zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Solární elektrárna v Maroku, ilustrační foto
Solární elektrárna v Maroku, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Evropský sen o energii ze Sahary stále žije. Do projektu Desertec vstoupily Čína a Saúdská Arábie

23. července 2019, 12:08  -  František Novák
Solární elektrárna v Maroku, ilustrační foto
Solární elektrárna v Maroku, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
23. července 2019, 12:08

Iniciativa Desertec byla založena před deseti lety. Původně mělo jít o výstavbu slunečních elektráren na severu Afriky a větrných na severozápadě Evropy a vzájemné propojení energetických systémů. V roce 2014 se iniciativa rozpadla. Nově by se sluneční energie z Afriky mohla použít na výrobu vodíku a syntetických paliv.

Vize produkce levné elektřiny vyráběné ze slunce na severu Afriky a Blízkém východě pro Evropu stále žije. Ale v jiné formě, než se původně zamýšlelo. V roce 2009 vznikla iniciativa Desertec, která počítala s tím, že se v Severní Africe bude vyrábět solární energie, jež se bude dovážet do Evropy. Projekt v roce 2014 zkrachoval.

„Myšlenka projektu Desertec je dnes důležitější, než kdy jindy,“ řekl německému deníku Handelsblatt jeden ze zakladatelů projektu Paul van Son. Iniciativa, která má podpořit výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů v severní Africe a na Blízkém východě, je stále živá. Význam těchto regionů pro celosvětovou energetiku bude v následujících letech růst, tvrdí manažer firmy innogy.

Zvýšenou poptávku po obnovitelných energiích nemůže uspokojit Evropa pouze na svém území, uvedl také německý ministr hospodářství Peter Altmaier. Podporu obnovitelným zdrojům v severní Africe vyjádřil i ministr zahraničí Heiko Mass.

Mapa projektu Desertec z roku 2011. ( Autor: Desertec )

Plán iniciativy Desertec z roku 2011.

Původní myšlenka počítala s tím, že čtvrtinu spotřeby elektřiny v EU zajistí zejména solární elektrárny v Africe a Blízkém výhodě. V iniciativě se angažovaly německé firmy RWE, Eon, Siemens a Deutsche Bank. V roce 2014 se ale iniciativa rozpadla, firmy se neshodly na tom, zda se bude elektřina nejprve vyvážet do zemí EU, nebo zůstane místním.

Nyní se v projektu Desertec 2.0 angažuje právě innogy, Acwa Power ze Saúdské Arábie a čínský provozovatel elektrické sítě State Grid Corporation of China. State Grid je největší energetickou firmou světa podle tržeb. Van Son tvrdí, že se vrací zájem i dalších německých firem.

Původní myšlenka vývozu elektřiny z jednoho kontinentu na druhý byla opuštěna. Jako ekonomicky výhodnější se jeví výroba vodíku a syntetických paliv z obnovitelných zdrojů, zejména ze slunce. Protože v Africe jsou pozemky i pracovní síla levnější než Evropě, náklady na výrobu solární energie by měly být výrazně nižší. Maroko, Egypt i Saúdská Arábie už nyní budují obří solární parky.

Fotovoltaické elektrárny například v Maroku produkují elektřinu s nákladem 50 haléřů za kilowatthodinu (pro srovnání - průměrná cena elektřiny v roce 2019 je v ČR pro domácnosti 4,34 koruny za kWh).


Skotská firma chce změnit současnou energetickou síť:

Velké plány pro Česko i svět. Stoletou energetickou síť čeká bod zlomu, tvrdí zakladatel Faraday Grid


Prostoru pro další obří projekty je v těchto zemích stále dost, míní Hanns Koenig z poradenské firmy Aurora Energy Research. Čím více bude solárních projektů dokončeno, tím je větší příležitost pro výrobu alternativních paliv z obnovitelných zdrojů, jež by se dovážely do Evropy.

„Očekáváme, že Evropa bude dovážet levný vodík a syntetická paliva z pouště,“ nešetří optimismem van Son. O zelená paliva budou mít v budoucnu zájem i asijské ekonomiky, věří na druhý život projektu nizozemský manažer.

Dále čtěte:

Jádro je nebezpečné a drahé i pro Česko, píše Havlíčkovi německá poslankyně

Obnovitelné zdroje pokryly skoro polovinu německé spotřeby. Ohrožují ale stabilitu sítě

Energetická laboratoř v praxi: sever Německa chce být do roku 2035 bez emisí

Recyklace Krušných hor. Němci mají miliony i pro české firmy


Čtěte také

 Indie, ilustrační foto

Jak expandovat do Indie? Pomocnou ruku nabízí CzechTrade

Příležitosti pro export do Indie a inspiraci od úspěšných firem mohli mezi 21. a 23.…

před 21 minutami

 Nemocnice, ilustrační foto

Nemocnice pod palbou. Kyberútoků na zdravotnická zařízení přibývá

Nemocnice jsou pro hackery lákavým cílem. Už v minulosti si ověřili, že jsou nedostatečně…

před 22 minutami

 Kandidáti na předsedu KDU-ČSL: europoslanec Tomáš Zdechovský, předseda lidoveckého poslaneckého klubu a místopředseda strany Jan Bartošek a poslanec Marian Jurečka,

Hledá se krizový manažer. Dva veteráni a nováček se utkají o post šéfa lidovců

KDU-ČSL volí nového předsedu. Střetnou se poslanci Marian Jurečka, Jan Bartošek a…

před 2 hodinami

 Ministr průmyslu Karel Havlíček

Havlíček převzal ministerstvo dopravy. Povede dva resorty současně

Vicepremiér a současný ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček se ujal funkce ministra…

před 3 hodinami

Rybolov - ilustrační foto

Pobrexitová jednání mohou zkomplikovat sporné body: banky, zemědělství či rybolov

Týden před odchodem Británie z Evropské unie dokončuje Brusel přípravy na vyjednávání…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Auta
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí…
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hry pro příležitostné hráče