Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Aero Vodochody, ilustrační foto
Aero Vodochody, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro

Středočeské déjà vu. Potíže Aera připomínají jeho krizi v 90. letech

Ondřej Stratilík 06. dubna, 18:00  -  Ondřej Stratilík
 Aero Vodochody, ilustrační foto
Aero Vodochody, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro
06. dubna, 18:00

Měl se z něho stát emblém oživlého českého leteckého průmyslu. Měl být dalším z řady českých strojů, který bude slavit globální úspěch a jenž si díky referenční zakázce od české armády najde cestu i do vzdušných sil jiných zemí. K tomu měla pomoct moderní avionika a západní systémy v kokpitu. Právě tak nyní Aero Vodochody prezentuje svůj nový letoun L-39NG, stejný popis ale zdobil v polovině 90. let i podzvukový bitevník L-159 Alca. A bez nadsázky lze říct, že historie se opakuje.

V polovině 90. let byl vývoj nového letadla finančně a personálně tolik náročný, že tehdy ještě státní Aero dostal do existenčních potíží. Do velice riskantní hry by se podnik nepustil nebýt 52miliardové objednávky od českého státu. A že to stejně bylo málo – v Aeru vzniklo 72 strojů L-159 a po jejich výrobě se hospodářská situace firmy rychle zhoršila –, dokázaly následující roky. Vláda hledala pro výrobce vhodného strategického zahraničního partnera tak dlouho, až se nakonec v roce 2006 rozhoupala k privatizaci a přiklepla tradiční společnost investorům z Penty.

Dnes žádná podpora od státu jako před dvaceti lety reálná není. Aero Vodochody se do vývoje vlastního letounu L-39NG pustilo jako soukromá firma a veškerá rizika nese samo. V kritickém bodě, v němž nyní uvízlo po ukončení zakázky na vrtulníkové kokpity pro firmu Sikorsky, mu pomůže jen další finanční injekce od akcionářů a co nejrychlejší podpis kontraktů a zahájení dodávek letadel L-39NG prvním zákazníkům.

Pořád je to možné. Kondice Aera se sice několik let po sobě zhoršuje a krize vyvrcholila odchodem prezidenta Giuseppa Giorda, ale Penta Investments nechce (zatím) svůj podnik prodat. „Není to varianta vývoje, o které bychom dneska uvažovali,“ říká Ivo Mravinac z Penty.