Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

 Vodíková čerpací stanice, ilustrační foto
Vodíková čerpací stanice, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Rakousko se má do deseti let stát vodíkovou velmocí. Postarají se o to průmysloví obři

13. srpna, 15:00 - tre
 Vodíková čerpací stanice, ilustrační foto
Vodíková čerpací stanice, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
13. srpna, 15:00

Tři z největších rakouských koncernů se usnesly, že z alpské republiky udělají vodíkového premianta Evropy. Energetická společnost Verbund AG, ropný a plynárenský gigant OMV a ocelárny Voestalpine chtějí vývoj v této oblasti popohnat rychle vpřed – první projekt má odstartovat už do konce roku.

„Svět svůj hlad po energiích sytil posledních 170 let fosilními palivy. Je čas na další revoluci,“ uvedl šéf představenstva Verbund AG Wolfgang Anzengruber. „Pokud máme jít cestou obnovitelných zdrojů, vodíku se nemůžeme vyhnout. Nestálost větrných a fotovoltaických zdrojů si žádá udržitelnou možnost skladování energie a s vodíkem je to možné,“ řekl Anzengruber německému deníku Handelsblatt.

První projekt je již v přípravě. Jde o železniční trať v Tyrolsku Zillertal Bahn. Úzkokolejná trať má být v budoucnu energeticky autonomní a poháněná vodíkem. Při tom bude využita zásadní přednost vodíku – možnost jeho získávání nezávisle na centrálních zdrojích.

Prosadí se vodík jako pohon v automobilovém průmyslu?

Na jednom takovém nicméně chce Verbund s OMV začít pracovat ve vídeňské rafinerii Schwechat. Elektrolýzou tu má vznikat vodík pro potřeby petrochemického průmyslu. Cílem je snížení emisí oxidu uhličitého.

Rakousko si stanovilo ambiciózní cíl: do roku 2030 má veškerá energie spotřebovaná v zemi pocházet ze zelených zdrojů. Dnes má energie z obnovitelných zdrojů díky četným hydroelektrárnám podíl na energetickém mixu 75 procent. Jenže spotřeba bude dál stoupat a nové přečerpávací elektrárny budou sotva prosaditelné, připomíná Handelsblatt. Rakousko potřebuje nové úložiště pro zelenou energii.


Elektřina, nebo vodík? Německý autoklub doporučuje obojí


Řešením má být právě vodík. Pomocí elektrolýzy lze z vody získat vodík, který bude v případě potřeby opět změněn na elektřinu. Zároveň však bude možné používat samotný vodík – například jako palivo v chemickém průmyslu. Jde o klimaticky neutrální palivo, které je snadno získatelné, byť s notnými energetickými ztrátami.

Společnost Verbund AG vidí vodík jako důležitý prvek při redukci emisí oxidu uhličitého. „Vodík může nahradit uhlí v ocelárnách nebo být nasazen na železnici či nákladní dopravě,“ myslí si Anzengruber.

Verbund usiluje o užší spolupráci v rakouském průmyslu. Svou schopnost dodávat podnikům celou vodíkovou soustavu považuje šéf koncernu za příspěvek firmy ke stabilizaci rakouské energetické soustavy.


Čtěte také:

Austrálie chce být lídrem v „zelené“ výrobě vodíku. Dohodla se s Toyotou


Šéf OMV Rainer Seele vidí možnosti většího uplatnění vodíku i v automobilovém průmyslu. „Japonsko už do tohoto zdroje silně investuje,“ uvedl. Anzengruber je však v tomto opatrnější: „Autoprůmysl sází na elektromobilitu, vodíku chybí infrastruktura, a navíc je jeho získávání mnohem dražší,“ uzavřel.

Vodík má hrát v OMV důležitou úlohu ve snižování emisí CO2. Tradiční „fosilní společnost“ se však nemíní zavázat k extrémním škrtům. „Naším dlouhodobým cílem je snížit emise oxidu uhličitého o 19 procent,“ cituje Seeleho rakouský Kleine Zeitung.

Seele má k vodíku realistický přístup: „Dlouhodobě bude zelený vodík nejlepším řešením, ale nečekejme, že vše bude zítra hotové.“

Dále čtěte:

Po autech vlaky. V Německu debatují o zákazu dieselových lokomotiv

Norsko bojuje s Austrálií o kapalný vodík pro Japonsko

Vodík vs. elektřina. O „palivu“ budoucnosti se rozhoduje už dnes

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů


Čtěte také

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

před 7 hodinami

 Americký prezident Donald Trump

Trump pohrozil odvetou za francouzskou digitální daň. USA by mohly zavést clo na víno

Před odletem do Francie na summit skupiny ekonomicky vyspělých zemí G7 dnes americký…

před 7 hodinami

Pavel Páral

Agrofert: Tlusté do tenkého

Předpověď týdeníku Euro, že Agrofert doplatí na politickou angažovanost svého skutečného…

před 10 hodinami

 Andrej Babiš

Přežil by Agrofert bez státu? Výrobci biopaliv a lesnické firmy jsou na veřejných zakázkách závislé

Údery ze všech stran schytává v posledních měsících holding Agrofert. Část z nich souvisí…

před 10 hodinami

 Český premiér Andrej Babiš během návštěvy USA

Svěřenská opona: Babiš má stále plnou kontrolu nad majetkem Agrofertu

Nejen právníci Evropské komise, ale i například černošický městský úřad či Krajský úřad…

před 10 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Sami jsme šťastní, ale ostatní nemusíme
E-mail – dobrý sluha, nebo zlý pán?
Jak může evidence na úřadu práce zvýšit důchod?
V práci se vám nelíbí? Tak ji změňte
Je Česko kryptoměnovou těžební velmocí? Jak začít těžit?
Auta
Lynk & Co 03 Cyan je čtyřválcová předokolka, která na Ringu…
Porsche Taycan ukázalo své v podstatě poslední tajemství. Podívejte se, jak vypadá uvnitř
Kvíz: Uhodnete model auta na fotce?
Auto jako kafe: V Británii testují možnost koupit nový automobil na ulici v automatu
Videodojmy: Yamaha Niken
Hry pro příležitostné hráče