Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Antorini: Ztělesnění rafinovanosti a ryzího luxusu

Módní značka Antorini představila v nové kolekci podzim/zima 2019 luxusní kabelku Chantal…

MBA v oblasti lidských zdrojů: prestiž a kvalita na Ústavu práva a právní vědy

Mezi nejžádanější profesní programy patří MBA Řízení lidských zdrojů a personální…

Zmrzlina vrací podnikatelům vstupní investici už za půl roku

Záleží samozřejmě na atraktivitě místa, dobrém produktu a dodržování propracovaného know…

 Bývalý ředitel Aera Vodochody Ladislav Šimek
Bývalý ředitel Aera Vodochody Ladislav Šimek
Autor: Martin Pinkas

Aero ztratilo schopnosti i šikovné lidi, tvrdí její bývalý prezident Šimek

Ondřej Stratilík 06. dubna, 17:30  -  Ondřej Stratilík
 Bývalý ředitel Aera Vodochody Ladislav Šimek
Bývalý ředitel Aera Vodochody Ladislav Šimek
Autor: Martin Pinkas
06. dubna, 17:30

Letecké firmě Aero Vodochody vládl Ladislav Šimek téměř sedm let až do května 2016. A dění ve společnosti sleduje stále. Ukončit většinu výroby komponentů pro zahraniční firmy, jak rozhodl nedávno vyhozený šéf Aera Giuseppe Giordo, bylo podle něj zásadní chybou.

Čím to, že jste v čele Aera vydržel zdaleka nejdéle ze všech prezidentů?

Spíš bych se podíval na to, proč byla éra ostatních tak krátká. První prezident Peter Ondro byl najatý s jasným cílem - měl firmu restrukturalizovat a vytáhnout ze ztráty. A to úspěšně realizoval. Když to udělal, přišel Igor Hulák. I on měl zadání, ale asi nedošlo k jeho naplnění. Mým zadáním bylo primárně zvýšení provozní efektivnosti. Během mého působení byly výsledky, přibývaly zakázky, stoupaly tržby i zisk, akcionář dostával dividendy a byl spokojený. Skončil jsem proto, že vlastník chtěl dostat do Aera světový management, a proto v květnu 2016 došlo k výměně a nahradil mě Giuseppe Giordo.

Jaký byl váš nástup do Aera?

První angažmá v rámci skupiny přišlo v roce 2007, kdy jsem nastoupil do Technometry Radotín. Firma zaměřená na výrobu leteckých podvozků v té době nevyráběla ani jeden a měla při 70 milionech tržeb 50milionovou ztrátu, byl to křest ohněm. Technometru jsme zrestrukturalizovali a přitáhli zakázky.


Středočeské déjà vu. Potíže Aera připomínají jeho krizi v 90. letech


Už za vaší éry se nicméně začalo připravovat ukončení výroby vrtulníků S-76.

Ta výroba běžela až do roku 2017 a za její konec může nezvládnutý přechod na nový typ vrtulníku ze strany zákazníka Sikorsky Aircraft Corporation. Firma přicházela s novou verzí D a výrobu verze C++ ukončila dříve, než měla všechny certifikace pro D, které se zpozdily o několik let. Už ale nebyla cesta zpět. Ukončení výroby S-76 ve Vodochodech není vina Aera, to s tím nemohlo nic dělat.

Aero asi nemůže ani za ukončení výroby kokpitů pro vrtulníky Black Hawk...

U tohoto typu vrtulníku funguje takzvaný doublesourcing - stejnou verzi kokpitu vyrábí i americká firma Kaman. Čili pořád jste jeden ze dvou zdrojů a nějaké šance máte. Z politických důvodů je to obtížný boj, ale není nemožný. Zvlášť když se v Turecku rozjíždí výroba další mutace blackhawku. Co se mělo dělat - a já jsem to už nedotáhl - bylo pokusit se naskočit do jiného vojenského programu Sikorského, například do velkých helikoptér CH-53K. Jenže Aero se o to přestalo snažit.


Letadlo jak od Itala. Aero Vodochody i Penta mají kvůli Giordovi problémy


Už za vás se začalo pracovat na projektu L-39NG. Vědělo se, do jak náročné věci se Aero pouští?

Je to náročný projekt a není překvapením, že to není hned. Idea byla jednoduchá - navázat na tradiční stroj L-39 Albatros technicky i obchodně. Tedy do provozovaných albatrosů zákazníkům dodat nové motory a po dolétání draku je přemontovat do úplně nových letounů L-39NG.

Jaký byl názor Penty?

Pokud bych s tím návrhem přišel v roce 2009, tak by mě asi nechali zbavit svéprávnosti. Ale v roce 2014 už byla jiná situace. Klíčové bylo rozjetí strategické spolupráce s Omnipolem.

Jakou budoucnost má dnes L-39NG?

Jsem přesvědčen, že skvělou. V dané kategorii nejsou žádná jiná letadla. Přitom potenciál tohoto segmentu je obrovský. Ostatní proudová cvičná letadla jsou jinde - technicky i finančně. Jsou mnohem dražší, co se týče nákupu i provozu.

Je reálné držet v Aeru Vodochody dvě výrobní linky na L-39NG a L-159, jak chtěl Giuseppe Giordo?

Je to náročné a je to otázka priorit, osobně bych se zaměřil jen na L-39NG. Pokud však přijde velká objednávka na více než dvacet kusů L-159, vyrobit se to dá.


Přečtěte si komentář: Vylétl z Aera nový albatros? K tomu je daleko


Ředitel Giordo ukončil řadu kontraktů, v nichž Aero dodávalo komponenty na zahraniční letadla. Bylo to nutné?

Je to jako koupit si hezký strom, ale protože na kořenech nerostou jablka, tak kořeny osekáte a něco si na nich ugrilujete. Jenže bez nich pak v koruně ta jablka neporostou. Dříve mělo Aero tři pilíře. Aerostructures - tedy kooperační programy, které dávaly firmě svaly a umění vyrobit cokoliv. Další byl inženýring - schopnost konstrukce nových letadel a jejich částí, a třetí vojenský program. Program L-39NG se měl financovat z prostředků z ostatních aktivit. Jejich ořezáním samozřejmě vznikl velký deficit, který je nyní nutné financovat zvenčí. Také ale došlo ke ztrátě mnoha šikovných lidí, mnoha schopností, poškodily se vztahy se zákazníky a celkově je mnohem obtížnější optimalizovat výrobní kapacity.

Takže jak vidíte Aero za dalších sto let? Bude tu ještě?

Myslím, že ano. Jsem optimista.

Ladislav Šimek (45)
• Prezidentem společnosti Aero Vodochody se stal 1. září 2009, předtím působil v pivovarské skupině Drinks Union, v Kabelovně Děčín či ve firmách Office Depot a Papirius.
• Z Aera Vodochody odešel v květnu 2016, poté začal investovat do IT společnosti Sitewell, od loňska šéfuje technologické firmě SG Geotechnika.

Dále čtěte:

Sto let Aera Vodochody: na ploutvi delfína

Aero představilo v Británii nový bitevní letoun F/A-259

Aero obsadilo vojenskou základnu. V Čáslavi testuje noční vidění

Armáda nakoupí nástupce Albatrosů. Od Aera pořídí až šest letounů L-39NG

Thajsko má zájem o letouny L-39NG od Aera Vodochody, tvrdí Babiš

Nákup letounů Aero se zadrhl. Babiš chce od Metnara další informace

Bell Helicopter chce stavět vrtulníky v Evropě, jedná s českým Aerem


Čtěte také

Události  Sucho - ilustrační foto

Sucho v Česku: třetina území je na nejhorších stupních, tropické teploty situaci ještě ztíží

Sucho se v České republice minulý týden po mírném ústupu znovu rozšířilo, dva nejhorší…

22. července 2019

Avast, ilustrační foto

Avast prodá třetinu v analytické divizi Jumpshot. Od britské Ascential inkasuje 1,4 miliardy

Antivirová společnost Avast se dohodla, že za 60,8 milionu dolarů (téměř 1,4 miliardy…

22. července 2019

Skleník společnosti Bylinky

Lupení za čtvrt miliardy. Výrobními linkami firmy Bylinky ročně projde pět milionů květináčů

Obří skleník na Znojemsku zásobuje celé Česko čerstvou mátou, bazalkou nebo petrželkou.…

22. července 2019

 Kandidát na ministra kultury Michal Šmarda

ČSSD trvá na nominaci Šmardy. K vyřešení situace jsme udělali maximum, tvrdí Hamáček

Předseda ČSSD Jan Hamáček nemíní měnit nominaci stranického místopředsedy Michala Šmardy…

22. července 2019

 Věra Jourová

Jourová, nebo Charanzová? Česko může do Evropské komise nabídnout dvě ženy, říká Babiš

Česko může do Evropské komise nabídnout dvě kandidátky, uvedl premiér Andrej Babiš. Jména…

22. července 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 2.83

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kupujeme letenky levně
Kolik za svoz odpadu zaplatíte ve vašem městě?
Jak probíhá kontrola na nemocenské
Vybíráte peníze z bankomatu cizině?
Jaký typ tepelného čerpadla použít ve vašem domě?
Auta
Brusel jako ukázka moderní mobility: Celoplošný limit 30 km…
Audi SQ7 po faceliftu: Změnilo se všechno možné, dieselový osmiválec ale (naštěstí) zůstal
Baterie elektroaut jsou jako v mobilech: Nabíjení na 100 % i rychlonabíjení jim škodí
Kia nabízí nový Ceed v akci se zvýhodněním až 35 000 Kč
Video: Škoda Scala v losím testu obstála. Porazila novou Mazdu3 i Kiu Ceed
Hry pro příležitostné hráče