuseppa Giorda, ale Penta Investments nechce (zatím) svůj podnik prodat. „Není to varianta vývoje, o které bychom dneska uvažovali,“ říká Ivo Mravinac z Penty.