Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Vodíková čerpací stanice, ilustrační foto
Vodíková čerpací stanice, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Rakousko se má do deseti let stát vodíkovou velmocí. Postarají se o to průmysloví obři

13. srpna, 15:00 - tre
 Vodíková čerpací stanice, ilustrační foto
Vodíková čerpací stanice, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
13. srpna, 15:00

Tři z největších rakouských koncernů se usnesly, že z alpské republiky udělají vodíkového premianta Evropy. Energetická společnost Verbund AG, ropný a plynárenský gigant OMV a ocelárny Voestalpine chtějí vývoj v této oblasti popohnat rychle vpřed – první projekt má odstartovat už do konce roku.

„Svět svůj hlad po energiích sytil posledních 170 let fosilními palivy. Je čas na další revoluci,“ uvedl šéf představenstva Verbund AG Wolfgang Anzengruber. „Pokud máme jít cestou obnovitelných zdrojů, vodíku se nemůžeme vyhnout. Nestálost větrných a fotovoltaických zdrojů si žádá udržitelnou možnost skladování energie a s vodíkem je to možné,“ řekl Anzengruber německému deníku Handelsblatt.

První projekt je již v přípravě. Jde o železniční trať v Tyrolsku Zillertal Bahn. Úzkokolejná trať má být v budoucnu energeticky autonomní a poháněná vodíkem. Při tom bude využita zásadní přednost vodíku – možnost jeho získávání nezávisle na centrálních zdrojích.

Prosadí se vodík jako pohon v automobilovém průmyslu?

Na jednom takovém nicméně chce Verbund s OMV začít pracovat ve vídeňské rafinerii Schwechat. Elektrolýzou tu má vznikat vodík pro potřeby petrochemického průmyslu. Cílem je snížení emisí oxidu uhličitého.

Rakousko si stanovilo ambiciózní cíl: do roku 2030 má veškerá energie spotřebovaná v zemi pocházet ze zelených zdrojů. Dnes má energie z obnovitelných zdrojů díky četným hydroelektrárnám podíl na energetickém mixu 75 procent. Jenže spotřeba bude dál stoupat a nové přečerpávací elektrárny budou sotva prosaditelné, připomíná Handelsblatt. Rakousko potřebuje nové úložiště pro zelenou energii.


Elektřina, nebo vodík? Německý autoklub doporučuje obojí


Řešením má být právě vodík. Pomocí elektrolýzy lze z vody získat vodík, který bude v případě potřeby opět změněn na elektřinu. Zároveň však bude možné používat samotný vodík – například jako palivo v chemickém průmyslu. Jde o klimaticky neutrální palivo, které je snadno získatelné, byť s notnými energetickými ztrátami.

Společnost Verbund AG vidí vodík jako důležitý prvek při redukci emisí oxidu uhličitého. „Vodík může nahradit uhlí v ocelárnách nebo být nasazen na železnici či nákladní dopravě,“ myslí si Anzengruber.

Verbund usiluje o užší spolupráci v rakouském průmyslu. Svou schopnost dodávat podnikům celou vodíkovou soustavu považuje šéf koncernu za příspěvek firmy ke stabilizaci rakouské energetické soustavy.


Čtěte také:

Austrálie chce být lídrem v „zelené“ výrobě vodíku. Dohodla se s Toyotou


Šéf OMV Rainer Seele vidí možnosti většího uplatnění vodíku i v automobilovém průmyslu. „Japonsko už do tohoto zdroje silně investuje,“ uvedl. Anzengruber je však v tomto opatrnější: „Autoprůmysl sází na elektromobilitu, vodíku chybí infrastruktura, a navíc je jeho získávání mnohem dražší,“ uzavřel.

Vodík má hrát v OMV důležitou úlohu ve snižování emisí CO2. Tradiční „fosilní společnost“ se však nemíní zavázat k extrémním škrtům. „Naším dlouhodobým cílem je snížit emise oxidu uhličitého o 19 procent,“ cituje Seeleho rakouský Kleine Zeitung.

Seele má k vodíku realistický přístup: „Dlouhodobě bude zelený vodík nejlepším řešením, ale nečekejme, že vše bude zítra hotové.“

Dále čtěte:

Po autech vlaky. V Německu debatují o zákazu dieselových lokomotiv

Norsko bojuje s Austrálií o kapalný vodík pro Japonsko

Vodík vs. elektřina. O „palivu“ budoucnosti se rozhoduje už dnes

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů


Čtěte také

Nádraží v Ústí nad Labem, ilustrační foto

Zavřete depo, České dráhy odcházejí. Soukromníci obsadí více kolejí

V neděli 15. prosince čekají železnici velké změny. Na mnoho tratí vyjedou místo…

před 4 hodinami

 Suezský průplav, ilustrace

Svatba dvou oceánů. Před 150 lety „zkrátil“ Suezský průplav svět

Suezský průplav postavili Francouzi, ovšem nakonec ho ovládli Britové a Egypt kvůli němu…

před 4 hodinami

 Madridská konference o změnách klimatu skončila bez výsledku

Madridská konference o klimatu skončila bez shody. Rozpor panoval kolem emisních povolenek

Dvoutýdenní konference OSN o změnách klimatu v Madridu dnes skončila bez shody o…

před 5 hodinami

 Navigace v autě - ilustrační foto

Srovnání navigací: nejlevnější model překvapil, i moderní vestavěný systém umí chybovat

Srovnali jsme Google, Waze, Audi MMI, Navitel E200 a papírovou mapu. Nejlevnější navigace…

před 5 hodinami

 Šéf Labouristické strany Jeremy Corbyn

Výsledky voleb jsou zoufalým zklamáním, prohlásil Corbyn. Labouristé podle něj ale argumentačně vyhráli

Vůdce britských labouristů Jeremy Corbyn převzal osobní odpovědnost za tvrdou porážku své…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak ochránit kryptoměny?
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Auta
Vojenská cisterna Henschel je pýchou správných chlapů
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Hry pro příležitostné hráče